Trucks

Tre strategier til at tiltrække og fastholde lastbilchauffører

Delphine Maury
2023-06-05
Chaufførens verden
Author
Delphine Maury
Senior Market Analyst, at Group Truck Technology

En global mangel på lastbilchauffører tegner sig som et væsentligt problem, der påvirker hele transportindustrien. Selvfølgelig findes der metoder, som arbejdsgivere kan benytte for at tiltrække chauffører og samtidig holde dem motiverede. Hvad er de vigtigste prioriteter for chaufførerne, og hvordan kan kendskab til disse prioriteter være til gavn for din daglige drift?
 

Ifølge IRU's årlige undersøgelse af chauffører fra 2022 stod over 2,6 millioner lastbilchaufførjob ubesatte i 2021, på trods af generelle lønstigninger og en arbejdsstyrke, der var let tilgængelig. Ifølge rapporten skyldes denne generelle udfordring dels vanskeligheden ved at tiltrække unge mennesker til jobbet som chauffør og dels den høje andel af ældre chauffører, der snart går på pension. Dette har vidtrækkende konsekvenser og berører ikke kun transportoperatører og deres serviceydelser. Konsekvenserne kan mærkes i hele forsyningskæden, hvilket i sidste ende påvirker virksomheder og forbrugere globalt.
 

Chauffører har forskellige incitamenter til at blive i deres job og forblive motiverede. Ifølge en intern undersøgelse foretaget af Volvo i 2019, baseret på 151 interviews med primært langturschauffører fra 16 nationaliteter** inden for international transport, er chaufførernes tre øverste prioriteter komfort og plads i førerhuset samt sikkerhed. Undersøgelsen indikerer også en stigende bevidsthed om sundhed, primært blandt yngre chauffører, samt en voksende interesse for miljøvenlige drivlinjer.
 

"Komfort, plads og sikkerhed har været de primære prioriteter i mange år, hvilket vidner om en vedvarende fokus på disse grundlæggende behov. Der kan også ses en sammenhæng mellem længden af turen og tilfredshedsniveauet med visse mærker. "Jo mere tid du tilbringer i din lastbil, desto vigtigere bliver plads og sikkerhed," siger Delphine Maury, Senior produktintelligensanalytiker hos Volvo Group Truck Technology (GTT).

Chaufførers prioriteter kan variere afhængigt af nationalitet samt de lande og ruter, de kører i. Delphine påpeger, at ikke alle lastbilchauffører har midlerne til at betale for sikre parkeringsstop.
 

Hvad får en lastbilchauffør til at føle sig motiveret og engageret i sit arbejde?

CHAUFFØRENS KOMFORT: Ifølge undersøgelsen er chaufførernes komfort primært forbundet med sove- og hvileforhold, som betragtes som meget vigtige, samt komforten i førersædet. Når de blev spurgt, hvad de foretrak udover grundlæggende komfort i førersædet, prioriterede over 58% en større plads til hvile og afslapning.

FØRERHUSPLADS: Rummelighed i førerhuset er afgørende. Hele 72% af de adspurgte chauffører prioriterede dette som meget vigtigt. Hver eneste centimeter kan bidrage til værdien, og fornemmelsen af plads og rum er endnu vigtigere for langturschauffører.

SIKKERHED: Sikkerhedsaspektet omfatter både lastbilens sikkerhed og chaufførens sikkerhed. Når det kommer til sikkerhedsfunktioner, er de tre øverste prioriteter brændstoftyverialarm, alarm for gasangreb og ekstra sikkerhedslåse til førerhusets døre. Ifølge en nylig intern onlineundersøgelse fra Volvo (2022)** foretrak 62% af chaufførerne kørehjælpemidler som vognbaneassistent, vognskiftsassistent og nødbremse for at øge chaufførsikkerheden. Den næstmest værdsatte prioritet inden for chaufførsikkerhed var forskellige former for alarmer, herunder beskyttelse mod at falde i søvn samt forebyggelse af aggression og tyveri (55%).

Baseret på intern forskning fra 2021 på engelsk, tysk, fransk og svensk, kan det konkluderes, at operatører skal fokusere både på nuværende og nye chauffører for at tackle problemet med mangel på chauffører.

Nye chauffører blev tiltrukket af erhvervet på grund af lave indgangskrav, og for 36% af dem er lønnen den øverste prioritet, efterfulgt af uddannelse (16%) og rejsemuligheder (11%). Blandt erfarne chauffører nævner 42% lønnen som den primære motivationsfaktor, efterfulgt af autonomi og frihed ved at være på vejene (19%) samt at have en værdsat arbejdsgiver (16%) som andre værdifulde faktorer.

Der er også en tydelig indikation af, hvad der har en demotiverende effekt på chaufførerne. En stor bekymring for 49% af de nye chauffører er usikkerheden ved at finde beskæftigelse, på trods af at transportvirksomhederne har stor efterspørgsel efter deres kompetencer. Operatørerne har en unik mulighed for at etablere et langsigtet forhold til deres kommende chauffører ved at starte tidligt med en positiv onboarding-proces. De nye chauffører var bekymrede for at finde beskæftigelse, og efter at være blevet ansat følte de sig også usikre på, om de var tilstrækkeligt rustede til at håndtere kravene i erhvervet, lige når de var færdige med deres uddannelse. Det intense pres fra arbejdsgiveren for at levere hurtigt, kombineret med usikkerheden ved at manøvrere en lastbil i tæt trafik og frygten for ulykker, fik dem til at overveje at afslutte deres karriere tidligt på grund af stress.

For erfarne chauffører har arbejdsgivere og arbejdsforhold en betydelig indflydelse på deres arbejde. Chauffører, der blev dårligt behandlet af deres arbejdsgiver, begyndte at se mindre positivt på professionen. Arbejdsforholdene, herunder højt pres, stress og risikoen for ulykker, blev betragtet som årsager til at opsige eller skifte job.

Hvordan kan du tiltrække og fastholde dine chauffører på bedste vis?

Der er flere faktorer, der har indflydelse på chaufførernes tilfredshed: Faktorerne, der påvirker chaufførernes tilfredshed, varierer afhængigt af deres erfaring samt hvor, hvordan og hvor længe de arbejder. Ifølge Delphine Maury er der nogle generelle anbefalinger, der kan fremhæves.

1. Kommunikation og proaktivitet. Den vigtigste faktor er dialog og interaktion med dine chauffører.  "Chauffører er generelt glade for at give feedback og bidrage med deres input. Det er afgørende at være opmærksom på chaufførernes feedback og sikre, at de føler sig hørt og taget seriøst. Især når det kommer til de vanskeligheder og udfordringer, de oplever i løbet af deres arbejdsdag," udtaler Delphine.

2. Valg af lastbil og funktioner. Chaufførers råd og anbefalinger omkring lastbilens funktioner og overordnede designvalg er af afgørende betydning. Lyt til, hvad der eventuelt mangler, og kom med konstruktive forslag til, hvornår og hvorfor chaufførens forslag kan eller ikke kan imødekommes.

3. Belønninger og incitamenter. Incitamenter er afgørende. Når det kommer til brændstofs- eller batteriforbrug, har de fleste operatører høje forventninger og stræber efter at opnå ambitiøse mål. "Vi ser en generel mangel på incitamenter og positiv feedback. "Der er en tendens til at kritisere chauffører, når de ikke når deres mål, men der bliver sagt mindre, når de konsekvent når deres mål eller endda overstiger dem," udtaler Delphine. 

Dine chauffører repræsenterer dit brand; de er virksomhedens ansigt udadtil over for dine kunder hver eneste dag. På sigt er det de dygtigste chauffører, der spiller en afgørende rolle i din virksomheds samlede udvikling. For at sikre deres tilfredshed er det afgørende, at de er informeret om, hvad de kan forvente.

Hvorfor det er vigtigt at tage hensyn til chaufførernes prioriteter

En afgørende faktor at tage i betragtning er den aktuelle mangel på chauffører og den stigende udfordring med at rekruttere og fastholde kvalificerede chauffører. Hvis man overser chaufførernes prioriteter og udfordringer, kan det ikke blot lægge pres på chaufførerne, men også medføre tab af potentielle kunder. Det kan medføre vanskeligheder i planlægningen og resultere i økonomiske tab.

Ifølge Delphine Maury er der flere andre incitamenter, der kan hjælpe med at motivere og fastholde de bedste chauffører. For at fastholde dem, der konsekvent præstere, skal der gøres en aktiv indsats for at være en pålidelig og sikker løsning, der opfylder kundernes behov. Nogle ture er mere krævende end andre, og kunderne kan foretrække visse chauffører frem for andre.

"Dine chauffører repræsenterer dit brand; de er virksomhedens ansigt udadtil over for dine kunder hver eneste dag. På sigt er det de dygtigste chauffører, der spiller en afgørende rolle i din virksomheds samlede udvikling. For at sikre deres tilfredshed er det afgørende, at de er informeret om, hvad de kan forvente. Tilbyd chaufførerne vejledning og give dem mulighed for at forbedre sig", siger Delphine.
 

For at forebygge chaufførmangel er det vigtigt at tage hensyn til chaufførernes nøgleprioriteter

Når chauffører bliver spurgt om enten det vigtigste eller den største svaghed ved deres lastbil, er komfort*** ofte et af de centrale emner, de nævner. Dette kan ses som vigtigheden af komfort for chaufføren, både i form af en behagelig siddeposition, gode arbejdsforhold og tilfredsstillende hvilemuligheder. Disse aspekter opfylder ikke i øjeblikket chaufførernes højeste tilfredshedsniveauer: De primære bekymringer vedrører indgangen til førerhuset, udsynet og sikkerheden.

Sikkerhed er ifølge chaufførerne det vigtigste emne, og vil have en afgørende indvirkning på deres job i fremtiden. Dette emne kan også omfatte forskellige aspekter, herunder sikkerhed for chaufføren og sikkerhed for lastbilen: Personlig sikkerhed er et aspekt, der synes at være særligt bekymrende for internationale chauffører.
 

"For at imødekomme disse udfordringer, som konstant optræder i forskningsundersøgelser, er det afgørende at opretholde en kontinuerlig dialog med dine chauffører. "Feedback, proaktivitet og chaufførens forventninger bør ikke undervurderes," siger Delphine.
 

Her finder du mere information om chaufførstøtte og chaufføruddannelse.
 

*Den Internationale Vejtransportunion. Lande der blev undersøgt: USA, Mexico, Argentina, Europa (Spanien, Italien, Frankrig, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Rumænien, Belgien, Holland), Eurasien (Rusland, Usbekistan, Ukraine), Tyrkiet, Iran, Kina
 

**Der blev indsamlet svar fra chauffører fra 16 forskellige nationaliteter: Portugal, Spanien, Frankrig, Belgien, Nederlandene, Sverige, Danmark, Polen, Tjekkiet, Slovenien, Litauen, Estland, Rumænien, Bulgarien, Ungarn, Tyskland.

***En intern online-undersøgelse fra Volvo med deltagelse af 517 lastbilchauffører i Frankrig, Tyskland og England.

insight.template.relatedInsights