Forbedret brændstofeffektivitet, sikkerhed og chaufførkomfort. Det var hovedårsagerne bag beslutningen om at tillade længere lastbilførerhuse på europæiske veje. Reglerne er i overensstemmelse med EU's klimamål og kan få betydelige konsekvenser for vognmandsvirksomheder.
Lastbildesign i Europa har stort set været uændret i mange årtier med frembyggede førerhuse for at maksimere lastefladen. Disse frembyggede førerhuse, ofte kaldet "Cab Over Engine" (COE), dominerer især, fordi europæisk lovgivning begrænser køretøjernes totallængde inklusive den trækkende enhed og påhængskøretøjet. I USA gælder længdebegrænsningen kun for lastefladen/traileren, hvilket forklarer, hvorfor langsnudede førerhuse dominerer på de amerikanske veje.
Ændringer i den europæiske lovgivning, der blev indført i 2020, tillader dog nu også lidt mere langsnudede lastbiler i Europa. Dette åbner for designændringer, der kan gøre lastbiler mere aerodynamiske, mere sikre og mere komfortable.
"Vi hilser denne lovgivning velkommen, da den giver os større mulighed for at forbedre energieffektiviteten ved hjælp af førerhusenes design, hvilket igen vil gavne både vores kunder og miljøet," siger Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer på Volvo Trucks.