Testvinder: Volvo FH 460 I-Save 4x2 trækker med 38 tons vogntogsvægt

| 1 min.
Den tyske lastbil-tester Wolfgang Obermaier, har gennemført en uafhængig brændstoftest. Volvos nye FH har det laveste forbrug, der nogensinde er registreret på Truckers testrute - og med en gennemsnitshastighed på 80,35 km/t.
Testvinder: Volvo FH 460 I-Save 4x2 trækker med 38 tons vogntogsvægt

Volvo FH har ikke tidligere vundet på Truckers testrute. Det billede har ændret sig med den nye Volvo-model i ny test udført i Tyskland.

Hos Volvo Danmark A/S glæder produktchef Claus Jensen sig særligt over testens tre eminente beskrivelser om henholdsvis:

• Det laveste brændstofbrug målt på testrute – med høj gennemsnitsfart.
  • De fremragende køreegenskaber
  • Den nye digitale instrumentering.

"Fuelracer" viste et helt nyt niveau inden for brændstoføkonomi med et gennemsnit på kun 23,16 l pr. 100 km gennem forbrændingskamrene. Intet testkøretøj på testruten har nogensinde klaret sig bedre. Ydermere forringer den høje gennemsnitshastighed på 80,35 km/t ikke resultatet, hvilket betyder, at chaufføren sagtens kan aktivere den nye Eco-tilstand til hverdagskørsel.

Den nye front med et opdateret design samt den målbart forbedrede aerodynamik, går heller ikke ubemærket hen under testen. Støjniveauet beskrives som ekstremt lavt i Globetrotter-førerhuset. Man mærker nærmest ikke den ”dynamiske coasting”, når trækkeren skifter mellem at accelerere til 88 km/t, til at køre i neutral i 82 km/t for at komme tilbage til de 88 km/t.

I-Save indeholder mange brændstofbesparende løsninger. Den vigtigste er Volvos D13TC-motor. Volvos 13-liters turbo compound-motor blev lanceret i starten af 2019 og er virksomhedens hidtil mest brændstofbesparende motor.

Link til engelsk version af Truckers test

Link til tysk version af Truckers test

Læs mere om I-Save: www.volvotrucks.dk/i-save

Link til tidligere pressemeddelelse om I-Save: