Trucks

Sådan vælger du den bedste lastbil til byggearbejde

2025-09-17
Construction

I en så hård og krævende branche som byggeriet findes der ingen universelle værktøjer. Lastbiler er ingen undtagelse. Uanset om det drejer sig om flere hestekræfter, bedre manøvredygtighed eller lavere CO2-udledning, handler det i sidste ende om at finde det rigtige værktøj til jobbet.

I nogle tilfælde er den største udfordring for en entreprenørlastbil at skulle transportere tunge læs over ujævnt terræn og mudrede, uasfalterede veje. Visse brancher skal operere døgnet rundt uden pause eller kræve manøvrering i trange rum sammen med bygningsarbejdere og andre maskiner. I alle tilfælde spiller lastbiler i byggeriet en afgørende rolle i et projekt, og deres pålidelighed er derfor afgørende.

Et kraftfuldt, holdbart og fleksibelt chassis

Inden for byggebranchen kan driftsforhold og krav variere meget, selv inden for samme segment eller køretøjstype. Derfor tilbyder Volvo Trucks adskillige modeller, der er egnede til entreprenørarbejde, og som alle kan skræddersys til at opfylde specifikke behov.

Den ekstra holdbare Volvo FMX er designet specifikt til de barske forhold, der typisk findes i byggebranchen – men Volvos andre modeller kan også tilpasses til at opfylde specifikke behov og driftsforhold.

Kernen i serien af byggepladsmodeller er Volvo FMX, lastbilen der er særligt designet med fokus på byggearbejde. Lastbilens robuste ydre har en kraftig stødfanger af højkvalitetsstål, der beskytter mod buler i ethvert terræn, samt 300 mm frihøjde. Dens foraksel kan klare op til 10 tons, og bogien kan klare op til 38 tons. Volvo FMX fås også med en trækkende foraksel, som giver ekstra trækkraft.

 

Men når fremragende manøvredygtighed og udsyn er prioriteret, er der Volvo FE, som tilbyder et fremragende forhold mellem last og størrelse. Den fås også med et førerhus med lav indstigning, som giver fremragende direkte udsyn, og en række kameraer og aktive sikkerhedssystemer, der sikrer sikker betjening på trange, trafikerede steder. Og når der er behov for ren kraft og maksimal lasteevne, er der Volvo FH og Volvo FH16 – sidstnævnte fås med op til 780 hestekræfter.

 

Problemfrit samarbejde med opbyggere

Når det kommer til lastbiler i byggebranchen, er chassiset kun halvdelen af løsningen. Lige så vigtigt er dens karosseri – det værktøj, der skal udføre lastbilens opgaver. Af denne grund værdsætter opbyggere ofte at have et bredt og fleksibelt udvalg af chassiser at arbejde med, da det gør det nemmere at integrere deres produkter og levere komplette køretøjer til markedet.

 

For slutkunden betyder et godt samarbejde mellem opbyggeren og chassis-leverandøren kortere leveringstider og gør det nemmere at optimere køretøjer, så de opfylder deres specifikke behov. Det gør det også muligt at servicere og vedligeholde hele lastbilen – chassis og karosseri – på samme værksted.

 

"Vi har udviklet vores chassiser, så de nemt kan tilpasses alle typer opbygninger," siger Muamer Music, Segment Manager, Construction, Volvo Trucks. "Vi arbejder tæt sammen med mange opbyggere og yder en masse teknisk support og dokumentation, så vi sammen kan levere en bred vifte af lastbiler til markedet."


Nøglefunktioner til optimerede dumpere og tipvogne

For dumpere og tipvogne er de vigtigste egenskaber typisk høj nyttelast og pålidelighed. Uanset hvilket materiale der transporteres, ønsker førere en lastbil, der kan transportere så meget som muligt, så gnidningsløst og effektivt som muligt.

 

Blandt de særlige funktioner, som Volvo Trucks har udviklet for at opnå dette, er Tandemakselløftet, ideelt til køretøjer, der opererer med varierende belastninger. Når læssebakken er tom, frakobles og løftes den anden drivaksel automatisk. Dette kan reducere brændstofforbruget med op til 4 %, samtidig med at manøvredygtigheden forbedres ved at forkorte venderadiusen. Når lastbilen læsses igen, tilkobles drivakslen automatisk igen.

 

Til præcisionsmanøvrering ved lave hastigheder findes der I-Shift med krybegear . Ved at tilføje 1-2 ekstra lave gear til transmissionen muliggør det for lastbilen at starte fra stilstand med laster på op til 325 ton. Ved kørsel i ujævnt terræn kan funktionen Automatic Traction Control automatisk aktivere forhjulstrækket, hvis baghjulene mister vejgreb.

 

Yderligere funktioner, der kan forbedre fleksibilitet, præcision og manøvredygtighed under barske forhold, omfatter Terrænbremse, som giver føreren mulighed for at holde køretøjets position blot ved at slippe gaspedalen. For lastbiler, der ofte kører på glatte overflader med lav friktion, hvor der er høj risiko for hjulspind, kan Active Grip Control hjælpe med at opretholde stabilitet og kontrol.

Et fleksibelt chassis til en bred vifte af kranbiler

Kranbiler være komplekse installationer, uanset om det er en lille krogløftekran til læsning eller en stor løftekran, hvor lastbilen er essentiel som støttemekanisme. Opbyggere skal integrere deres produkt i chassiset, og Volvo Trucks' chassiser er udviklet til at være kompatible med en bred vifte af løftekrantyper. Blandt de unikke funktioner til opbyggere er frontrammeforlængelser på op til 400 mm. For store rammer betyder det, at der kan monteres ekstra støtteben foran på køretøjet for at skabe et endnu mere stabilt chassis.

 

For at hjælpe med at manøvrere og positionere en kranlastbil med præcision, er der Volvo Dynamisk Styring med ekstern styring. Denne unikke funktion gør det muligt for føreren at hoppe ud og betjene køretøjet på afstand, så det kan placeres korrekt, samtidig med at det er mere sikkert og effektivt for føreren.

Forbedret udsyn og sikkerhed for cementblanderlastbiler

Da mange cementblanderlastbiler kører på travle byggepladser i nærheden af bygningsarbejdere og andet maskineri, er det en enorm fordel at kunne manøvrere sikkert og præcist. Ligesom for mange andre byggeopgaver kan betonblanderlastbiler med fordel anvende Volvo Dynamic Steering. Ved at forbedre manøvredygtigheden betydeligt ved at reducere behovet for kontinuerlige små justeringer, reducerer systemet belastningen på førerens ryg, nakke og skuldre. En anden funktion til forbedret manøvrering ved lav hastighed er Skift retning, som giver føreren mulighed for at skifte mellem fremad og bak ved kun at bruge gaspedalen.

 

På byggepladser, hvor sikkerhed og udsyn er en udfordring, fås Volvo FE med førerhus med lav indstigning. Ved at sænke førerpositionen og flytte den fremad forbedres førerens direkte udsyn til køretøjets omgivelser. Alternativt findes der CMS kamerasystem til Volvo Trucks større modeller. Ved at udskifte sidespejlene med kameraer får chaufførerne bedre udsyn omkring førerhusets hjørner samt forbedret udsyn omkring lastbilens sider.

 

Ligesom Volvos andre entreprenørlastbiler fås Volvos chassiser med en bred vifte af forskellige konfigurationer, så de kan tilpasses til at opfylde alle de vigtigste cementblanderproducenters krav.

 

"Vi kan tilbyde fem aksler og luftaffjedring til de virkelig store blandere samt forskellige kraftudtag til blanderen," siger Muamer Music, Segment Manager, Construction, Volvo Trucks. "Vores ambition er at tilbyde et chassis, hvor mixeren stort set kan tilsluttes og leveres til kunden." Vi arbejder ikke med en foretrukken producent – vi ønsker, at vores chassis skal være så fleksible som muligt for at imødekomme kundens behov.

På større projekter samarbejder Volvo Trucks ofte med Volvo Construction Equipment for at pakke tjenester og løsninger sammen i ét samlet tilbud.

Flere veje mod dekarbonisering

En af de største udfordringer for byggebranchen er behovet for at reducere CO2-udledning og omstille sig fra diesel, samt behovet for at reducere støj på byggepladser i byen. Det mest anvendelige alternative brændstof varierer på tværs af markeder og segmenter, men heldigvis er alle Volvo Trucks modeller tilgængelige med enten fuldt elektriske eller gasdrevne drivlinjer.

 

Batterielektriske lastbiler har den fordel, at de både leverer minimal støj og nul udstødningsemissioner. Dette gør dem yderst velegnede til drift i lav- og nulemissionszoner eller på steder i nærheden af boligområder. Deres lave støjniveau gør dem også i stand til at fungere om natten. Læs mere om Volvo Trucks' elektriske serie til entreprenørbrug.

 

Hvis elektrisk ikke er et mulig alternativ, findes der også gasdrevne lastbiler. Sammenlignet med diesel udleder LNG op til 20 % mindre CO2 som brændstof til tunge lastbiler. Hvis lastbilen drives af bio-LNG, kan CO2-udledningen fra halerør reduceres til stort set nul. Volvo Trucks' forbrændingsmotorer er også fuldt kompatible med HVO, som kan reducere CO2-udledningen med op til 90 % afhængigt af, hvordan den produceres.1 Flere motorer i Volvo Trucks' sortiment kan også håndtere biodiesel, som kan sænke CO2-udledningen med op til 70 %.

 

"Mål for bæredygtighed og reduktion af CO2-udledning driver virkelig efterspørgslen efter alternative brændstoffer i byggebranchen," siger Muamer Music. "Det er i stigende grad en faktor i udbudsprocesser og en efterspørgsel fra slutkunder." Renere og mere støjsvag transport er også meget bedre for alle, der arbejder eller bor omkring lastbilen."

 

1Källmén, A., et. al., "Well-to-wheel LCI-data for HVO-brændstoffer på det svenske marked". Rapport nr. 2019:04, f3 Det svenske videnscenter for vedvarende transportbrændstoffer, Sverige.

 

Vil du gerne vide mere?

Hvis du vil vide mere om Volvo Trucks' entreprenørsortiment, samt det fulde udvalg af specifikationer og funktioner, der er tilgængelige, skal du blot kontakte din nærmeste Volvo Trucks-forhandler.