Trucks

Sådan bruges teknologi til at reducere lastbilulykker

Anna Wrige Berling
2023-08-29
Teknologi og innovation Sikkerhed
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Så længe der fortsat sker trafikjulykker, vil Volvo Trucks fortsætte med at søge måder at forbedre vejtrafiksikkerheden på for at opfylde sin vision om nul ulykker. Ved hjælp af forskning og topmoderne teknologier er målet at hjælpe med at forhindre vejulykker, inden de sker.

Moderne lastbiler er typisk udstyret med en række avancerede teknologier, herunder sensorer, radarer, kameraer og dataforarbejdningskapaciteter, der alle har gjort det muligt at udvikle avancerede sikkerhedssystemer, der er designet til at hjælpe med at forhindre ulykker, før de sker. Mange af sådanne systemer er allerede blevet eller vil snart blive lovkrav; dog arbejdes der stadig på at forbedre teknologierne, og mange af de løsninger, som Volvo Trucks tilbyder, går ud over de krav, der er fastsat af disse love.

Gør aktive sikkerhedssystemer vores veje mere sikre?
 

En undersøgelse foretaget af Insurance Institute for Highway Safety i USA viste, at systemer til advarsel om frontal kollision og automatisk nødbremsning reducerer påkørsler bagfra med mere end 40%.


Anna Wrige Berling, direktør for trafik- og produktsikkerhed hos Volvo Trucks, har i mange år arbejdet med ulykkesforskning og er overbevist om, at aktive sikkerhedssystemer gør en forskel. "For eksempel var lastbiler, der væltede i kurver på grund af for høj hastighed, tidligere meget almindelige. Men siden elektronisk stabilitetskontrol blev et lovkrav i EU i 2015, er sådanne ulykker blevet markant reduceret."

Nøglen er at identificere de mest almindelige typer af ulykker, forstå årsagerne til dem og finde måder, hvorpå forskellige teknologier kan bruges til at hjælpe med at forhindre dem. For eksempel sker der ofte ulykker mellem lastbiler og cyklister, når lastbilen svinger mod passagersiden. Forskning viser, at den mest almindelige årsag er dårligt udsyn fra førerhuset, så en indlysende løsning er at finde måder at gøre det lettere for chaufføren at opdage cyklister i dette område, f.eks. med et kamera i passagersiden eller aktiv sidekollisionsforebyggelse. Hvis alle almindelige ulykker kan forebygges, vil resultatet være utallige liv, der reddes.

Det er af afgørende betydning at kunne håndtere højrisikosituationer, inden en ulykke indtræffer, og data udgør et yderst effektivt værktøj til at gøre dette muligt.

Sådan kan data og digitalisering bidrage til mere sikker lastbilkørsel

Teknologiske fremskridt gør det i stigende grad muligt at identificere risikabel adfærd og fremme sikker kørsel ved hjælp af data, der kan afsløre meget om en chaufførs teknik eller kørselsforhold. For eksempel kan hyppige tilfælde af hård opbremsning og acceleration antyde, at en chauffør enten anvender en aggressiv kørestil eller ofte befinder sig i en stressende situation. Hvis deres aktive sikkerhedssystemer ofte aktiveres - selv hvis det blot er advarslerne - indikerer det også, at en chauffør har en højere risiko for ulykke.

 

Volvo Trucks' Sikkerhedsservice, tilgængelig via Volvo Connect, indsamler og bruger denne type data til at generere indsigt i køreadfærd. Gennem dens rapporter er det muligt at identificere områder, der kan forbedres, og træffe foranstaltninger som f.eks. chaufførtræning for at reducere risikoen for fremtidige ulykker. Hvis en chauffør for eksempel ofte bremser hårdt, kan de få træning i at køre med bedre forudseenhed, hvilket vil bidrage til at gøre dem til en bedre chauffør generelt. Eller hvis et aktivt sikkerhedssystem ofte aktiveres ved et bestemt kryds, kan virksomheden se på måder at håndtere det bedre på, eller endda samarbejde med lokale myndigheder og planlæggere for at finde måder at gøre krydset mere sikkert.

 

"Nogle gange kan chauffører befinde sig i potentielt farlige situationer på grund af vej- og trafikforhold, og nogle gange kan de endda være uvidende om usikre kørevaner," siger Johan Rundberg, serviceejer for flåde og transport hos Volvo Trucks. "Uanset hvad vil du identificere disse situationer, så du kan undersøge deres årsager. Det er åbenlyst enormt gavnligt at tackle disse højrisikosituationer, før en ulykke sker, og data kan være et virkelig nyttigt værktøj til at muliggøre dette."

 

Hvorfor chauffører altid vil have afgørende betydning for trafiksikkerheden

Den mest afgørende faktor for vejsikkerhed er chaufføren, som altid skal være opmærksom og reaktiv. Dog er selv de mest dygtige og erfarne chauffører stadig mennesker og fejlbarlige, og de påvirkes ofte af omstændigheder uden for deres kontrol. Formålet med aktive sikkerhedssystemer er at støtte chaufførerne og supplere deres færdigheder. Trods alt kan én tidlig advarsel eller et ekstra sekund til at reagere nemt være forskellen mellem en nærdødsoplevelse og en dødelig ulykke.

Ønsker du at få mere at vide om, hvordan du kan reducere risikoen for almindelige ulykker med aktive sikkerhedssystemer? Hent vores white paper, som dækker følgende:

●      8 almindelige vejulykker og deres årsager.

●      De primære aktive sikkerhedssystemer fra Volvo Trucks, der kan hjælpe med at forebygge dem.

●      Sekundære DSS-systemer, der kan bidrage til mere sikker kørsel.

White paper : Hvordan reducerer du risici for almindelige ulykker