Efter skiftet fra diesel til emissionsfrie lastbiler er Reto Lauper gået fra at være pioner til fuldt overbevist. Hans virksomhed, E. Bigler Transporte AG, var den første i Schweiz til at tage en elektrisk Volvo FE-skraldebil i brug.
”Det hele startede med, at en kommune spurgte os, om vi kunne stille med 100 % elektriske lastbiler til affaldsindsamling,” fortæller han. ”Så jeg tænkte, er jeg klar til elektriske lastbiler?” Nu har han fire elektriske lastbiler og store ambitioner for fremtiden. ”Vi går aldrig tilbage til diesel,” tilføjer han.
Som administrerende direktør har Reto oplevet på tæt hold, hvor mange fordele skiftet til elektriske lastbiler har bragt virksomheden, medarbejderne og lokalsamfundene. ”Det har haft stor indvirkning på virksomheden, men det handler ikke kun om økonomi, det handler også om den forskel, man gør for miljøet,” mener han.
Fordi lastbilerne er lydløse og emissionsfrie, har arbejdshverdagen ikke kun forbedret sig for lokalsamfundene, men den er også blevet lettere og mindre udmattende for chaufførerne. Hans medarbejdere har fortalt ham, at de føler sig mere afslappede om aftenen efter skiftet til elektriske lastbiler.
Noget af det mest overraskende for Reto var effektiviteten af lastbilerne. ”Én lastbil kan køre en hel arbejdsdag, og der er stadig strøm tilbage på batterierne om aftenen.” Ved hjælp af energi fra solpaneler på taget af virksomhedens bygning oplades lastbilerne fuldt ud om natten, så de kan klare hele den næste arbejdsdag uden problemer.
Én af de vigtigste ændringer, virksomheden foretog, var at optimere deres ruter. Nu starter bilerne på toppen af bakker og indsamler affald på vej ned, hvorved de regenererer strøm undervejs. Dette gør ruterne mere effektive, og virksomheden sparer faktisk også tid.
”Det var ikke så svært at skifte fra diesel,” siger han. Hans råd til andre virksomheder, der overvejer at gå elektrisk: ”Prøv det. Tro på denne overgang til nulemissionstransport. For i fremtiden er det sådan, det bliver.”