Mens lastbiler drevet af alternative brændstoffer typisk koster mere end diesel, påvirker de også de langsigtede ejeromkostninger. Kun ved at se på det fulde billede kan du vide, hvad en lastbil, der kører på alternative brændstoffer, virkelig koster.
Beregning af en lastbils samlede ejerskabsomkostninger (TCO) er en effektiv tilgang til at købe et nyt køretøj, fordi det giver et holistisk overblik over, hvad det egentlig koster en virksomhed.
I stedet for blot at fokusere på købsprisen medtager de samlede ejeromkostninger alle de direkte og indirekte omkostninger, der forbundet med et givet køretøj i løbet af dets forventede levetid, herunder omkostningerne til brændstof, vedligeholdelse og reparationer, restværdi, skatter osv.
For konventionelle diesellastbiler er de fleste virksomheder bekendt med omkostningerne, hvilket gør processen relativt ligetil. Med alternative drivlinjer såsom elkøretøjer og gasdrevne køretøjer er mange af de variable, der indgår i en beregning af de samlede ejeromkostninger, påvirket.
"Batteri-elektriske og gasdrevne lastbiler har højere indkøbspriser end diesel. Der er dog potentielle omkostningsbesparelser på andre områder, som kan være med til at opveje dette," siger Pernilla Kemlin, produktchef, Volvo Trucks. "For nogle virksomheder er det allerede omkostningseffektivt at skifte til et alternativt brændstof ud fra et perspektiv på de samlede ejeromkostninger."
Den største besparelse ved at skifte til et alternativt brændstof opnås gennem reducerede brændstofomkostninger. Det hele afhænger af brændstofpriserne, som kan variere fra marked til marked. Dog kan brændstoffer såsom elektricitet og LNG ofte være billigere end diesel.
Med ellastbiler er effektiviteten fra tank til hjul op til 70-80 % bedre end diesel, hvilket betyder, at mindre energi går tabt under drift.
Derudover vil initiativer såsom EuroVignette-direktivet og andre CO2-baserede vejafgifter medføre en stigende beskatning af CO2-emissioner. Dette vil have en betydelig indvirkning på beregningerne af de samlede ejeromkostninger, når man sammenligner diesel med nul-emissionsbrændstoffer.
"Hvis du kan bruge et alternativt brændstof, der er billigere end diesel, vil det være sådan, at jo mere du kører i køretøjet, desto billigere bliver det for din virksomhed," forklarer Pernilla. "Hvis du f.eks. befinder dig på et marked, hvor elektricitet er billig, og diesel er dyrt, så kan en elektrisk lastbil ud fra de samlede ejeromkostninger allerede vise sig at være mere omkostningseffektiv end en diesellastbil."
Når det gælder ellastbiler, kan omkostningerne til reparation eller udskiftning af batteriet udgøre en betydelig omkostning, selvom det sjældent skal gøres. På den anden side består elektriske drivlinjer af færre bevægelige dele sammenlignet med forbrændingsmotorer, hvilket betyder mindre slitage af komponenter. Der er heller ikke behov for at skifte olie eller filtre, sådan som det er almindeligt med en dieselmotor.
"På nuværende tidspunkt er det for tidligt at se en klar omkostningsforskel mellem at servicere en elektrisk lastbil i forhold til en diesel, men prognosen og den generelle forventning er, at vi vil kunne se den i den nærmeste fremtid," siger Pernilla. "Serviceintervaller for ellastbiler forventes også at være længere, hvilket betyder færre driftsafbrydelser."
Det er tilfældet med personbiler, hvor det skønnes, at vedligeholdelsesomkostningerne er omkring det halve for køretøjer med forbrændingsmotor.
Hvis du overvejer at skifte til et alternativt brændstof, er beregning af TCO et glimrende udgangspunkt. Det vil give dig en bedre idé om, hvor økonomisk rentabelt det virkelig er.
Da omkostningerne ved at producere lithium-ion-batterier og elektriske drivlinjer fortsætter med at falde, forventes TCO-beregninger for ellastbiler at forbedre sig yderligere i de kommende år.
Faktisk anslår nyere forskning fra den uafhængige tænketank Energy Innovation i USA, at elektriske tunge lastbiler inklusive langdistancetransport vil være i stand til at tilbyde en positiv TCO i løbet af sin levetid i 2030, selv uden at tage hensyn til statstilskud eller skattemæssige incitamenter.
Når det kommer til LNG og Bio-LNG, har energipriserne stabiliseret sig, og TCO'en er allerede positiv i mange tilfælde. Det forventes at blive endnu bedre, efterhånden som infrastrukturen for produktion og tankning fortsætter med at udvikle sig.
Det betyder dog ikke, at lastbilejere skal vente med at begynde at udforske deres muligheder. For nogle virksomheder er det allerede omkostningseffektivt at gå væk fra diesel. Og da så mange variabler i TCO-ligninger løbende ændrer sig, kan situationen hurtigt forbedres for mange andre virksomheder i de kommende år.
At have en flåde af lav- og nul-emissionskøretøjer kan også hjælpe en virksomhed med at vinde nye kontrakter hos kunder, der ønsker at forbedre deres eget aftryk i forhold til bæredygtighed.
"Hvis du overvejer at skifte til et alternativt brændstof, er beregning af TCO et glimrende udgangspunkt," siger Pernilla. "Det vil give dig en bedre idé om, hvor økonomisk rentabelt det egentlig er. Det kan vise sig at være mere omkostningseffektivt, end du er klar over. Og selvom det ikke er bæredygtigt i dag, så får du i hvert fald et bedre indtryk af, hvad der skal til, før det bliver bæredygtigt."
For at lære mere om de forskellige alternative brændstoffer, der er tilgængelige til tunge lastbiler og finde den, der passer bedst til din virksomhed, kan du være interesseret i at læse: