”Teknologien til at køre emissionsfrit findes allerede,” siger Daniel Spetter, driftsdirektør hos logistikvirksomheden Euser. Men han kommer samtidig med en klar opfordring til andre transportvirksomheder: ”Hvis du vil overleve på markedet, bliver du nødt til at foretage denne omstilling.”
Euser har allerede 20 elektriske lastbiler i drift, og virksomheden har planer om at øge dette antal markant for at være på forkant med kommende, strenge lovkrav og emissionsfrie zoner. ”Vi tager ét skridt ad gangen,” siger han.
Daniel erkender, at skiftet fra diesel til elektriske lastbiler kan være udfordrende. ”Man er altid lidt nervøs,” tilføjer han. ”Vi var usikre på, hvor pålidelige lastbilerne og infrastrukturen ville være. Men det fungerer fantastisk.”
Eusers lastbiler kører syv dage om ugen, ofte i tæt befolkede byområder, og chaufførerne sætter især pris på stilheden og fraværet af vibrationer. ”Det er en rigtig god oplevelse,” siger han. ”Flere og flere chauffører vænner sig til det.”
Euser har lagt en klar plan for at øge antallet af elektriske lastbiler og samarbejder med kunderne om at reducere CO2-udledningen.
”Holdningsændringen sker hurtigt,” siger Daniel. ”På langt sigt findes der kun én fremtid, og det er elektrisk eller emissionsfri transport. Det gavner planeten og de kommende generationer.”
I fremtiden planlægger Euser at udvide sin grønne infrastruktur, eksempelvis ved hjælp af solpaneler, som skal levere egenproduceret strøm til lastbilerne.
Det handler om at ”lære, tilpasse sig og gå forrest i omstillingen,” mener Daniel. ”Vi skal tilpasse os nye forhold og nye energiformer. På lang sigt hjælper denne omstilling dig i fremtiden.”