Trucks

Sådan tilskynder du til brændstofeffektiv lastbilskørsel

Tatu Ljokkoi
2022-10-06
4 min
Brændstofbesparelse Chaufførens verden
Author
Tatu Ljokkoi
Driver development at Volvo Trucks

Lastbilchaufførerne spiller en nøglerolle i at forbedre enhver virksomheds brændstoføkonomi, men hvad er den bedste måde at holde dem motiverede og inspirerede?

De forskellige virksomheder har forskellige metoder til at opmuntre deres chauffører til at køre mere effektivt, og det at finde det rigtige setup vil afhænge meget af virksomhedens størrelse, drift og opgaver. Som Driver Development Manager hos Volvo Trucks har Tatu Ljokkoi set mange succesrige – og mislykkede – initiativer til at motivere chauffører. I hans erfaring deler de succesfulde virksomheder alle nogle fælles kendetegn: en stærk teamkultur, en holistisk tilgang til brændstofbesparelser og langsigtet engagement.


Derfor kræver brændstofbesparelser en teamindsats

På mange måder er lastbilskørsel et ensomt job, hvor hver chaufførs teknik påvirker eget brændstofforbrug. Det gør dog ikke brændstofeffektivitet til et individuelt ansvar. Faktisk mener Tatu Ljokkoi, at en stærk holdånd er afgørende.


"Hele virksomheden skal arbejde mod samme mål, også ledelsen," siger han. "Du kan ikke blot uddelegere brændstofeffektivitet til chaufførunderviserne – ledelsen bør være aktivt involveret i alle chaufføruddannelsesprogrammer, så alle er fuldt ud på linje og ombord. Og så er det op til dem aktivt at gennemgå og overvåge fremskridt og samtidig give opmuntring og anerkendelse, hvis og når det er nødvendigt."


En anden effektiv måde at skabe holdånd på er ved at involvere chaufførerne i processen med at sætte mål og metoder til at opnå brændstofbesparelser. Dette kan give dem mulighed for at tage ansvar for deres egen udvikling og få dem til at føle sig som en del af teamet.


Belønninger og incitamenter: Fungerer de?

Uanset om det er penge eller en anden præmie, kan det at tilbyde belønninger og incitamenter være en effektiv metode til at motivere chaufførerne, men du skal tænke grundigt over, hvordan et sådant system udformes og implementeres. En almindelig taktik er at sætte de enkelte chauffører op mod hinanden og blot belønne dem med det laveste brændstofforbrug, men dette kan have utilsigtede konsekvenser.


"Der er en risiko for, at et belønningssystem som dette kun vil motivere chauffører, der allerede er virkelig effektive, da de er de eneste med en god chance for at vinde," forklarer Tatu. "I mellemtiden vil de mindre dygtige chauffører – som har det største potentiale for brændstofbesparelser – være mindre motiverede, da de ikke kan se nogen fordel ved dette system, og så forpasser man en meget stor mulighed."


Alternativt vil det at sætte et overordnet mål for hele virksomheden eller flåden, med belønningerne fordelt ligeligt, hjælpe med at skabe en følelse af holdånd og vil tilskynde chaufførerne til at samarbejde og hjælpe hinanden.


Opsætning af de rigtige værktøjer, processer og mål

For at holde chaufførerne motiverede skal processerne til overvågning og gennemgang af brændstofforbrug være konsistente, sammenlignelige over tid og gennemsigtige. I betragtning af at chaufførerne har forskellige erfaringsniveauer og kan køre med forskellige typer last og på forskellige ruter, er det ikke altid retfærdigt eller nøjagtigt at sammenligne chaufførerne med hinanden. I stedet er det bedst at fokusere på at spore deres egne præstationer over tid og identificere deres egne individuelle områder for forbedring.


En god måde at gøre dette på er ved at bruge et tilpasset flådestyringssystem. Dette kan give information om forskellige parametre såsom motor- og gearudnyttelse, hastighedstilpasning, forudsigelse og opbremsning. På den måde kan chaufførerne selv analysere, hvordan de kører og se, hvor der kan ske forbedringer. Resultaterne kan derefter gennemgås i forbindelse med månedlige opfølgninger. Tilslutning og dataanalyse bliver også i stigende grad brugt til at tilskynde til mere effektiv kørsel.  


Derfor er brændstofeffektivitet en rejse, ikke en destination

Chaufføruddannelse er et vigtigt værktøj til at hjælpe chaufførerne med at spare brændstof, men alt for ofte behandles det som en hurtig engangsløsning. "Nogle menneskers forventninger er, at efter en træningssession vil alt ændre sig fra den ene dag til den anden, men det sker bare ikke i virkeligheden," siger Tatu.


"Chaufføruddannelse handler om forandringsledelse og implementering af en ny virksomhedskultur. Det er ikke noget, der sker én gang om året, det er noget, du skal implementere i dine daglige rutiner. Når man begynder at tænke på den måde, er det nemmere for chaufførerne at forblive fokuserede og motiverede til at forbedre sig."


Kort sagt, hvis du overlader brændstofeffektiviteten til den enkelte chauffør, vil resultaterne være blandede. Men hvis du ønsker at opnå markante og bæredygtige brændstofbesparelser i hele din flåde, så bør du:

  • Saml alle som et team med et fælles mål og en aftalt strategi for, hvordan man når dertil.
  • Sørg for, at alle bliver involveret, også ledelsen.
  • Implementer et incitamentsprogram, der anerkender og belønner hele teamet og ikke kun individuelle chauffører.
  • Etabler klare og konsistente KPI'er.
  • Sørg for at gennemføre regelmæssige opfølgninger og adressere områder for forbedring.
  • Husk, at brændstofeffektiv kørsel er en kontinuerlig rejse, ikke en kortsigtet løsning.


Hvis du gerne vil vide mere, så læs mere om fordele ved chaufføruddannelse, eller hvordan flådestyringssystemerne kan hjælpe med at spare brændstof.

Du kan også læse mere om, hvordan teknologien bidrager til mere effektiv kørsel, og hvordan dette påvirker brændstofforbrug, driftstid og sikkerhed.