Trucks

Det er vigtigt at handle – ikke kun tale om det

Volvo Trucks
2024-08-20
Electric trucks Kundecase Elektromobilitet
Author
Volvo Trucks

”Vores kunder vil gerne have, at vi leverer med lavere CO2-udledning,” siger Reto Schwab, CEO i Schwab-Guillod. ”De vil måske ikke betale mere for det, men det er vigtigt at gøre det rigtigt for miljøets skyld.”

 

Fra agurker til gulerødder, salat til citroner – logistikvirksomheden Schwab-Guillod AG håndterer og transporterer cirka 350 tons frugt og grønt seks dage om ugen.

 

Derfor virkede det naturligt at transportere varerne i harmoni med naturen.

 

Virksomheden har i dag seks elektriske Volvo-lastbiler i drift. Den sidste diesel-lastbil blev købt sidste år – og målet er, at hele flåden skal køre med alternative drivlinjer inden 2030.

 

”Vi talte længe om forandringen,” fortæller Reto. ”Men nu er det tid til at gøre noget for miljøet. Det er vigtigt at handle – ikke kun tale om det.”

 

Når de leverer til fødevareleverandører og restauranter i byen, sætter Reto stor pris på den ro og stilhed, som de elektriske Volvo-lastbiler giver. 


”Det er meget vigtigt for os, at lastbilerne er støjsvage, fordi vi leverer om natten,” siger han.

 

De elektriske lastbiler fungerer rigtig godt i vores daglige drift, og vi har ingen problemer

 

Chaufførerne er også glade for dem. ”Først var de lidt tilbageholdende,” fortæller Reto, ”men efter én eller to ture er de virkelig glade for at køre elektrisk.”

 

Transport af letfordærvelige friske varer er forbundet med et vist pres – friskheden er altafgørende og centralt i logistikplanlægningen. ”De elektriske lastbiler fungerer rigtig godt i vores daglige drift, og vi har ingen problemer,” tilføjer Reto. ”De er tæt på perfekte.”

 

Med solceller installeret på fabrikken er strømmen til opladning af lastbilerne CO2-neutral, og der er en ladestander til hver enkelt bil.

 

Var det den rigtige beslutning at skifte til elektrisk lastbilflåde? 
Reto er ikke i tvivl: ”Nu er tiden til forandring. Jeg synes, det er nu, andre fabrikker også bør starte med elektrisk mobilitet.”