Trucks

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-05
Teknologi og innovation Brændstoføkonomi
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Derfor er Volvo Trucks' nye, tunge lastbilserie nu endnu mere energieffektiv

Behovet for at spare brændstof og energi har altid haft – og vil altid have – høj prioritet for lastbilejere. Uanset om lastbilen drives med diesel, el eller gas, er Volvo Trucks konstant fokuseret på at gøre sine køretøjer mere effektive. Her er den nyeste serie af tunge lastbiler ingen undtagelse.
  

 Da brændstof typisk tegner sig for omkring 20-25% af en lastbils driftsudgifter, er det ikke underligt, at brændstofeffektivitet er centralt for rentabiliteten på tværs af branchen. Med overgangen til elektromobilitet betyder forbedret energieffektivitet længere rækkevidde og højere produktivitet. Derfor har det længe været omdrejningspunktet for Volvo Trucks' forskning og udvikling, hvilket kan ses på den nyeste serie af tunge lastbiler.


 

Sådan førte et årti med udvikling til de nyeste aerodynamiske designs

En kernekomponent i en lastbils ydeevne er dens aerodynamik. Her er Volvo Trucks' tilgang at anlægge et holistisk syn på hele køretøjet og udvikle flere langsigtede koncepter samtidigt, der så kombineres for at skabe et optimalt design.
 

Mange af de nye aerodynamiske koncepter – som yderligere tætninger af mellemrum foran på førerhuset, afskærmning af indstigningstrin og mindre diameter på skærmkassens åbning mod dækket – blev introduceret i 2022 og er nu blevet udvidet til hele sortimentet på alle markeder.
 

"Den nye serie af tunge lastbiler er resultatet af kontinuerlig finjustering over mere end et årti for nu at have udviklet sig til de køretøjer, vi ser i dag," siger Anders Tenstam, Senior Technology Expert, Aerodynamics på Volvo Trucks.

"Gennem intens og effektiv virtuel udvikling har vi været i stand til at lave forbedringer i både udformningen og detaljeringen i ​​lastbilernes design. Vi har introduceret disse forbedringer trinvist, men de er alle en del af en holistisk plan, der stammer fra avanceret udvikling, der har fundet sted over mange år med ambitionen om at skabe det mest energieffektive køretøj muligt for vores kunder."

Det nye aerodynamiske design er resultatet af kontinuerlig finjustering over mere end et årti.

Aerodynamikken forbedres yderligere med det nye CMS kameraovervågningssystem . Ved at udskifte sidespejlene med mindre, vingeformede kameraer, forbedrer CMS kameraovervågningssystemet i høj grad luftstrømmen langs lastbilens sider.


"Da bagsiden af ​​et spejl skal være flad, vil det uundgåeligt skabe turbulens lige bagved og derved altid bidrage til aerodynamiske tab," siger Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert, Aerodynamics på Volvo Trucks.
 

"Ved at fjerne spejlene bliver det lettere for luftstrømmen at holde sig tættere på køretøjets karosseri. Køretøjets reelle frontareal bliver også mindre, hvilket yderligere reducerer luftmodstanden. Dette alene vil bidrage til lavere brændstofforbrug, men oven i købet vil det også optimere mange af de andre aerodynamiske forbedringer, der er indført tidligere."
 

Her kan du lære mere om forskellene mellem at køre med et kameramonitorsystem og med spejle , eller den nye Volvo FH Aero-serie, der også har de samme aerodynamiske forbedringer. 

 

Sådan kan software bidrage til energibesparelser

Da kørestilen har stor indflydelse på brændstofforbruget, har Volvo Trucks opdateret sin I-See-funktion*, så den nu kan anvendes både på vejens kurver og forløb og på topografien. Ved hjælp af kortbaserede data kan systemet tilpasse lastbilens gearskift, hastighed og motorbremsning for at køre mest effektivt på både bakkede og snoede veje.
 

"Den opdaterede I-See betyder i bund og grund, at en chauffør kan bruge fartpiloten stort set hele tiden," siger Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer på Volvo Trucks. "Dette vil gøre det muligt at reducere brændstofforbruget, da fartpiloten er designet til at være mere økonomisk end at bruge speederen under kørslen."

Den nye serie af tunge lastbiler er resultatet af kontinuerlig finjustering over mere end et årti. Vi har introduceret forbedringerne trinvist, og ambitionen er at skabe det mest energieffektive køretøj muligt for vores kunder.

Sådan kan en komplet brændstofbesparende pakke være større end summen af ​​de enkelte dele

Andre forbedringer på den nye, tunge lastbilserie omfatter ventilerede bremseklodser, som kan spare energi ved at reducere modstanden på skivebremserne ved opbremsning. I-Shift gearkassen med overgear er blevet opdateret med en ny fremstillingsteknik, mens der er indført nye materialer på akslerne – hvilket begge bidrager til forbedret energieffektivitet.
 

Det største potentiale for brændstofbesparelser fra alle disse opdateringer og funktioner opstår dog, når de er kombineret i én pakke. Det er også vigtigt at kombinere dem med traditionelle brændstofbesparende foranstaltninger som vindafvisere, kofangere, tag- og sidespoilere, sideskørter og hjulkapsler, der er specielt designet til deres formål. 

Den opdaterede I-See-funktion kan nu anvendes både på vejens kurver og forløb og på topografien, og det hjælper chauffører med at køre mere effektivt på både bakkede og snoede veje.

Derudover tilbyder Volvo Trucks også en løsning, der automatisk kan reducere chassishøjden ved hastigheder over 60 km/t for yderligere at forbedre aerodynamikken. Hver af disse funktioner yder ikke kun deres eget bidrag til brændstofbesparelserne men hjælper også med at forbedre de andre funktioners brændstofbesparende effekt.
 

"Det er et tilfælde af, at 1+1=3," siger Anders. "Hvis du optimerer aerodynamikken foran på køretøjet, vil du øge de aerodynamiske gevinster fra forbedringer længere bagud på køretøjet – og omvendt. Og en mere aerodynamisk lastbil har en meget højere inerti ved friløb end en lastbil med højere luftmodstand, og så er fordelene ved et system som I-See mangedoblet."
 

*I-See er i øjeblikket kun tilgængelig på dieseldrevne køretøjer men vil blive gjort tilgængelig på gasdrevne og elektriske drivliner på et senere tidspunkt.

 

 

Vil du vide mere? Lær vores lastbiler at kende og se, hvordan vi kan skræddersy dem til dine behov.