Med bæredygtighed og elektrificering øverst på dagsordenen hos mange virksomheder kan elektriske lastbiler være afgørende for, om man vinder eller taber kontrakter.
”For vores store kunder er det ét af deres vigtigste mål,” siger Hans-Peter Dreier, direktør hos Dreier Transport and Logistics. ”Kundernes krav bliver hele tiden større. De siger direkte, at de i fremtiden vil have nogle ruter kørt med elektriske lastbiler – hvornår kan I klare det?”
Hans-Peter mener, at ved at være tidligt ude med en flåde af elektriske lastbiler får virksomheden en fordel i udbudssituationer. Derfor venter han ikke på, at kunderne begynder at stille krav – han tager initiativet og tilbyder det allerede nu.
Han beskriver skiftet til elektrisk som ”et nyt kapitel”, hvor diesel gradvist bliver erstattet af elektriske løsninger – især for virksomheder som Dreier, der kombinerer togtransport på lange afstande med elektriske lastbiler til miljøvenlig bylevering.
”Vi bruger meget kombineret transport med tog og vej,” fortæller Hans-Peter. Dreier, der arbejder internationalt, sender containere med tog om natten, som næste morgen bliver afhentet af lastbiler og kørt de sidste få kilometer til destinationen.
Det er effektivt og bæredygtigt – særligt når Dreier bruger sine elektriske Volvo-lastbiler, hvor virksomheden allerede har 24 i drift. I 2026 forventes flåden at være udvidet til 75 elektriske lastbiler. ”Når man først er gået over til elektriske lastbiler, så bliver man der,” siger Hans-Peter.
Hans-Peter ser ingen grund til bekymring: ”Teknologien findes allerede,” siger han. ”Man skal bare være åben – for det virker.”
Virksomhedsomstilling og implementering af ny teknologi kan være en udfordring, men Dreiers chauffører vænnede sig hurtigt til de elektriske lastbiler. ”Chaufførernes tilpasning gik meget hurtigt. Vi har en fordel med Volvo,” siger Hans-Peter. ”Jeg prøvede selv en tur i en elektrisk lastbil i december, og efter fem minutter var alt klart. I virkeligheden er det ikke en stor forandring – ændringen foregår kun inde i hovedet på chaufføren.”
Hans-Peter erkender, at chaufførerne i starten var bekymrede for rækkeviddeangst. ”De var nervøse for, hvad der sker, når batteriet kun har 5, 10 eller 15 % strøm tilbage. Men det er helt normalt, når man prøver noget nyt,” tilføjer han. ”Når de først har kørt elektrisk, vil chaufførerne ikke tilbage.”