Ved at tilbyde ren, støjsvag og effektiv renovationskørsel har elektriske renovationslastbiler et enormt potentiale for at forbedre livskvaliteten i byområder. Men at sikre en gnidningsløs overgang kræver at finde den rette løsning.
Inden for affaldsindsamling og affaldshåndtering kan behov og driftsforhold variere meget. For at afspejle dette har Volvo Trucks udviklet en bred vifte af elbiler og -funktioner, der skal hjælpe førere med at maksimere fordelene ved elektrificering.
Da renovationslastbiler typisk kører korte og forudsigelige ruter ved lave hastigheder og med hyppige stop, er de særligt velegnede til eldrift. Problemstillinger som rækkevidde og opladning er mindre udfordrende, da de fleste ruter kan dækkes af nuværende køretøjer på én opladning mellem skift.
Da renovationslastbiler normalt kører i tætbefolkede områder i nærheden af folks boliger, kan eldrift gøre en kæmpe forskel for lokalsamfundet. Ellastbiler giver dig mulighed for at køre i længere tid, f.eks. tidligt om morgenen eller sent om aftenen, uden at forstyrre beboerne. De kan også bruges i lav- og nulemissionszoner.
For at imødekomme behovene i dette voksende segment har Volvo Trucks adskillige elektriske køretøjer, der er egnede til indsamling af affald og renovation. Lad os starte med Volvo FL Electric, som giver fremragende manøvredygtighed, er ideel til smalle bygader og samtidig tilbyder en rækkevidde på op til 450 km. Hvis en kortere rækkevidde er tilstrækkelig, har du muligheden for at vælge færre batterier og større lastkapacitet i stedet.
Til mere krævende opgaver findes Volvo FE Electric, der fås med enten dagførerhus eller førerhus med lav indstigning for at give bedre udsyn og kørekomfort. Til endnu mere krævende opgaver findes der Volvo FM Electric og Volvo FM Low Entry – en unik elektrisk lastbil, der er særligt velegnet til renovationskørsel.
"Inden for elektriske skraldebiler har vi udviklet et bredt tilbud, der hjælper operatører med at specificere en løsning, der bedst opfylder deres behov," siger Sergey Yaskevich, produktchef for distribution hos Volvo Trucks. "Vi har fire forskellige modeller, hvoraf to af dem fås med førerhus med lav indstigning." Og så har vi en masse forskellige muligheder og funktioner, der kan hjælpe kunderne med virkelig at optimere deres køretøjer."
For bedre at kunne navigere gennem byens gader side om side med fodgængere, cyklister og andre trafikanter er Volvos lastbiler designet til at maksimere førerens direkte synsfelt.
For optimalt udsyn er der førerhuset med lav indstigning – tilgængeligt med Volvo FE Electric og standard med Volvo FM Low Entry. Ved at bringe føreren tættere på vejniveau forbedrer førerhuse med lav indstigning det direkte synsfelt til omgivende fodgængere, cyklister og andre trafikanter. Den lave indstigning reducerer også belastningen ved ind- og udstigning af køretøjet. Den kan specificeres til at rumme op til tre passagerer og en fører.
Både Volvo FE Electric og Volvo FM Low Entry kan udstyres med ekstra dørruder i passagersiden. Volvo FM Low Entry kan også udstyres med kameraovervågningssystemet, som yderligere forbedrer det direkte synsfelt ved at erstatte konventionelle sidespejle.
Samlet set kan begge modeller specificeres til at opnå en femstjernet vurdering i henhold til London Direct Vision Standard – en af branchens højeste standarder for køretøjers udsyn. Godt direkte udsyn er også en medvirkende faktor til, at Volvo FM har modtaget en City Safe-pris under de nye Euro NCAP-sikkerhedsvurderinger .
For virkelig at kunne tilpasse løsninger til specifikke kunders behov, værdsætter karrosseribyggere et godt samarbejde med producenterne. Derfor har Volvo Trucks udviklet sin elektriske serie for at sikre fleksibilitet og nem installation til forskellige karrosserityper.
"Vi har et fremragende samarbejde med mange opbyggere, som virkelig sætter pris på vores indsats for at arbejde sammen med dem," siger Sergey. "Vi leverer detaljerede instruktioner med 3D-genererede tegninger og gode kanaler, så de kan kontakte os for yderligere support." I forbindelse med vores elektriske lastbiler har vi også arbejdet tæt sammen med alle de førende leverandører af opladningsudstyr og kan tilbyde en lang liste over fuldt kompatible opladere, der er blevet testet i vores laboratorier."
Med Volvo FM Electric og Volvo FM Low Entry kan opbyggere vælge mellem et gearkassemonteret kraftudtag ligesom det, der findes på konventionelle diesellastbiler, eller et elektromekanisk kraftudtag, der bruger en separat elmotor til at drive hydraulikpumpen. Dette betyder bedre kontrol over det hydrauliske flow og forbedret respons. Volvo FL Electric og FE Electric kan også udstyres med elektromekanisk PTO.
Ud over selve køretøjerne kan Volvo Trucks hjælpe med alle andre aspekter i forbindelse med overgangen til elektriske køretøjer. Dette omfatter skræddersyede finansieringsløsninger, der er specielt tilpasset til elbiler, og omfattende servicekontrakter , der fjerner meget af den risiko og usikkerhed, der følger med ny teknologi. Volvo Trucks kan også hjælpe med ladeløsninger, herunder infrastruktur, og facilitere samarbejde med lokale ladeleverandører.
Siden Volvo Trucks blev en af de første producenter til at lancere elektriske lastbiler i 2019, har de leveret over 5.000 køretøjer i 50 forskellige lande . Virksomhedens elektriske lastbiler er allerede fuldt ud driftsdygtige på tværs af forskellige brancher og segmenter lige fra byrenovation til langtursdistribution.
"Vores køretøjer er afprøvede og testede, og vores teknologi er dokumenteret," siger Sergey Yaskevich. "Vi har opbygget stor erfaring gennem de senere år og har hjulpet mange virksomheder med at overgå til elektrisk drift med succes." Og vi kan bruge den viden og ekspertise, vi har akkumuleret, til at hjælpe endnu flere virksomheder."
Hvis du gerne vil vide mere om de potentielle fordele ved elektriske skraldebiler, kan du være interesseret i at læse om E. Bigler Transporte AG, en af de første virksomheder, der brugte elektriske skraldebiler i Schweiz.