Trucks

Anna Wrige Berling
2024-01-22
Teknologi og innovation Sikkerhed
Author
Anna Wrige Berling
Trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks

3 metoder til at styrke chaufførens udsyn og trafiksikkerhed

Jo bredere chaufførens synsfelt er, jo mere sikkert er det for både chaufføren og andre trafikanter. Det er derfor, at optimering af chaufførens udsyn er et kernemål i udviklingen af ​​Volvos nye lastbilførerhuse. 

 

Chaufførens udsyn kan forbedres på flere måder, herunder bedre kabinedesign, større vinduer og visuelle hjælpemidler såsom spejle og kameraer. Aktive sikkerhedssystemer og føreradvarsler spiller også en vigtig rolle for at gøre chaufføren opmærksom på, at en potentiel fare er i nærheden af køretøjet.

 

Hvad er forskellen mellem direkte vs. indirekte udsyn? 

Direkte udsyn refererer til, hvad der kan ses i ens direkte synsfelt. Indirekte udsyn er, hvad der kan ses via andre instrumenter: spejle og kameraer.

 

"Som en generel regel er direkte udsyn at foretrække frem for indirekte," siger Anna Wrige Berling, trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks. "Dette skyldes, at direkte udsyn er mere intuitivt i forhold til, hvor chaufføren skal se hen. Indirekte udsyn er dog også vigtigt og kan gøre områder synlige, der ikke kan ses direkte. I sidste ende handler det om at opnå en optimal balance mellem de to for at opnå det bredest mulige synsfelt."

Der er meget potentiale i kameraer og supportsystemer. De forbedrer udsynet og fremhæver risikoområder, og de kan også hjælpe med at rette chaufførens opmærksomhed derhen, hvor der er mest brug for det.

Hvordan førerhuse med lav indstigning forbedrer direkte udsyn

En effektiv metode til at optimere det direkte udsyn for chaufføren i byområder er at anvende et førerhus med lav indstigning. Ved at komme ned i øjenhøjde med omgivelserne kan chaufføren langt bedre se fodgængere, cyklister og andre køretøjer.

 

Tidligere i år tilføjede Volvo Trucks den nye Volvo FM Low Entry til sit udvalg af modeller med lav indstigning. Dette er et elektrisk køretøj, og fraværet af en dieselmotor gør det muligt at flytte chaufførpositionen ned og frem. Resultatet er enestående velegnet til både bytransport og regional fjerndistribution. Volvo FM Low Entry er også et af de få køretøjer, der opnår en femstjernet rating under London Direct Vision Standard*.

 

Derudover er der foretaget opdateringer af Volvo FE Low Entry Cab, som nu har nye, slankere sidespejle, der forbedrer det direkte udsyn med op til 10 %. Der kan også monteres ekstra dørruder i passagersiden på begge modeller.

Ved at erstatte sidespejle øger Camera Monitor System det direkte udsyn til køretøjets sider.

Hvad er fordelene ved at bruge kameraer til at forbedre udsynet?

Generelt kan kameraer vise områder omkring lastbilen, som hverken kan ses direkte eller via spejle. For nylig er de også blevet i stand til at erstatte nogle af spejlene og tilbyde overlegent udsyn. En af ​​de seneste funktioner fra Volvo Trucks er f.eks. det nye CMS kamerasystem som kan erstatte sidespejle på Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Dette forbedrer det direkte udsyn til køretøjets sider, hvilket er fordelagtigt i kryds og rundkørsler. Derudover har CMS kamerasystemet også infrarød kapacitet og night vision, hvilket sikrer overlegent udsyn ved kørsel i mørke sammenlignet med konventionelle spejle. Funktionen kan endda aktiveres, når bilen holder stille, hvilket øger førerens personlige sikkerhed, når bilen parkeres natten over.

Ved at erstatte sidespejle gør CMS kamerasystemet det også muligt for Volvo Trucks at flytte det unikke blindvinkel kamera i passagersiden højere op. Det giver endnu bedre overblik over passagersiden, hvilket kan være uvurderligt til at se fodgængere og cyklister og navigere gennem trafikerede områder og smalle veje.

DSS såsom Advarsel ved døråbning og Sideassistent kan advare chauffører om andre trafikanter i risikoområder tæt på lastbilen.

Hvordan advarselssystemer bidrager til sikkerheden

Selvom systemer til aktiv sikkerhed og føreradvarsler ikke forbedrer udsynet direkte, spiller de en vigtig rolle for at gøre chaufførerne mere opmærksomme på deres omgivelser og gøre dem opmærksomme på potentielle farer.

 

Advarsel ved døråbning er f.eks. designet til at advare en chauffør om forbipasserende cyklister og fodgængere, før kabinens døre åbnes. Frontassistent ser efter fodgængere og cyklister foran lastbilen ved lav hastighed, og Sideassistent er designet til at registrere andre køretøjer ved vognbaneskift samt fodgængere og cyklister på begge sider af køretøjet.

"Som chauffør skal man se efter mange forskellige ting på én gang, så problemet er ikke altid, at de ikke kan se, men at de ikke kigger i den rigtige retning på det rigtige tidspunkt," siger Anna. "Der er meget potentiale i kameraer og supportsystemer. De forbedrer udsynet og fremhæver risikoområder, og de kan også hjælpe med at rette chaufførens opmærksomhed derhen, hvor der er mest brug for det."


* London Direct Vision Standard blev introduceret i 2021 og gælder for, hvad en chauffør kan se direkte fra sit førerhus (ekskl. spejle og kameraer). For at kvalificere sig til en tilladelse til at køre i Greater London uden at foretage nogen ændringer på lastbilen, skal alle tunge køretøjer, der kører ind i Greater London, have en rating med mindst én stjerne i henhold til standarderne, hvilket vil blive hævet til tre stjerner i oktober 2024. Både Volvo FM Low Entry og Volvo FE Low Entry Cab kan specificeres til at opnå en femstjernet rating. 

Du kan få mere at vide om udfordringerne ved udsyn for lastbiler i bytrafik ved at læse følgende artikel, der gennemgår:

  • Hvordan urbanisering og e-handel gør spørgsmålet om lastbilsikkerhed mere presserende.
  • Hvorfor regeringer og trafikmyndigheder fokuserer mere på at gøre lastbilkørsel i byer sikrere.
  •  Hvordan lastbiler bliver tilpasset til at forbedre sikkerheden på gaderne i byerne.