I Euro NCAPs første sikkerhedstest nogensinde for lastbiler til tung transport fik kun to modeller den maksimale score på fem stjerner – Volvo FH Aero og Volvo FM. Hvad skal der til for at få den højeste score? Og hvad er det egentlig, der testes?
European New Car Assessment Program (Euro NCAP) har base i Belgien. Det blev etableret i 1996 og blev hurtigt den europæiske branchestandard for vurdering af personbilers sikkerhed. Den understøttes af flere europæiske regeringer, herunder EU-landene.
Nu er Euro NCAP også begyndt at teste lastbiler til tung transport, og de første resultater blev offentliggjort i november 2024. Ni forskellige lastbiler fra syv producenter blev testet, og både Volvo FH Aero og Volvo FM fik fem stjerner.
Det er vigtigt at bemærke, at Euro NCAP i disse første testrunder evaluerer en lang række sikkerhedssystemer, f.eks. kollisionsadvarsel og fartpilot. Disse systemer er designet til at hjælpe chaufføren og forhindre, at der sker ulykker.
I denne første testrunde førte Euro NCAP alle lastbiler gennem en lang række forskellige scenarier, hvor de ville få en præstationsscore baseret på, hvor godt systemerne klarede situationen, fra 0-100 %.
Sikkerhedssystemerne bliver derefter grupperet inden for tre områder: sikker kørsel, kollisionsforebyggelse og efter sammenstød. For at få fem stjerner kræves en præstationsscore på mindst 80 % på alle tre områder.
Inden for området med sikker kørsel opnåede Volvo FH Aero og Volvo FM henholdsvis 80 % og 90 %. Det skyldtes i høj grad det direkte udsyn – det vil sige hvor godt chaufføren kan se, hvad der sker foran og på siden af lastbilen. Dette blev gjort muligt af designet af førerhusene og nye kameraer, som har erstattet bakspejlene på de nyere lastbilmodeller.
Volvo FM scorede endnu højere end FH Aero på grund af førersædets lavere position, som giver et bedre overblik over området lige ved siden af fronten af lastbilen.
Da de systemer, der er designet til at undgå kollisioner, blev testet, opnåede begge lastbiler 89 % takket være Volvo Trucks' nødbremse- og sporassistentsystemer. Systemerne er designet til at registrere genstande og automatisk bremse eller styre dig tilbage i den rigtige vognbane. Systemet aktiverer f.eks. automatisk bremserne, hvis en bil foran lastbilerne pludselig bremser, når der er fodgængere i nærheden af lastbilen.
Euro NCAP evaluerer hvert system ved at teste det i over 100 forskellige trafikscenarier. Volvo Trucks' kollisionsadvarselssystem med nødbremse klarede sig særligt godt og undgik en kollision – både med personbiler, fodgængere og cyklister – i næsten alle scenarier, der blev vurderet.
Kun to lastbilproducenter havde automatisk opbremsning for at beskytte cyklister, når lastbilen drejer mod passagersiden. Volvo Trucks kalder dette system "aktiv sideassistent". Det er en innovation, som Euro NCAP beskrev som "en potentiel game-changer", da den tager fat i en almindelig sikkerhedsrisiko i byområder: cyklister, der er skjult af lastbilens blinde vinkel.
Derudover gav Euro NCAP både Volvo FH Aero og Volvo FM sin City Safe-pris på grund af deres gode direkte udsyn og gode resultater med deres aktive sikkerhedssystemer i forhold til at beskytte mennesker under bykørsel.
Det er også vigtigt at understrege, at disse resultater ikke betyder, at vi er ved slutningen af vores rejse. Volvo Trucks' vision er nul ulykker – så vi fortsætter vores arbejde med at udvikle løsninger, der kan gøre vores lastbiler endnu mere sikre.
Helt overordnet mener Volvo Trucks, at den primære årsag til at opnå fem stjerner ligger i virksomhedens fokus på sikkerheden.
"Vi har altid fokus på udvikle sikkerhedssystemer, der er designet til at fungere i en bred vifte af trafikscenarier. Fra motorveje til bygader. Dette fokus deles med Euro NCAP, som også tester sikkerhedssystemer på tværs af mange forskellige scenarier, så de virkelig kan evaluere, hvor sikre vores lastbiler er", siger Anna Wrige Berling.
Hun fortsætter: "Dette er et bevis på vores konstante bestræbelser på at gå et skridt videre end, hvad der kræves af lovgivningen, i retning af vores vision om nul ulykker, der involverer vores lastbiler. Euro NCAP-vurderinger vil vejlede kunderne i deres købsbeslutninger og udfordre bilproducenter til løbende at arbejde på at forbedre sikkerheden."
"Det er også vigtigt at understrege, at disse resultater ikke betyder, at vi er ved slutningen af vores rejse. Volvo Trucks' vision er nul ulykker – så vi fortsætter vores arbejde med at udvikle løsninger, der kan gøre vores lastbiler endnu mere sikre," siger Anna Wrige Berling.
"Vi er glade for at se, at vores indsats på sikkerhedsområdet bliver gennemgået af Euro NCAP," siger Anna Wrige Berling, sikkerhedsdirektør hos Volvo Trucks. "Det er første gang, en ekstern og uafhængig organisation har sat sikkerheden for lastbiler til tung transport på prøve og analyseret deres sikkerhedsresultater. Volvo har længe været kendt for sit fokus på sikkerhed, og det er integreret i virksomhedens historie. Nu er resultaterne af alle disse bestræbelser blevet valideret af de nye Euro NCAP-klassificeringer", afslutter hun.
Få mere at vide om Volvo Trucks' syn på sikkerhed. Det vil måske være interesseret for dig at læse disse relaterede artikler:
5 måder at reducere risikoen for ulykker med lastbiler og bløde trafikanter
Sådan vil Euro NCAP bidrage til mere sikre lastbiler
3 metoder til at styrke chaufførens udsyn og trafiksikkerhed