Trucks

Større drejningsmoment og effekt til Volvo FH16 - her er den nye D17-motor

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-15
Teknologi og innovation Brændstoføkonomi
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

Til de mest krævende opgaver i lastbilbranchen gør effekt og drejningsmoment hele forskellen. Derfor har Volvo Trucks udviklet den nye D17-motor. Med op til 780 hk og 3.800 Nm er dette den mest kraftfulde motor, Volvo Trucks nogensinde har produceret. Den er bygget med det formål at håndtere de tungeste belastninger med lethed og samtidig levere enestående produktivitet og holdbarhed.

Volvo Trucks' nye større 17-liters motor, D17, leverer massiv effekt og drejningsmoment til de mest krævende kunder og transportopgaver. Motorbremsens effekt over hele omdrejningsområdet er ikke set tidligere, og motorens reaktionsevne er enestående, hvilket gør det muligt at opnå hurtige gearskift. Alt i alt resulterer dette i klassens bedste køreegenskaber. Vognmænd vil også sætte pris på den forbedrede brændstofeffektivitet og øgede nyttelast.

 

D17-motoren leveres i den nyeste version af Volvo FH16 og i den nye Volvo FH16 Aero. Kombinationen af ​​premium-førerhuset og D17-motoren gør den til det perfekte match til de tungeste opgaver.

 

"Kunder, der vælger denne motor, vil bogstaveligt talt mærke forskellen, når de kører i denne lastbil. Jeg tror også, de vil opleve en forskel i form af forbedret produktivitet og brændstofbesparelser. Det er en motor, der har et stort potentiale for at forbedre effektiviteten og rentabiliteten i ​​deres vognmandsforretning og samtidig reducere CO2-emissionerne," siger Marcos Weingaertner, produktchef hos Volvo Trucks.

Hvordan man genererer mere effekt med mindre brændstof

D17-motoren er resultatet af Volvo Trucks' egne interne ingeniørfærdigheder og kompetencer. Opgaven var at udvikle en motor, der kunne opfylde de højeste krav til effekt, drejningsmoment samt motorbremse- og energieffektivitet. Alligevel skulle den stadig være let og have hurtig reaktionevne. Ivar Sahlén, øverste projektleder for Volvo Trucks' Group Technology Powertrain, forklarer hvorfor:

 

"Når man kører på stejle stigninger med maksimal belastning på en vanskelig rute ved f.eks. en mine eller i en skov, vil man simpelthen ikke blive hængende," siger han. "I sådanne situationer er trækkraft og hurtig gearskift af yderste vigtighed for at få arbejdet gjort. Derfor har vi lagt alle vores kræfter i at gøre D17-drivlinen meget effektiv og pålidelig med overlegen reaktionsevne. Du oplever, du kan stole på maskineriet."

 

D17-motorens effekt og brændstofeffektivitet er resultatet af mange forskellige forbedringer. Volvo Trucks' ingeniører har søgt efter alle mulige måder at reducere intern friktion og samtidig levere mere effektiv motoreffekt.

 

Her er nogle af de tekniske løsninger, der giver D17-motoren dens kvaliteter:

 

  • 17,3 liters slagvolumen.
  • En ny effektiv turbolader, der forbedrer motorens reaktionsevne og køreoplevelsen.
  • Innovativ Volvo-patenteret bølgeformet stempelkonstruktion, der optimerer forbrændingen og reducerer emissionerne.
  • Øget maksimalt cylindertryk muliggør højere effekt.
  • Nye brændstofinjektorer, der sikrer optimal brændstoføkonomi.
  • Forbedrede bevægelige dele, der alle er optimeret til at reducere friktionen.
  • En opdateret gearkasse, der kan klare den enorme effekt og drejningsmoment.

Hvilke brancher vil få størst fordel af D17?

De transportsegmenter og -opgaver, hvor D17-motorens effekt og drejningsmoment vil give de største fordele, er:

  • Tung industri Store byggeprojekter eller miner, hvor høj produktivitet er afgørende. Effekt og drejningsmoment er foran og i midten.
  • Tømmertransport I lande som Sverige, Finland og Norge bliver der konstant transporteret enorme mængder træ fra skovene til savværker og havne. Vejene er ofte kuperede, og kombinationen af ​​høj motoreffekt og motorbremseeffekt vil øge produktiviteten.
  • Tung transport Når du transporterer omfangsrigt udstyr som f.eks. tunge maskiner og vindmøllevinger, har du brug for en lastbil med et højt drejningsmoment, som du kan stole på i enhver situation.
  • Tung fjerntransport med tunge vogntog Længere vogntogskombinationer, som de f.eks. ses i Australien, der kører med 90-100 km/t eller transporterer 220 tons eller mere, kræver robuste og kraftfulde drivliner. Desuden sikrer Volvo FH16 Aero med D17-motoren høj gennemsnitshastighed og produktivitet ved fjerntransport med tunge læs på udfordrende ruter.
     

For at imødekomme behovene hos forskellige kunder i for deres transportsegment kan D17-motoren leveres med tre forskellige specifikationer:

 

  • 780 hk og 3.800 Nm
  • 700 hk og 3.400 Nm
  • 600 hk og 3.000 Nm
Kunder, der vælger denne motor, vil bogstaveligt talt mærke forskellen, når de kører i denne lastbil. Det er en motor, der har et stort potentiale for at forbedre effektiviteten og rentabiliteten i ​​deres vognmandsforretning og samtidig reducere CO2-emissionerne; udtaler Marcos Weingaertner, produktchef hos Volvo Trucks.

Effektfuld men med lavere miljøpåvirkning

Der er fossilfrie alternativer til vores kunder. Alle effektniveauer er certificeret til at køre på det bæredygtige HVO-brændstof. 700 hk-versionen er også certificeret til at køre på 100 % ren biodiesel (B100), og den vil være tilgængelig i løbet af fjerde kvartal 2024.
 

Når det gælder bæredygtighed, påpeger Marcos Weingaertner, at D17-motorens brændstofeffektivitet samt evne til at køre på HVO og B100, vil imødekomme de kunder, der søger ent lav miljømæssigt påvirkning fra deres drift.
 

"HVO og B100 biodiesel er bæredygtige brændstoffer, der kan produceres af 100 % bæredygtige ressourcer som madaffald eller vegetabilske olier. At køre på HVO eller B100 reducerer CO2-udledningen markant," siger han.

"Vores ingeniører har gjort et virkelig godt stykke arbejde, idet de har fokuseret på alle de vigtigste detaljer i udviklingen af ​​motoren," siger Ivar Sahlén. "Motoren er grundigt testet i normal drift, og tilbagemeldingerne fra chaufførne bekræfter D17-motorens pålidelighed og ydeevne".
 

Alt hvad du behøver at vide om vores mest kraftfulde tunge lastbiler til dato: Volvo FH16 og Volvo FH16 Aero.
 

Du kan også læse mere om det unikke aerodynamiske design på Volvo FH16 Aero her, herunder:

  • Hvordan det sætter nye standarder inden for energieffektivitet og aerodynamik.
  • Hvordan avanceret teknologi og ny lovgivning gjorde det muligt.
  • Hvilke tilføjelser der kan foretages for yderligere at forbedre energieffektiviteten.