For at nå sit mål om nul emissioner i 2040, sænker Volvo Trucks CO2-emissionerne på alle områder af sin forretning. Strategien for at reducere CO2-emissioner på tværs af eget detailnetværk har givet lovende resultater - så det også kan gavne din lastbildrift.
"Selvom overgangen til nul emissioner i vores produkter vil få den største miljøpåvirkning, for at være bæredygtig, skal vi også arbejde med vores faciliteter og detailnetværk," siger Catrin Caspersson, Network Investment Manager, Volvo Trucks. "Vi har derfor forpligtet os til at reducere CO2-emissionerne med 50 % inden 2025 på tværs af alle vores egne forhandlere sammenlignet med vores baseline i 2019."
Det er et ambitiøst mål, men et som Volvo Trucks' detailnetværk allerede er meget tæt på at nå. Arbejdet med at reducere CO2-udledningen i detailnettet intensiveredes i 2019, da baseline blev målt.
Det første skridt var at forstå, hvilken type emissioner netværket producerede. Dette blev gjort ved at energikortlægge forhandlerne fra både et lande- og lokationperspektiv.
"Vores mål var ikke kun at få et indblik i, hvordan og hvor energien blev forbrugt, men også den type energi, der blev købt," forklarer Catrin. "Volvo driver omkring 300 af sine egne detailhandelssteder over hele verden. Nogle er små, nogle er store – og de har alle deres egne unikke udfordringer. Vi ville finde ud af, hvor vores største emissioner var, så vi kunne starte med at foretage de mest virkningsfulde ændringer først."
Det var et simpelt, men effektivt træk. Enhver forhandler er forpligtet til at rapportere sin energikilde og forbrug - fra kørende servicevogne og værksteder, til opvarmning-/køling af kontorer og opladning af elektriske lastbiler. Da disse data blev visualiseret, var det muligt at se, hvor der kunne foretages ændringer og undersøge renere alternativer.
"I de koldere nordiske lande, hvor forbruget var meget højere, var det klart at skiftet til vedvarende elektriske energikilder var en prioritet. I lande hvor grøn elektricitet ikke var let tilgængelig, såsom Sydafrika, Malaysia og i flere østeuropæiske lande, kunne vi se, at vi var nødt til at fokusere på at skifte til solenergi,« siger Catrin.
Andre relativt simple ændringer omfatter investering i elektriske varmepumper i lande som Storbritannien, hvor afhængigheden af gas er stor. Detailnetværksteamet samarbejdede også med Volvos investerings- og ejendomsafdelinger for at sikre, at nye værksteder blev bygget efter strenge CO2-neutrale miljøstandarder. Gradvist blev ændringerne implementeret, og Catrins team begyndte at se, hvilken effekt de havde.
"Vi havde faktisk et oprindeligt mål på 25%, men vi øgede det til 50% CO2-reduktioner i 2025" siger Catrin. "Og selv vi var overraskede, men virkelig glade for at nå 49 % i 2023. Så nu sigter vi efter et langsigtet mål: nul emissioner i 2035."
At dele resultaterne af ændringerne med forhandlerne var en vigtig del af strategien. Catrin mener, at nøglen til at drive bæredygtighedsarbejdet fremad var at skabe og fastholde så meget positivt engagement som muligt.
"Det er en mere smidig proces, hvis alle er ombord, så en stor del af det, vi gør, er hele tiden at vise de lokale teams, at de gør en forskel. Vi ønskede også at etablere et nyt mindset - det her er ikke et projekt, det skal være en kontinuerlig, naturlig del af alt, hvad vi laver."
Hvordan kan Volvos CO2-reduktionsstrategi for detailhandlen hjælpe lastbilvirksomheder?
Strategiens grundlæggende principper kan let tilpasses af transportoperatører, der har lignende forpligtelser til bæredygtighed.
Der er en anden væsentlig fordel, ikke kun for flådeejere, men også for mindre vognmænd og endda Volvo Trucks' detailhandelsfranchise: forhandlerne bliver en scope 3-leverandør inden for Science-Based Targets initiativ (SBTi).
Detailhandelens CO2-reduktionsstrategi er en del af Volvo Trucks' forpligtelse til SBTi, en ramme, der gør det muligt for virksomheder at sætte gennemsigtige nul-emissionsmål i overensstemmelse med Paris-aftalens ambition om en fremtid på 1,5°C.
Rammen består af tre scopes, og Volvos forhandlere sidder i øjeblikket inden for scope 1 - emissioner, der opstår direkte fra deres on-site drift, og scope 2, indirekte emissioner, der for eksempel opstår, når elektricitet produceres off site.
"Når vores forhandlere når nul emissioner vil vores kunder få fordel af deres scope 3 af SBTi, fordi vi er en del af deres forsyningskæde. Så vores indsats er også en del af lastbiloperatørerne og transportvirksomhedernes vej mod nul,” forklarer Catrin.
Vi ønskede at etablere et nyt mindset - det her er ikke et projekt, det skal være en kontinuerlig, naturlig del af alt, hvad vi gør;
Det sidste trin i detailnetværkets overgang til nul emissioner bliver dog det sværeste.
”Fokus vil være energieffektivitet og at producere vores egen energi, så vi er mindre afhængige af at købe fra nettet. For at gøre dette bliver vi nødt til at være mere kreative og klar til at teste nye løsninger - tagvindmøller, alternativer til infrarød varme og geotermiske løsninger til at understøtte varmepumper - er blot nogle af de idéer, vi har," siger Catrin.
Batterienergilagringssystemer (BESS) til at hjælpe med at fjerne ustabilitet i nettet eller lagre solenergi vil også være en mulighed for udvalgte forhandlere. Endvidere arbejdes der på at skifte til elektriske servicevogne, især hvor der er grøn strøm.
"Mens lokalt engagement stadig vil være afgørende, vil den sidste fase også kræve mere investeringsdrevet aktivitet i vores forhandlere. Det er svært at sige, hvad det bliver, men vi skal finde det rette fokus og hastighed - det er en mulighed, vi tror på og ønsker at være en del af."
Kvalitet, sikkerhed og miljøomsorg er Volvos kerneværdier samt hjørnestenene i produktudviklingen. Læs mere om bæredygtige transporter eller besøg vores produktløsninger.