Byggepladser genererer flere hundrede millioner tons CO2 hvert år. Elektrisk udstyr – både lastbiler og entreprenørudstyr – kan være med til at nedbringe dette tal samt luftforurening og støjforurening i byerne. Lavemissionszoner bliver mere almindelige, så tiden er inde til forandringer. Men hvordan bliver byggebranchen elektrificeret, hvem fører an – og hvad skal du tænke på, når du skal skifte?
Det anslås, at 13 % af alle emissioner af drivhusgasser på verdensplan kommer fra byggerier. Dette kommer fra alle dele af branchen: ikke mindst produktionen af cement og stål, hvor transport og nedrivning også spiller en stor rolle. Men de emissioner, der genereres på byggepladser, spiller også en rolle, da 400 millioner tons CO2 – eller i alt 1,1 % af alle emissioner på verdensplan – kommer direkte fra entreprenørmaskiner alene hvert år. Det er et kæmpe beløb. Men elektrisk udstyr – i form af både lastbiler og entreprenørudstyr – kan være med til at nedbringe dette tal
Nu er elektrificerede byggepladser ved at blive til virkelighed. Faktisk har elektrificering virkelig gjort store fremskridt på nogle byggepladser, og det har vist sig at være en alsidig mulighed overalt i processen – lige fra at skabe infrastruktur til nedrivning og videre. Det anslås f.eks., at 98 % af byggepladserne i den norske hovedstad Oslo allerede er fossilfrie, og knap en fjerdedel af denne aktivitet drives af elektricitet.
Byggepladser, der ikke udleder udstødningsemissioner, kan imødegå en del af branchens CO2-aftryk. Samtidig kan andre problemer, såsom luftforurening og støjforurening i byer, løses med teknologi, og forholdene på arbejdspladsen kan forbedres. Men det kan også bevise noget: at elektrificeret byggeri hurtigt er ved at blive en brugbar realitet for virksomheder over hele verden. Ud over at hjælpe med at bygge infrastruktur, arbejdspladser og boliger kan elektrificerede byggepladser også ses som en vision for fremtiden: rolige og sikre steder, hvor batterier driver de processer, der skaber fremtidens byer.
Gustav Boberg arbejder med elektromobilitet og bæredygtige løsninger inden for udvalgte brancher hos Volvo Construction Equipment. Han siger: "I 2019 bekendtgjorde vi vores hensigt om at producere elektrificerede anlægsmaskiner, ligesom vi tog beslutningen om at stoppe udviklingen af de konventionelle dieselmaskiner i segmentet med mindre maskiner."
Volvos første elektriske anlægsmaskiner – en kompakt gravemaskine og en hjullæsser – debuterede på den store Bauma-branchemesse i Tyskland i 2019 efterfulgt af en gradvis introduktion på den enkelte markeder og en intensivering i 2020. De var kompakte og smarte, og de passede perfekt til opgaver i bymidten. "Byer og kommuner har ofte deres egne bæredygtighedsmål, som de skal leve op til, og elektrificeret byggeri kan hjælpe dem med at nå disse klimamål," siger Gustav.
Forandringer i samfundet skaber også et behov for ny infrastruktur, især nu, hvor transport i elbiler også bliver mere og mere populær for byboere. Som Gustav siger: "Vi har et tema: "byg elektrisk på en elektrisk måde." Vi ser masser af ladestandere skyde op rundt omkring i Europa til bilindustrien, og det er et rigtig godt set-up at bygge dem via elektrificering. For at fremskynde transformationen er vi nødt til at arbejde tæt sammen med alle interessenter på tværs af hele værdikæden, f.eks. energiudbydere, forsyningsselskaber og lokale myndigheder. Ægte forandringer kræver meningsfuldt samarbejde."
Muamer Music leder anlægssegmentet i Volvo Trucks. Han bruger meget tid på byggepladser og på at tale med vigtige interessenter inden for byggerier for at finde ud af, hvad de har brug for – og hvad deres forudfattede meninger og erfaringer med elektriske maskiner og lastbiler er.
"Der er allerede elektriske lastbiler på byggepladser over hele verden," siger han. "Og det her er en reklame over for byggefirmaernes egne kunder for at vise, at de har den rigtige tankegang. Det kan være en simpel ændring, og de får et produkt, der kan dække alle deres behov."
Muamer påpeger, at når først virksomhedsejere og chauffører bruger i en elektrisk lastbil for første gang, bliver de normalt overbevist. Men der kan og vil ikke ske ændringer i folks tankegang fra den ene dag til den anden. Med hensyn til, hvad der kan afskrække folk fra at teste elektriske køretøjer inden for byggebranchen, siger han: "Den største bekymring er, at lastbilen stopper midt i en opgave. Vores kunder ved, hvilke problemer de kan forvente med diesel, men det tager noget tid, før man kender ny teknologi godt. Inden for byggebranchen er der også hele tiden et spørgsmål om, hvordan kraner f.eks. kommunikerer med lastbilen."
Her ser han dog en klar fordel med den elektriske drivlines relative enkelhed. ”I elektriske lastbiler er der ikke så mange komponenter, der kan gå galt, og de fleste opdateringer kan foretages via cloud. Og disse lastbiler er pålidelige: vi tester dem grundigt for at sikre, at de fungerer rigtig godt. Temperaturer kan have en effekt – det kan påvirke batterikapaciteten, hvis man skifter fra varmt til koldt. Vi kan hjælpe folk med at planlægge deres opladninger og hjælpe med udstyr som powerbanks og opladere. Vi kan også beregne ruter for at sikre effektivitet og planlægge stop."
At være på en arbejdsplads med fuldelektriske lastbiler og maskiner kan omdefinere dit syn på byggeri. "Traditionelt byggeri kan være beskidt og støjende," siger Muamer. "Men byggefirmaer, der skifter til elektrificering, reducerer ikke bare deres emissioner – de leverer også et budskab: vi vil gerne gøre en forskel. I takt med at flere og flere af disse lastbiler bliver driftsat, vil folk helt overordnet sætte pris på det."
Vi skal fortsætte med infrastruktur, udvikling, renovering af gamle bygninger og opførelse af nye bygninger. Vi bliver aldrig færdige: og til det har du brug for lastbiler og maskiner.
Og selvom der også findes bekymringer omkring rækkevidde inden for byggebranchen, behøver det ikke at være et problem – især ikke for byggeprojekter i byerne. "Størstedelen af disse opgaver kan klares med fire batterier, fordi man ikke bruger maskinerne hele dagen. Hvis du planlægger din opladning omkring to skiftehold, kan man arbejde hele dagen uden nogen problemer. De kan f.eks. køre 100-150 km om dagen i gennemsnit og derefter komme tilbage til depotet for blive ladet op," forklarer Muamer.
"Du kan lade op i løbet af den planlagte pause. Der er ingen problemer med kapaciteten, og vi ser også, at folk tager deres forholdsregler og har hurtigopladere. Hvis du har en powerbank, kan du nemt oplade dine lastbiler der. Og de samme opladere kan selvfølgelig også bruges på lastbiler og anlægsmaskiner."
"Elektriske lastbiler er perfekte til store infrastrukturprojekter og til nedrivningsopgaver, når det handler om at levere lastbiler til at fjerne forskellige materialer med forskellige tipvogne," fortsætter han. "Når det gælder byggeri, er de ideelle til transport af materialer som sand og grus. Blandere kan meget nemt betjenes med strøm – somme tider har folk deres egne batterier, som de bruger i stedet for at være afhængige af kraftudtag, men vi forsøger at bruge det, hvor det er muligt, så det ikke er for dyrt for kunderne. Du kan også bruge AC- og DC-stik på stedet."
Lige nu fører byggeri i byerne an i elektrificeringen – og med god grund: antallet af lavemissionszoner i Europa forventes i år, at passere 500. Der vil være en væsentlig indvirkning på transport og byggeri, og kun de virksomheder, der har formået at holde sig på forkant med tendenserne, vil kunne arbejde i disse zoner.
I takt med at der bliver idriftsat flere og flere produkter, er de nødt til at blive mere og mere effektive og bedre til at udføre de opgaver, de skal bruges til. Sådan er det med al teknologi. Muamer Music ser, at dette allerede er ved at ske. Han siger: "Om fem år vil der også være sket meget på produktsiden i forhold til rækkevidde og energikapacitet. Men en Volvo-lastbil, som man køber nu, vil stadig blive brugt konstant om fem år og meget længere frem – gennem hele dens levetid."
Produkterne er her allerede, og tankegangen skifter. Nu gælder det om at holde fast i momentum. I takt med at rejsen fortsætter, bliver det heldigvis lettere at se, at dette sker ude i det virkelige liv.
"At stå på en byggeplads – det er den sjove del," siger Gustav Boberg. "Når du ser maskinerne arbejde under alle forhold – også når det er virkelig koldt – begynder du for alvor at forstå, at du er på forkant med forandringerne. Men det handler ikke kun om at have denne form for samtale med de mennesker, der arbejder på siden, du ender også med at tale med folk rundt omkring."
Han fortsætter: "Nu er vi i gang med rejsen. Og inden for segment for segment vil byggeriet blive elektrificeret. Byggebranchen kan naturligvis ikke blive elektrificeret fra den ene dag til den anden. Men hvis vi kigger ind i fremtiden, så lad os give det fem år fra nu, og så kan vi se, hvilke lande der er i front til den tid. Og det kommer ikke til at gå i stå."
Ethvert vellykket byggeprojekt, der udføres ved hjælp af elektrificering, er ikke bare endnu et veludført projekt. Det styrker også argumentet for teknologi, der kan gøre det samme arbejde som dieseldrevne maskiner – hvis ikke bedre. Det er perfekt til nogle miljøer, men kan bruges i de fleste, og det er en indikator for positiv forandring. "Det er et syvmileskridt fremad," siger Muamer Music. "For kunden, for miljøet og for lokalområdet. For alle. For byggebranchen kan jo ikke bare stoppe. Vi skal fortsætte med infrastruktur, udvikling, renovering af gamle bygninger og opførelse af nye bygninger. Vi bliver aldrig færdige. Og til det formål har vi brug for lastbiler og maskiner."