Vi har et tiårsmål om at reducere vores direkte emissioner med 80 %,” siger Marcel Niederberger, bæredygtighedschef hos V-Zug.
Siden 2020 har hvidevareproducenten arbejdet målrettet mod dette ambitiøse mål. For at hjælpe sig selv på vej har V-Zug oprettet en intern CO2-fond. For hver ton CO2, virksomheden udleder, ”straffer” den sig selv med en bøde på 120 schweizerfranc. Beløbet lægges til side og bruges til at investere i nye bæredygtige løsninger – som eksempelvis den elektriske Volvo-lastbil.
”Det hele starter med at måle sine emissioner,” tilføjer Marcel som råd til andre. ”Hvis du ikke måler, ved du ikke, hvor du skal begynde.” V-Zug har målt sine udledninger i ti år, og det har givet virksomheden et forspring og indblik i, hvor potentialet for forandring er størst.
”Vi har i alt 13 lastbiler i vores flåde. Vi begyndte omstillingen fra diesel for to år siden og investerede i vores første elektriske lastbil,” fortæller Marcel. ”Udledninger er et af vores vigtigste indsatsområder. Målet er en fuldt elektrisk flåde i 2030.”
V-Zug har længe haft en ambition om at elektrificere transporten, men det afgørende var, at det skulle fungere med det samme og passe problemfrit ind i den daglige drift. ”Nu findes løsningerne,” siger Marcel beroligende.
Beslutningen om at gå elektrisk blev ikke truffet oppefra. ”Det er ikke bæredygtighedschefen, der har den største stemme – det er driftsfolkene,” forklarer han. ”Nu hvor rækkevidden og prisniveauet passer, kunne vi gå i den retning.”
Hos V-Zug handler det om den tredobbelte bundlinje: mennesker, planet og profit. ”Det er sådan, vi definerer bæredygtighed,” siger Marcel. ”Vi forsøger at arbejde med miljø, samfund og økonomi med lige høj prioritet – CO2-fonden er et godt eksempel. Vi lægger penge fra profitten til side for at investere i enten mennesker eller planeten.”
Som producent af husholdningsapparater er cirkulær økonomi et vigtigt fokusområde for V-Zug. ”Et af de første spørgsmål, vi stillede, var: ’Hvad sker der med batterierne, når lastbilerne engang er udtjente?’” fortæller Marcel. ”Og vi blev glade for at høre, at Volvo allerede har tænkt den tanke.”
Prikken over i’et for V-Zug er ikke kun, at chaufførerne elsker at køre i de elektriske lastbiler – men også den løftede profil blandt kunderne, som Marcel kalder ”ekstremt positiv”.