Trucks

Volvo Trucks oplever en øget interesse for gas som alternativ til diesel til tunge lastbiler i Europa

Blandt vognmænd og transportkøbere er der stigende interessere for at reducere CO2-emissioner og omkostninger ved at bruge nedkølet, flydende gas som brændstof. Derfor fås de nye Volvo FH- og FM-lastbiler med motorer, der kører på flydende naturgas og biogas og giver samme høje ydelse som dieselmotorer. Brug af biogas gør det muligt at opnå CO2-neutral transport og reducere CO2-emissioner med op til 100 %.
Volvo Trucks oplever en øget interesse for gas som alternativ til diesel til tunge lastbiler i Europa
En Volvo FH LNG, der kører på biogas, gør det muligt at opnå CO2-neutral transport og reducere CO2-emissioner med op til 100 %.

EU's grønne pagt udstikker tydeligt den retning, transportbranchen skal tage mod en renere fremtid. Den indebærer, at der kommer en slutdato for fossile brændstoffer. Vognmænd og transportkøbere leder derfor i stigende grad efter alternativer til diesel.

– I dag er LNG-drevne lastbiler det mest kommercielt realistiske alternativ til almindelig diesel til tung fjerntransport. Dette brændstof fås i tilstrækkelig store mængder og til en konkurrencedygtig pris. Med tiden vil det stigende antal gasdrevne lastbiler skabe gunstige betingelser for en større andel af flydende biogas, siger Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks.

Volvo Trucks' drivline til flydende biogas og naturgas har en energieffektivitet på højde med dens dieseldrevne slægtninge, men den giver betydeligt færre CO2-emissioner. Brug af flydende biogas, også kaldet bio-LNG, reducerer nettoemissionerne med op til 100 % fra tank til hjul (TTW), og brug af naturgas reducerer emissionerne med omkring 20% (TTW) sammenlignet med almindelig europæisk standarddiesel.

Det kræver omfattende investeringer at reducere dieselafhængighed
Produktionen af fossilfri biogas kræver et større antal produktionsanlæg til anaerob nedbrydning af affald og nedkøling af gassen til flydende form. En række undersøgelser har beregnet, at godt 20 % af al diesel i Europa kan være erstattet af bæredygtig gas i form af bio-LNG i 2030. Antallet af tankstationer med flydende gas vokser konstant, og på mange ruter er gas allerede et alternativ til diesel. Denne vækst er dog nødt til at fortsætte i takt med den tilsvarende vækst i antallet af gasdrevne lastbiler.

– Ved at investere i LNG-lastbiler viser vi, at bio-LNG er et vigtigt alternativ, der kan reducere afhængigheden af fossil diesel. Hvis vi vil sætte turbo på overgangen til klimaneutral transport, er det imidlertid også nødvendigt at fortsætte med at investere i tankstationer med flydende gas. Der er også brug for tiltag, som gør det lettere for vognmændene at foretage de store investeringer i tunge gasdrevne køretøjer, påpeger Lars Mårtensson.

Der vil fremadrettet være brug for forskellige brændstoffer

Der findes ingen enkelt energibærer, som kan imødegå alle udfordringer i forbindelse med klimaændringerne, og i den nærmeste fremtid vil forskellige typer brændstoffer og drivliner derfor fortsat sameksistere.

– At satse på ny teknologi bliver nøglen til at opnå klimneutralitet. Andelen af LNG-lastbiler vil gradvist stige i Europa. Men gasdrevne lastbiler kan ikke løse alle transportudfordringer. Elektromobilitet kommer til at spille en vigtig rolle lokalt og regionalt, og udviklingen af batterier og ladeinfrastruktur bliver vigtige faktorer for at øge udbredelsen, forklarer Lars Mårtensson.

Elektromobilitet med brintbaserede brændselsceller kan på længere sigt reducere behovet for batterier til fjerntransport.

– Der er sket lovende fremskridt inden for brændselscelleteknologi, men der er stadig en række praktiske og økonomiske hindringer, som skal overvindes, før den kan give væsentlige klimafordele i tung transport, siger Lars Mårtensson.

På trods af de tekniske fremskridt inden for elektromobilitet vil fortsat forbedring af forbrændingsmotorernes effektivitet fortsat spille en nøglerolle i at reducere klimapåvirkningen i mange år fremover.

– Der kan allerede gøres meget for at reducere klimapåvirkningen med vore dages motorer. For eksempel kan både nye og ældre diesellastbiler fra Volvo køre på HVO, et biobrændstof, der giver meget lave netto-CO2-emissioner. Udfordringen er, at tilgængeligheden af biobrændstoffer stadig er så begrænset, konkluderer Lars Mårtensson.

Link til billeder i høj opløsning

Link til Volvo Trucks Danmarks hjemmeside

Relaterede pressemeddelelser:
2020-02-27: Volvo Trucks lancerer en ny generation af tunge lastbiler med chaufføren i fokus
2020-02-27: Volvo Trucks lancerer den nye Volvo FH – næste generation af lastbiler designet med chaufføren i tankerne
2020-02-27: Volvo Trucks introducerer den nye Volvo FM – designet til at tiltrække chauffører med et nyt førerhus og bedre udsyn

2017-09-26: Volvo Trucks: – Flydende gas er det bedste tilgængelige miljørigtige alternativ på markedet til tung regional transport og fjerntransport

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger til professionelle og krævende kunder. Virksomheden kan levere en komplet serie af mellemstore og tunge lastbiler gennem et stærkt forhandlernetværk med 2.200 servicepunkter i mere end 130 lande. Volvos lastbiler bliver produceret på produktionsanlæg i 13 lande verden over. I 2021 leverede Volvo mere end 123.000 lastbiler på verdensplan. Volvo Trucks er en del af Volvo Gruppen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser og entreprenørudstyr samt marine- og industrimotorer. Koncernen leverer desuden finansierings- og serviceløsninger. Volvo Trucks’ arbejde er baseret på kerneværdierne kvalitet, sikkerhed og miljø.