Optimeret energieffektivitet, forbedret udsyn og en bedre køreoplevelse – det er, hvad du kan forvente af de innovationer, som Volvo Trucks afslørede den 29. januar. Disse vigtige funktionsforbedringer giver udsigt til væsentlige fordele for transportindustrien, chaufførerne og samfundet som helhed. Her er en oversigt over de vigtigste nyheder.
Volvo Trucks seneste lancering af lastbiler og innovationer markerer en af de mest omfattende udrulninger til det tunge segment i årevis. Det omfatter alt fra udvendigt design og aerodynamik til teknologiske innovationer, der styrker energieffektiviteten og sikkerheden. Lanceringen omfatter en ny, brændstofeffektiv D17-motor til Volvo FH16 og Volvo FH16 Aero med imponerende kraft og drejningsmoment. De nye produkter og funktioner er udviklet til at opfylde behov og ønsker fra samfundet, transportvirksomheder og chauffører.
Her er en liste med de vigtigste nyheder:
"Det er utroligt tilfredsstillende, at vi kan tilbyde vores kunder en så imponerende række af innovationer og nyheder. Dette er et væsentligt skridt til at forbedre energieffektiviteten og reducere CO2-aftrykket. Vi øger også sikkerheden med forbedret udsyn ved at introducere et CMS kamerasystem, der erstatter traditionelle sidespejle. Desuden giver vi chaufførerne et bedre arbejdsmiljø. Jeg er overbevist om, at dette vil gavne både branchen og samfundet som helhed," siger Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer hos Volvo Trucks.
Den mest iøjnefaldende innovation er det nye aerodynamiske førerhus, der kan ses på Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero. Takket være ændringer i EU's Vægt- og Dimensionsdirektiv er førerhusets front blevet forlænget for at reducere luftmodstanden. Desuden er førerhus design blevet finjusteret til optimal aerodynamik.
"Reduceret luftmodstand giver forbedret energieffektivitet, uanset om det er en diesel, benzin eller elektrisk drivlinje. Dette betyder reduceret CO2-udledning og reducerede omkostninger for kunden. Dette er et væsentligt fremskridt for vognmændene," siger Mattias Ahlberg, Total Offer Intro Manager hos Volvo Trucks.
Se denne film om hele serien for at få mere at vide og se den nye Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero i aktion.
En anden stor opdatering er Volvo Trucks implementering af et CMS kamerasystem, som erstatter de traditionelle sidespejle. Dette system giver flere vigtige fordele:
"Det er et yderst effektivt system, og jeg vil gerne fremhæve, at vores populære kamera i passagersiden også er tilgængeligt med dette setup, placeret ved siden af bakkameraet på samme vinge," siger Mattias Ahlberg.
CMS kamerasystemet er tilgængeligt til alle førerhusmodeller undtagen dem med ekstra lavt tag eller FLADR-klassificering. Her kan du finde flere oplysninger om forskellene mellem et CMS kamerasystem og traditionelle sidespejle.
Ved at udskifte sidespejlene bidrager Camera Monitor System til forbedret aerodynamik samt forbedret udsyn.
Alle førerhuse har gennemgået aerodynamiske forbedringer, både synlige og ikke synlige. Disse forbedringer omfatter reducerede mellemrum og forbedrede tætninger mellem førerhusets komponenter for at sikre en mere jævn luftgennemstrømning. Området over forruden er også blevet optimeret for at minimere luftmodstanden.
"Vi har foretaget adskillige små forbedringer, der til sammen gør førerhusene mere aerodynamiske. Desuden er belysningen blevet moderniseret, og består nu udelukkende af LED-lamper. For at opnå et mere moderne look har vi givet Volvo Iron Mark et helt nyt og renere design, der passer til den overordnede æstetik," siger Tomas Thuresson.
Det opdaterede udvendige design og den fremsynede tilgang afspejles også indvendigt i lastbilen. Her er fokus på at skabe et bedre miljø til arbejde, ophold og hvile for chaufførerne.
Da EU's opdaterede Vægt- og Dimensionsdirektiv tillader længere førerhuse med et aerodynamisk design, er det nu lovligt muligt at bruge Volvos Globetrotter XXL på europæiske veje. Det betyder, at Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero med Globetrotter XXL kan bruges i alle industrisegmenter i Europa, uden at det påvirker lastkapaciteten. Uanset om man transporterer tømmer, cement eller biler, kan man få et førerhus med mere indvendig plads og en bredere seng.
"Dette er en stor fordel for chauffører, der tilbringer længere perioder på vejene," siger Mattias Ahlberg.
Det er utroligt tilfredsstillende, at vi kan tilbyde vores kunder en så imponerende række af innovationer og nyheder. Dette er et væsentligt skridt til at forbedre energieffektiviteten og reducere CO2-aftrykket.
En anden væsentlig forbedring i særtransport-segmentet er introduktionen af den helt nye 17-liters motor. Det er den mest kraftfulde motor, der nogensinde er bygget af Volvo, og den leverer op til 780 hestekræfter og et drejningsmoment på 3800 Nm.
"Dette er en motor i verdensklasse, hvad teknologien angår. Den er energieffektiv med hurtig motorrespons, mindre vægt, høj produktivitet og forbedret motorbremseydelse. Takket være det høje drejningsmoment kan chaufførerne køre i højere gear i længere tid og spare brændstof. Det gavner miljøet, samtidig med at kunderne sparer penge," siger Tomas Thuresson.
Den ny motor fås i tre forskellige versioner:
Yderligere nyheder i forhold til køreoplevelsen omfatter forbedringer af I-See, som nu er endnu mere effektiv. Softwaren er blevet opdateret for at tilpasse køretøjets hastighed til kurver, rundkørsler og hastighedsskilte. Dette vil forbedre køreoplevelsen og føre til øget brug af konstantfartholderen.
"Målet er at gøre det muligt for chauffører at bruge konstantfartholderen på en større del af deres ture. Dette giver en forbedret køreoplevelse samt et reduceret energiforbrug og lavere kulstofemissioner. Desuden for chaufførerne en mere behagelig arbejdsdag med funktioner, der gør deres opgaver lettere," siger Tomas Thuresson.
Alt i alt giver disse innovationer et stort potentiale for, at transportindustrien kan opfylde bæredygtighedsmål, forbedre sikkerheden samt tiltrække og fastholde chauffører.