Verden er ved at skifte fra fossile brændstoffer til renere energi, og alligevel forventes den globale produktion af LNG at stige i de kommende år. På trods af at det er et fossilt brændstof, forventes det rent faktisk at spille en nøglerolle i dekarboniseringen af flere brancher.
Det anslås, at den globale efterspørgsel efter LNG (flydende naturgas) i 2040 vil nå op på mellem 625-685 millioner tons om året (op fra 404 millioner tons i 2023) – en stigning på mere end 50 %. Væksten i efterspørgslen forventes at komme fra flere brancher, herunder produktion, tung industri, elproduktion og transport.
Selvom LNG er et fossilt brændstof, er det mindre skadeligt end mange andre fossile brændstoffer. For eksempel er emissioner genereret pr. energienhed for LNG langt lavere end kul, både før og under forbrænding. På kort sigt giver dette betydelige kulreduktioner og gør det til et renere alternativ. Af denne grund mener det globale konsulentfirma McKinsey & Company, at naturgas (og dermed LNG) vil være mere levedygtigt end andre fossile brændstoffer i de næste fem til ti år og vil være blandt de sidste af de fossile brændstoffer, der skal erstattes.
For eksempel presser Kina – som står bag en stor del af den globale efterspørgsel på LNG – på for en overgang væk fra kul til fordel for LNG for at opfylde deres klimaambitioner samt forbedre luftkvaliteten i byerne.
Det korte svar er ja. Flere producenter af gasdrevne lastbiler har beregnet, at de udleder omkring 15-20 % mindre CO-emissioner sammenlignet med diesel. Dette er mindre end de potentielle reduktioner, der muliggøres med elektriske lastbiler. Virkeligheden er dog, at den begrænsede rækkevidde og det begrænsede antal opladningsnetværk betyder, at elektrisk drift i øjeblikket ikke er et muligt alternativ for mange transportvirksomheder, men det kan det blive i fremtiden. Gasdrevne lastbiler kan på den anden side tilbyde samme rækkevidde og ydeevne som diesel.
Det betyder, at brændstofnetværket for LNG-lastbiler i hele Europa er i hurtig vækst og i skrivende stund ligger på 786 stationer. I mellemtiden stiger salget af LNG-lastbiler i Kina – igen, da den kinesiske regering subsidierer en overgang væk fra diesel. Indien følger trop og sigter mod at konvertere en tredjedel af landets flåde af tunge lastbiler til LNG i løbet af de næste 5-7 år.
Mens LNG er et stort skridt i den rigtige retning, er det overgangen til bio-LNG, der gør forskellen. Dette er et ikke-fossilt, vedvarende brændstof, der produceres ved hjælp af organisk affald, og afhængigt af hvordan det produceres, kan det generere negative CO2-emissioner på op til 200 % (hjul-til-hjul).
I skibsfartsindustrien udleder et LNG-drevet fartøj op til 23 % færre drivhusgasemissioner i forhold til konventionelt skibsbrændstoffer. Og som det er tilfældet med lastbiler til tung transport, er LNG-fartøjer og tankningsinfrastrukturen fuldt ud kompatible med bio-LNG, hvilket åbner op for dekarbonisering. Af denne grund betragtes det også som et potentielt overgangsbrændstof i skibsfartsindustrien.
Læs mere om LNG og bio-LNG og potentialet i gasdrevne lastbiler: