Trucks

Volvo Trucks
2022-05-19
Brændstoføkonomi
Author
Volvo Trucks

Volvo FH med I-Save vinder uafhængige test af brændstoføkonomi

I to separate test udført af tyske lastbilmagasiner blev Volvo FH med I-Save bedst, når det gælder brændstoføkonomi. "Dette bekræfter virkelig, at vores hårde arbejde betaler sig. Og med vores nye motoropdateringer bliver Volvo FH med I-Save endnu mere brændstoføkonomisk", siger Peter Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks.

I disse test, der blev foretaget af de førende tyske fagblade Trucker og Transport, blev Volvo FH 500 med I-Save sammenlignet med lastbiler fra andre europæiske konkurrenter – og det gav nogle imponerende resultater. Den vandt begge test på brændstoføkonomi, der omfattede kombinationen af diesel og AdBlue-forbrug.

Volvo-lastbilen slog også sine konkurrenter, når det gjaldt om at holde en høj gennemsnitshastighed på testruterne til fjerntransport. Derudover scorede Volvo FH med I-Save de højeste point i Truckers overordnede vurdering af det samlede køretøj.
 

Volvo FH med I-Save kombinerer høj hastighed med lavt brændstofforbrug

"Disse test er meget præcise og giver os virkelig mulighed for at vise, hvad vi er i stand til. Vores ingeniører har formået at kombinere høj hastighed med meget lavt brændstofforbrug, hvilket er en fantastisk præstation. "I tider som disse med stigende brændstofpriser er brændstofeffektivitet vigtigere end nogensinde", siger Peter Franzén.

Det er meget imponerende, at vi vandt testene, selvom lastbilen ikke var udstyret med den nye motor.

Volvo FH med I-Save har været i produktion siden 2019. Dens koncept er at forbedre brændstoføkonomien så meget som muligt gennem en kombination af køretøjets drivline, software og aerodynamik. Siden lanceringen er mange nye funktioner blevet tilføjet og forfinet.

Peter Franzén, Product Manager Engines at Volvo Trucks

Volvo-lastbilen, der blev brugt i testene, indeholdt adskillige nylige opdateringer til dets aerodynamiske design for at forbedre luftstrømmen, såsom snævrere mellemrum foran førerhuset og længere dørudvidelse. For at sikre maksimal brændstofeffektivitet starter lastbilen altid i miljøvenlig tilstand. ”Der er mange små justeringer, der tilsammen skaber disse gode testresultater. Og det er meget imponerende, at vi vandt testene, selvom lastbilen ikke var udstyret med den nye motor. De seneste opdateringer vil sænke brændstofforbruget endnu mere. Det bliver meget interessant at se resultatet i kommende test i fagpressen", siger Peter Franzén.

Lavt AdBlue-forbrug

Turbo compound-motoren er hjertet i I-Save. Blandt dens seneste opgraderinger, der blev lanceret i indeværende år, kan nævnes, at brændstofforbrændingsprocessen er blevet forfinet, friktionen i motoren er reduceret, og oliesystemet er blevet forbedret. Derudover har motoren en ny energibesparende styringspumpe og en forbedret luftkompressor, der sparer brændstof ved at opbygge lufttrykket mere effektivt.
Den nye intelligente I-Torque-software øger energieffektiviteten ved at analysere topografidata fra I-See og tilpasse kørslen til den faktiske rute.
"Vores ingeniører har undersøgt alle detaljer for at gøre motoren endnu mere brændstofeffektiv. Vi har også opdateret vores I-Shift-automatgearkasse. Hurtigere svar vil bidrage til mere jævn kørsel og forbedret brændstoføkonomi", siger Peter Franzén.

Med de nyligt lancerede raffinementer kan I-Save kumulativt give en forbedring i brændstoføkonomien på op til 13 % – sammenlignet med forbrugsniveauet, da det først blev introduceret.
En anden fordel ved Volvo FH med I-Save er dens lave forbrug af AdBlue, der ligesom diesel er blevet stadig dyrere.

"Brændstoføkonomi er afgørende for vognmænd, og vi vil fortsætte med at vende hver sten for at finde yderligere forbedringer. Jeg er meget stolt over, at vi kan tilbyde et produkt, der kan hjælpe vores kunder med at øge deres lønsomhed og samtidig reducere deres CO2-påvirkning", siger Peter Franzén.

Test i Trucker-magasin i korte træk

Samlet afstand på vej i test: 340 km på fjerntransportruter nord for München, Tyskland

Vogntogsvægt: 40 ton

Volvo-lastbilsspecifikationer: Chassis i let design, Globetrotter XL

Resultater: Volvo FH 500 med I-Save havde den bedste brændstoføkonomi. Den holdt også den højeste gennemsnitshastighed og scorede de højeste point i den samlede vurdering.

Test i transportmagasin i korte træk

Samlet afstand på vej i test: 93 km på ruter til fjerntransport omkring München, Tyskland

Vogntogsvægt: 40 ton

Volvo-lastbilsspecifikationer: Chassis i let design, Globetrotter XL

Resultater: Volvo FH 500 med I-Save havde den bedste brændstoføkonomi og holdt den højeste

gennemsnitshastighed.

Vil du vide mere om, hvordan du sparer på brændstoffet? Klik på linket nedenfor!

Sådan forbedrer du brændstofeffektiviteten