Bedre batterier, udvidet rækkevidde, flere ladestationer og øgede krav til nul-emissioner: Branchetendenser spids mod en fortsat overgang til el-lastbiler. Nu er det tid for enhver virksomhed at spørge og teste dig selv: Er elektrisk en levedygtig alternativ endnu?
På få år er rækkevidden for en mellemstærk elektrisk lastbil mere end fordoblet, fra omkring 200 km til op til 450 km i dag.
Samtidig vokser antallet af offentlige ladestandere i mange lande; offentlige tilskud og incitamenter til at investere i alternative brændstoffer er ofte tilgængelige; og batteri-teknologien bliver ved med at blive bedre. Med hver fremgang kan elektriske lastbiler blive levedygtige for flere virksomheder.
Fra juni 2024 er Volvos elektriske lastbiler blevet solgt i 45 lande på seks kontinenter, som tilsammen har kørt over 80 millioner kilometer.
Her er nogle spørgsmål og not overvejelser, der kan hjælpe til at styring dig:
Hvis svaret er 'ja', så burde overgangen til elektrisk være forholdsvis enkel og ligetil. En opladning natten over burde være nok til, at en elektrisk lastbil i bydrift kan fuldføre dens daglige drift, før den vender tilbage til dens depot. Mens der i regional transport kan være behov for opladning
Men selvom svaret er 'nej', kan det stadig være muligt at bruge en elektrisk lastbil, hvis en mulighed for top-opladning kan implementeres i lastbil's rute. For eksempel kan 45 minutters opladning i en chaufførpause – afhængigt af den tilgængelige ladekraft – være nok til at udvide en elektrisk lastbil rækkevidde til 500-600 km pr.
At have din egen opladningsinfrastruktur giver dig mulighed for fuldt ud at genoplade en køretøj natten over og afhængigt af nærheden af dens rute også oplade i løbet af dagen.
For eksempel kan det svenske fjerndistribution-firma Mattson Åkeri med to hurtigopladere på sit depot betjene en kombination af op til 74 tons brutto vægt i op til 12 timer om dagen, Ved opladning i chaufførens pause.
Antallet af offentlige ladestandere egnet til tunge lastbiler er stadig lavt. Men i mange lande vokser netværket hurtigt.
Bare én strategisk placeret opladningspunkt kan udvide din lastbil rækkevidde markant. Se efter ladepunkter langs dine fælles ruter og stag opdateret med din lokale udvikling. For eksempel ved at kontakte din nærmeste Volvo Trucks-forhandler for at få råd og opdateringer.
Hvis der ikke er offentlige ladestandere direkte på din rute, eller bekvemt placeret, når du skal genoplade, kan det så rettes ved at ændre din rute?
rute-planlægning kan ikke kun være en vigtig strategi for at muliggøre elektrificering, den kan også hjælpe model drift mere effektiv.
For eksempel, da genvinding af energi på ned ad bakke eller under bremsning er en effektiv måde at udvide rækkevidden af en elektrisk lastbil, omarrangerer nogle virksomheder deres ruter for at fange så meget kinetisk energi som muligt. For eksempel ved at planlægge det sidste stop på toppen af en bakke. Gevinsten er endnu højere, hvis lastbil er fuldt indlæst.
Lær mere om rute planlægning eller andre måder, hvorpå du kan tilpasse din virksomhed til elektriske lastbiler.
Det optimale tidspunkt at genoplade en elektrisk lastbil er, når den allerede er stillestående, som f.eks. ved læsning eller under en chaufførpause. Hvis du kan implementere opladning under sådanne stop, kan du udvide en elektrisk lastbil rækkevidde uden at miste produktiviteten.
God rute planlægning kan hjælpe og potentielt gøre dig i stand til at koordinere en chaufførpause med et stop ved en opladestation. Samarbejde med kunder og partnere for at sikre opladere ved leveringssteder er også værd at undersøge.
De nemmeste segmenter at skifte til elektriske lastbiler er dem, der typisk involverer Kørsel regelmæssige ruter. De tilbyder forudsigelighed og model det er nemmere at implementere opladning, når du ved præcis hvor og hvornår køretøj stopper.
Affaldsindsamling og byfordeling er gode eksempler. Regional- og langdistancedistribution kan dog også serviceres med elektriske lastbiler, hvis du kan etablere ladestop på rute.
For eksempel har det svenske fjerndistribution firma Börje Jönsson Group formået at drev en elektrisk lastbil i tæt på 1000 km om dagen, seks dage om ugen, i to år, der dækker i alt afstand på 500.000 km.
Med tilføjelsen af kun én hurtigoplader kan elektriske lastbiler, der kører i lukkede områder, såsom miner, havne eller byggepladser, potentielt køre omkring ur.
Rederiet og logistikvirksomheden DFDS har med succes brugt elektriske lastbiler i havne i hele Europa og er sæt til udvide sin flåde af elektriske lastbiler til 225 køretøjer .
Et voksende antal byer og kommuner over hele verden skaber nul- og lavemissionszoner, som vil alvorligt begrænse – eller endda forbyde – dieseldrevne lastbiler.
Nogle større byer, såsom Paris, Athen, Madrid, Rotterdam og Stockholm, planlægger at forbyde dieselkøretøjer i deres bycentre så tidligt som i 2025. Hvis dine lastbiler kører i I alle sådanne zoner kan en overgang til elektrificering være den enkleste løsning til at opretholde din virksomhed.
I hele Europa, Nordamerika og Asien tilbyder regeringer en række subsidier og incitamenter for at tilskynde fjerndistribution-virksomheder til at investere i elektriske lastbiler.
Der er 16 lande i EU som i øjeblikket tilbyder en form for købsincitament for at hjælpe med at subsidiere omkostningerne ved en elektrisk lastbil. I Finland tilbyder regeringen f.eks. købsincitamenter mellem €6,000 og €50,000 euro. Uden for Europa tilbyder Canadas incitamenter for mellem- og tunge nul-emissionskøretøjer (iMHZEV) program op til 200.000 CAD$ pr. køretøj i incitamenter. Dette er blot to bemærkelsesværdige eksempler, med mange andre programmer tilgængelige på andre markeder.
Over 5.000 virksomheder globalt har selv sæt videnskabsbaserede mål for at reducere kul-emissioner – mere end halvdelen af dem inkluderer en forpligtelse til net nul.
For at lykkes vil mange af dem have brug for nul-emissionstransport i deres forsyningskæder. Tjek hvilke mål dine kunder har sæt selv – og potentielle kunder. I de kommende år kan evnen til at levere nul-emissionstransport være en afgørende deal-breaker.
Kilden til elektricitet, der bruges til at drive en elektrisk lastbil, er en vital del af dens livscyklusvurdering (LCA). Hvis du har adgang til vedvarende elektricitet (vind-, sol- eller vandkraft), kan du maksimere de miljømæssige fordele ved en elektrisk lastbil og tilbyde dine kunder nul emissioner fra brønd-til-hjul. Alternativt installerer mange virksomheder deres egne solpaneler for at sikre billig, vedvarende energi til deres flåder.
Mens købsprisen for en elektrisk lastbil stadig ubestrideligt er højere end dens dieselækvivalent, kan de samlede ejeromkostninger (TCO) vise sig at være langt mere fordelagtige.
Når du først har indregnet lavere brændstof, samt eventuelle gældende tilskud, er det fuldt ud muligt, at en elektrisk lastbil kunne være mere omkostningseffektiv end diesel.
Elektriske lastbiler kan dække en meget bredere vifte af ruter og anvendelser, end mange mennesker er klar over.
"Elektriske lastbiler kan allerede dække en bredere række af ruter og anvendelser, end mange mennesker er klar over," siger Robert Celec, Commercial & Product Specialist Electric, Volvo Trucks. "Selv med et sæt-sortiment, med de rigtige tilpasninger, ser vi i stigende grad elektriske lastbiler blive brugt til at tilbagelægge længere afstande, køre over lange perioder og bære usædvanligt tunge læs."
Hvis du gerne vil lære mere om elektriske lastbiler, kan du være interesseret i at læse: