Trucks

Mattias Hejdesten Anders Tenstam
2022-11-11
5.5 min
Brændstofbesparelse
Authors
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics

Sådan kan aerodynamik forbedre din transportforretning

Aerodynamisk modstand har stor indflydelse på din lastbils brændstofeffektivitet, især når den kører med hastigheder på over 50 km/t. Nøglen til at reducere denne påvirkning og sænke dine brændstofomkostninger ligger i at forstå, hvordan lastbilens aerodynamik fungerer.
 

Hvilken indflydelse har aerodynamik på lastbilens brændstofeffektivitet?

Når en lastbil kører, bliver den mødt med betydelig aerodynamisk modstand, hvilket er den kraft, som skabes af luften. Mens luftmodstand opstår ved enhver kørehastighed, er forholdet ikke proportionalt. Dette vil sige, at når hastigheden fordobles, så bliver luftmodstanden hele fire gange større. Hvis hastigheden tredobles, bliver modstanden ni gange større osv.

Dette har en drastisk indvirkning på en tung lastbils energieffektivitet, især når den kører med høje hastigheder på motorveje. Faktisk tegner luftmodstand sig for så meget som en tredjedel af brændstoftabet på en typisk langdistancetur kørt på diesel. For el-lastbiler kan energitabet være helt op til 50 procent. Lastbilens aerodynamik er derfor et nøgleelement, som har indflydelse på både brændstofeffektiviteten og miljøpåvirkningen.

Viden om lastbilens luftstrømme og hvordan aerodynamisk modstand reduceres

For at mindske påvirkning fra luftmodstanden er det vigtigt at forsinke eller minimere adskillelsen af luftstrømme. Dette er, når et luftstrømlag løsner sig fra lastbilens overflade og bliver meget turbulent. Jo tidligere det adskiller sig, jo mere efterdønning vil der opstå bag ved lastbilen, og derfor vil trykmodstanden også være højere.

En måde at reducere luftstrømseparationen på er, at tætne mellemrum foran på lastbilen, hvor det er muligt. Fronthjørnerne er et særligt følsomt område, hvor selv små mellemrum kan få luften til at adskille sig, hvilket har en betydelig indvirkning på luftstrømmene.

"Når luftstrømmen nærmer sig et hjørne på en lastbil, svarer det til, at du tager en tur i karrusellen. He skal du holde godt fast for ikke at blive slynget rundt. Det samme gør sig gældende for luftstrømme og lastbiler, bortset fra, at luft ikke har hænder til at klamre sig til en overflade, som vi har. For ikke at løsrive sig, skal luft bruge lavt tryk", siger Anders Tenstam, teknologispecialist i aerodynamik, Volvo Trucks.

Udfyldning af hulrum foran på lastbilen gør det muligt ligeledes at forbedre andre områder på lastbilen, f.eks. kan dørforlængelserne udvides for at reducere tomrummet i fodtrinsboksen. Dette forsinker strømadskillelsen, da luften derved har en flad overflade at fæstne sig på.


Det samme princip gælder for skærmforøgere; disse reducerer afstanden over hjulet. Lastbilspejle kan også afrundes mere for at mindske hulrum, eller spejlkameraer kan monteres i stedet for spejle, hvilket vil reducere lastbilens frontareal yderligere, og resultere i mindre aerodynamisk modstand.

Når vi ser ind i fremtiden, er det helt essentielt, at lastbiler bliver så energieffektive som muligt, og derfor vil fremskridt inden for aerodynamik spille en kæmpe rolle i forhold til dette

Vigtigheden af at udstyre din lastbil med spoilere på førerhusets tag og sider

Tagspoilere er et af de vigtigste aerodynamiske elementer der kan  reducere brændstofforbruget. Afhængigt af driftsbehovet kan mange lastbilvirksomheder drage fordel af en tagspoiler, forudsat at den passer til trailerkonfigurationen. Det er afgørende at sikre korrekt højdeindstilling; de seneste resultater baseret på simuleringer hos Volvo Trucks indikerer en brændstofbesparelse på to til seks procent*, hvis den er placeret korrekt.

Den type anhænger, der anvendes i din daglige drift, vil ligeledes have indflydelse på, hvordan dit aerodynamiske udstyr fungerer, og hvor meget brændstof eller energi du kan spare. Når udstyr fx kombineres, viser simuleringer, at førerhusets tagspoiler og sidespoilere kan sænke brændstofforbruget med så meget som fire til fem procent* på en typisk langdistancetur.

For operationer med forskellige typer trailerkonfigurationer, vil mængden af brændstof du kan spare variere, men førerhusets tag- og sidespoilere vil stadig have en positiv indvirkning. Dette skyldes, at når luftstrømmen frigives fra bagsiden af førerhuset, suges den ind i mellemrummet mellem førerhuset og lasten, hvilket skaber betydelig luftmodstand. For at beskytte en ikke-aerodynamisk belastning fra dette luftmønster, er korrekt placerede tag- og sidespoilere helt afgørende.

Fremtiden inden for lastbilers aerodynamik

Fremskridt inden for virtuel simulering har åbnet op for nye muligheder for at visualisere og analysere lastbilers luftstrømsadfærd og aerodynamik. Simuleringsparametre kan nemt justeres og foretages igen og igen i løbet af kort tid. Dette har fremskyndet testprocessen og leveringstider væsentligt for aerodynamiske udviklinger på markedet.

"Det er et hurtigt og stadigt voksende markedssegment. Du kan nu gå helt i detaljer, og få vist luftstrømme på forskellige punkter på lastbilen, og derved forbedre den aerodynamiske ydeevne", siger Mattias Hejdesten, ingeniørspecialist i aerodynamik, Volvo Trucks.

Den nye opdatering til EU's vægt- og dimensionslovgivning for lastbiler, fjerner den samlede længdebegrænsning på 16,5 meter, hvilket nu giver øget frihed, når det kommer til aerodynamisk optimering af lastbilens ydre linjer.

"Alt dette har ændret den måde, lastbilproducenter arbejder med aerodynamik på, og lastbilvirksomheder kan forvente at se flere designændringer i fremtiden", siger Mattias Hejdesten.

Desuden handler aerodynamik ikke længere kun om at reducere brændstofforbruget. Det handler om at øge energieffektiviteten, uanset hvilken type brændstof lastbilen kører på, for at mindske miljøbelastningen.

Forbedret aerodynamik er især vigtigt for el-lastbiler med mindre energikapacitet. At træffe de rigtige valg omkring udstyr og tage højde for det aerodynamiske design, når du bestiller din lastbil hos en leverandør, er derfor en af de vigtigste måder at optimere ruterne og øge rækkevidden på.

"Når vi ser ind i fremtiden, er det helt essentielt, at lastbiler bliver så energieffektive som muligt, og derfor vil fremskridt inden for aerodynamik spille en kæmpe rolle i forhold til dette", siger Anders Tenstam.

Når luftstrømmen nærmer sig et hjørne på en lastbil, svarer det til, at du tager en tur i karrusellen. He skal du holde godt fast for ikke at blive slynget rundt. Det samme gør sig gældende for luftstrømme og lastbiler, bortset fra, at luft ikke har hænder til at klamre sig til en overflade, som vi har

6 måder til forbedring af brændstoføkonomien gennem optimering af lastbilens aerodynamik

  1. Sørg for, at tagspoilerne er placeret i en korrekt højde i forhold til din trailerkonfiguration.
  2. Overvej at tilføje spoilere på førerhusets sider for at reducere aerodynamisk modstand.
  3. Juster tagspoileren efter behov, så den passer til den last, du kører med.
  4. Da den aerodynamiske modstand stiger med hastigheden, bør du overveje at reducere gennemsnitshastigheden på dine lastbiler, hvis det er muligt.
  5. Overvej andet aerodynamiske udstyr, der kan hjælpe med at sænke brændstofforbruget, f.eks. kofangerspoilere, sideskørter og skærmforøgere.
  6. Undgå lastbiltilbehør såsom kængurugitter, tryklufthorn og ekstra lygter, da dette vil øge den aerodynamiske modstand.

 

*Baseret på en typisk langdistancekørsel på diesel og standard trailerkonfiguration, samt omfattende virtuelle simuleringer og forskning udført af Volvo Trucks. Den faktiske brændstoføkonomi afhænger af flere faktorer, f.eks. kørselshastigheden, anvendelse af fartpilot, køretøjsspecifikationen, lasten, topografi, chaufførerfaring, køretøjets vedligeholdelse og vejrforhold.

Lær mere om aerodynamiske fordele