For mange lastbilschauffører er deres køretøj mere end en arbejdsplads – det er deres andet hjem. Ved at investere i chaufførkomfort og funktioner, som gør det nemmere at leve og arbejde i en lastbil hver dag, investerer virksomheder ikke kun i deres trivsel – men er også med til at tiltrække og fastholde de bedste chauffører.
"Med den globale mangel på chauffører kan vi se, at chaufførerne har større indflydelse, når det handler om lastbilsspecifikationer og -mærker," siger Klas Nilsson, produktchef for Volvo FH og Volvo FH16. "Mange chauffører kører i 8-10 timer om dagen og bor i deres førerhuse op til syv nætter om ugen. Så det er ikke så underligt, at komfort- og bekvemmelighedsniveauet spiller en stor rolle i en chaufførs valg af arbejdsgiver."
Hvert år møder Volvo Trucks hundredvis af lastbilchauffører over hele verden og stiller dem netop det spørgsmål. Virksomheden research omfatter kundepaneler, der involverer chauffører, undersøgelser og dybdegående interviews, mens den møder chauffører ved rastepladser og på byggepladser.
"Vi møder en bred vifte af chauffører – lige fra folk, der primært kører lastbilen, til dem, der også bruger den som deres hjem, og vi har også alle derimellem," siger Samuel Nerdal, produktchef for Electronics and Electrical Solutions i Volvo Trucks. "Ved at tale med dem kan vi holde øje med deres opfattelser og holdninger og sikre, at vores udviklingsarbejde bliver ved med at være meget chaufførfokuseret."
Efter at have talt med chaufførerne har Volvo Trucks fundet ud af, at de fleste fjerntransportchauffører generelt prioriterer sove- og hvilekomfort, mens chaufførerne i andre segmenter værdsætter kørekomfort og et godt udsyn.
"Vi har gjort det her i 20 år, og svarene ændrer sig ikke ret meget," tilføjer Klas. "Det kan variere mellem brancher. Chauffører på fjerntransportopgaver prioriterer ting som senge og madlavningsfaciliteter, mens chauffører, der ofte går ind og ud af deres førerhus, naturligvis lægger meget vægt på, at det er let at komme ind i det. Men overordnet set er disse tre faktorer – hvilekomfort, kørekomfort og udsyn – altid vigtige."
Med dette input i tankerne har Volvo Trucks introduceret adskillige nye funktioner og opgraderinger for at forbedre kørekomforten i sin seneste modelserie. Det bedste af det bedste er det nye Globetrotter XXL-førerhus, som er 250 mm længere og derfor giver mulighed for flere opholdsfaciliteter, herunder en bredere seng. Interiørdesignet er også blevet justeret for at forbedre opholdsfaciliteterne.
For eksempel er mikrobølgeovnen nu monteret problemfrit i fronthylderne over passagersædet i førerhuset. Derudover er fodtrinnet foran i Globetrotter XXL-førerhuset blevet forlænget, så det kan bruges som bænk. For chauffører, der arbejder med renovation eller distribution i byen og er nødt til at foretage hyppige ind- og udstigninger fra førerhuset, er der nu Volvo FM med lav indstigning, som bringer kørestillingen ned på gadeniveau og gør det muligt for chaufføren blot at træde ind og ud.
Ved at erstatte sidespejlene forbedrer det nye CMS kamerasystem det direkte synsfelt for chaufføren, især i rundkørsler og i gadekryds. Kameraerne kan også bidrage til bedre personlig sikkerhed, når man sover i førerhuset natten over, da det giver chaufføren mulighed for at se langs siderne af lastbilen uden at skulle åbne gardiner eller døre.
Chaufførerne har større indflydelse, når det handler om lastbilsspecifikationer og mærker ... og komfort- og bekvemmelighedsniveauet spiller en stor rolle i en chaufførs valg af arbejdsgiver."
Da chauffører forventes at udføre flere opgaver på en arbejdsdag, bliver grænseflader og digitale værktøjer vigtigere og vigtigere. For at støtte chaufførerne i deres daglige arbejde vil et nyt abonnementsbaseret navigationssystem være tilgængeligt i de nye lastbiler. Chauffører kan drage fordel af et indbygget navigationssystem, som er sikkert, nemt at bruge og reagerer hurtigt på kommandoer og skiftende køre- og trafikforhold.
Denne navigation er tilpasset lastbilsspecifikke behov med automatiske kortopdateringer, der muliggør effektiv levering af varer. Den er også integreret i Volvo Connect* og My Business Apps, hvilket gør det nemt og sikkert at dele destinationer og ruter mellem flådeadministratorer, chauffører og andre tredjeparter.
I My Business Apps kan alle Volvo-godkendte tredjepartsapps blive tildelt til lastbilerne i Volvo Connect, så de kan bruges på det sekundære førerdisplay – der er ikke behov for nogen smartphones eller tablets inde i førerhuset. Med disse forbedringer kan chauffører nyde et sikrere, mere individuelt tilpasset og effektivt arbejdsmiljø og en generelt mere moderne køreoplevelse.
En af prioriteterne i udviklingen af de nye førerhuse har været at forbedre HMI (Human Machine Interfaces). Displayet i førerhuset er blevet forenklet med widgets og apps, hvilket gør det klarere og lettere for chauffører at få adgang til de nødvendige værktøjer og funktioner, når det er nødvendigt.
Derudover er antallet af USB-porte øget fra tre til seks for Volvo FH og fra en til fire for Volvo FM. En stor forbedring på tværs af hele serien er lydsystemet i førerhuset, som er blevet fuldstændigt fornyet med nye højttalere for at forbedre den overordnede lydkvalitet. Lydsystemet fås også med en forbedret ekstern digital forstærker og subwoofer, som giver en endnu bedre lyd.
"Lydsystemet er noget, som chauffører i stigende grad sætter pris på, fordi de bruger en så stor del af deres dag på at lytte til lydbøger, radio eller deres egne medier," siger Samuel. "Vi lægger derfor en masse kræfter i at forbedre den, og nu kan man virkelig høre forskellen." Fjernbetjeningen er nu standard på alle lastbiler med funktionalitet til at lukke ned for batteriet. Det gør det nemmere at spare på strømmen og bevare levetiden for lastbilens batterier. Derudover har den også funktionalitet til at udføre en kontrol af lamperne.
Lydsystemet er noget, som chauffører i stigende grad sætter pris på ... Vi lægger derfor en masse kræfter i at forbedre den, og nu kan man virkelig høre forskellen.
For mange chauffører kommer det største ubehag fra den mentale og fysiske belastning, som ligger i at skulle sidde stille i lange perioder, samtidig med at der løbende foretages mindre justeringer af køretøjets hastighed og retning. For at hjælpe med at lette arbejdsbyrden for chaufførerne udviklede Volvo Trucks Volvo Dynamisk Styring, som hjælper med at reducere behovet for disse justeringer for at skabe en mere jævn køreoplevelse.
De seneste opdateringer af Volvo Dynamisk Styring omfatter Aktiv sporassistent med pilotassistent – et system, der kontinuerligt overvåger lastbilens position på vejen og giver let styrehjælp, hvis køretøjet kører uden for sin vognbane. Den overvåger også køretøjet foran for at sørge for en sikker afstand. Ved kørsel i bjerge og bakket terræn bruger Volvo Trucks' I-See kortbaserede data til at forudse den kommende topografi og vælger forebyggende det optimale gear og drejningsmoment for at sikre mere jævn kørsel.
"Hvis en lastbil er specificeret med I-See og Aktiv sporassistent med pilotassistent, kan du stort set køre med fartpilot ved enhver hastighed og i stort set alle situationer, selv i rundkørsler eller i tæt trafik," siger Klas. "Det gør ikke bare chaufførens arbejde lettere – det betyder også, at de er mere sikre. Og man kan oven i købet spare brændstof."
For at få mere at vide om, hvad du kan gøre for at tiltrække og fastholde lastbilschauffører, kan du læse vores tidligere artikel, som beskriver følgende:
*Volvo Connect er Volvo Trucks' eget system til lastbilsflådestyring og en gateway til alle Volvo Trucks' digitale tjenester.