Trucks

Volvo Trucks
2022-02-28
Brændstoføkonomi
Author
Volvo Trucks

De 9 vigtigste brændstofbesparende opgraderinger til Euro 6-drivlinjer fra Volvo Trucks

Uanset om du arbejder med fjerntransport, regional transport, distribution eller byggeri, betyder disse seneste opdateringer til Euro 6 Step E markante brændstofbesparelser for alle. Volvo har kigget på hele drivlinjen og lavet en række opgraderinger, der ikke kun forbedrer brændstoføkonomien, men også giver en mere jævn, sjovere køreoplevelse – både på vej og i terræn.

Her er de 9 vigtigste højdepunkter:

1. Opgraderet D13TC-motor: Hvis du kender Volvo FH med I-Save, så ved du, at den kan reducere brændstofomkostningerne betydeligt ved fjerntransport. Nøglen til dette er D13TC, der er selve kernen i I-Save og Volvos mest brændstofeffektive motor nogensinde. Disse seneste forbedringer har gjort den markant bedre. Brændstofforbrændingsprocessen er blevet forfinet, friktionen i motoren er reduceret, og oliesystemet er blevet forbedret. EATS (engine aftertreatment system) er også blevet forfinet, motorvægten er blevet reduceret, og en ny generation af motorstyringssystem er blevet introduceret. For at udvide vores brændstofbesparende produkt fås D13TC nu med en ny effekt på 420 hk.
 

2. Opgraderede D11- og D13 eSCR-motorer. I begge motorer er forbrændingsprocessen blevet forfinet, og friktionen er reduceret. Den øgede effektivitet skyldes indbygningen af D13TC-motorens patenterede bølgeformede stempelskål, som optimerer brændstofindsprøjtningen. EATS-systemet er også blevet forfinet, motorvægten er blevet reduceret, og en ny generation af motorstyringssystem er blevet introduceret. Kunder, der arbejder inden for byggeri, vil også sætte pris på, at den mindste fartpilothastighed nu er blevet sænket til 4 km/t. For endnu større fleksibilitet er D13 eSCR nu også tilgængelig med nominel effekt på 460 og 500 hk til Biodiesel B100.

 

3. Opgraderet I-Shift. I-Shift leverer nu jævnere, hurtigere gearskift og en mere harmonisk køreoplevelse end nogensinde før. Opgraderinger omfatter et nyt gearskiftesystem og gearskiftestrategi samt et nyt koblingssystem til D13-motorer. Den opdaterede I-Shift er tilgængelig til alle lastbiler til tung transport og til Volvo FE.
 

4. Ny I-Torque-software. I-Torque, Volvos intelligente nye momentsoftware, optimerer motorens drejningsmoment for at spare brændstof. Ved at bruge topografiske kortdata fra I-See, sammen med lastbilens totalvægt, beregner I-Torque automatisk det optimale motormoment. I-Torque er i øjeblikket tilgængelig med vores nye brændstofpakker til D13 Euro 6 Step E-dieselmotorerne.
 

Se denne korte video for at lære mere om I-Torque

 

5. Forbedret aerodynamik. For at optimere luftstrømmen er der foretaget forbedringer af både Volvo FM- og FH-førerhusene. Begge modeller har fået forbedrede tætninger omkring kølergrillen og de forreste ekstralygter, et nyt dæksel til spejlarmen og skærmforøgere for at forbedre luftstrømmen omkring hjulkasserne (på lastbiler med 385/55-dæk). Volvo FH har også modtaget en yderligere dørudvidelse og forbedringer af XHSL-førerhusspoilere (Extra High Sleeper Cab).

6. Ny energibesparende styringspumpe. Volvos nye elektronisk styrede styringspumpe giver chauffører mere præcis kontrol over styringen, hvilket kan reducere den energi, der kræves ved kørsel ligeud. For fjerntransportkunder med krævende opgaver og kunder med lang tomgangstid betyder det, at energitabet kan reduceres. Styringspumpen er inkluderet i Volvos nye brændstofpakker til D11- og D13 Euro 6-dieselmotorerne.

7. Mere effektive luftkompressorer. Volvo har introduceret en ny generation af luftkompressorer, der sparer brændstof ved at opbygge lufttrykket mere effektivt. Disse er nu standard for alle D11- og D13 Euro 6-dieselmotorer.

8. Nye luft-, brændstof- og oliefiltre plus nye AdBlue-tankstørrelser. Disse nye filtre er fysisk designet, så kun det korrekte filter kan installeres, hvilket vil sikre optimal motorydelse og maksimere motorens levetid. Volvo-filtre er fremstillet med specielt forberedt plisseret filterpapir og har et stort overfladeareal for at sikre fremragende filtreringskapacitet og lang levetid. Og for at gøre det nemmere for chauffører at påfylde både brændstof og urea ved samme stop er størrelserne på Volvos AdBlue-tanke blevet opdateret, så de matcher den øgede effektivitet af de opgraderede D11- og D13 Euro 6-dieselmotorer.

9. Generatorer med 50 % længere levetid. For at gøre livet på vejen mere behageligt har Volvo også introduceret en ny generation af 150 A generatorer med en 50 % længere levetid. Kommunikation med generatoren er også blevet forbedret takket være tilføjelsen af LIN-funktionalitet (local interconnect network), som giver Volvo mulighed for at diagnosticere generatoren, forstå, hvornår den skal udskiftes, og planlægge opladning for at forlænge levetiden af strømstyringskomponenter. De nye generatorer er standard for Euro 6 FH- og FH16-dieselmodeller. For endnu mere komfort har Volvo også tilføjet en ny, større 180 A generator til udvalget til disse modeller.

Vil du vide mere om, hvordan du nedbringer din brændstofregning? Se Sådan forbedrer du lastbilens brændstofeffektivitet for et få overblik over de nøglefaktorer, der påvirker brændstofforbrug, emissioner og brændstofrelaterede flådeomkostninger.

Har du spørgsmål?

Din lokale Volvo Trucks-forhandler har svaret. Kig forbi, ring, eller arranger et møde hos dig.