Trucks

Batterier og opladning

 

Hvordan klarer batterier sig i forhold til andre brændstofkilder, og hvordan er det egentlig at skifte til at køre på batteri? Hvis du er interesseret i at gå i dybden med, hvordan og hvorfor teknologien bag batteridrevne lastbiler kan være et godt og fremtidssikret valg til din virksomhed, så kan du udforske de ofte stillede spørgsmål her.

 

Vi kræver, at alle vores leverandører og deres leverandører efterlever vores værdier, hvad angår respekt for menneskerettigheder, miljø og forretningsetik.

Lithium-ion-batterier indeholder visse knappe materialer, såsom tungmetaller og sjældne jordarters metaller. Nogle af de knappe materialer, der kan findes i lithium-ion-batterier og andre elektromobilitetskomponenter, kommer nogle gange fra kilder, der gavner væbnede grupper i oprindelsesområdet, enten direkte eller indirekte. Sådanne materialer kaldes ofte konfliktmineraler. Volvo Trucks vurderer hele sin forsyningskæde for at sikre, at alt det tantal, wolfram, tellur, guld og kobolt, der bruges i lastbilbatterier, kommer fra ikke-konfliktkilder. Volvo-koncernen respekterer menneskerettighederne og tolererer ikke nogen form for børnearbejde eller tvangsarbejde. Vi samarbejder også med den europæiske bilindustri gennem "Drive Sustainability"-initiativet (www.drivesustainability.org). Formålet med dette samarbejde er i fællesskab at drive positive forandringer i bilindustriens forsyningskæde med hensyn til menneskerettigheder og miljø.

Indtil videre har antallet af udtjente batterier været ret lavt, men i takt med, at vi øger produktionen af eldrevne lastbiler, vil behovet for procedurer for genbrug og genanvendelse stige. For at blive klar til dette arbejder Volvo Trucks sammen med renovationsselskaber og andre aktører for at maksimere genvindingsgraden for elektriske batterier. Vi undersøger også muligheder for at bruge gamle batterier på andre måder, så vi kan finde metoder til at forlænge deres levetid ved at anvende dem til f.eks. energilagring i bygninger.

 

Volvo Group har etableret Volvo Energy, et forretningsområde, der skal styre batterierne efter brug i den første lastbil. Der vil være muligheder for at omdanne f.eks. energilagring samt muligheder inden for genfremstilling, renovering og genanvendelse. Vi følger nøje udviklingen af genanvendelsesteknologier og deltager i flere projekter, hvor batterier fra elkøretøjer (EV) overgår til andre anvendelsesområder, f.eks. energilagring i solenergisystemer, når grænsen for deres driftskapacitet er nået.

Dette varierer meget fra land til land. Men tilgængeligheden af ​​energi fra vedvarende kilder vokser hurtigt, og denne energi er ofte mere omkostningseffektiv end fossile brændstoffer. Som en af ​​verdens største producenter af tunge lastbiler har vi mulighed for at arbejde med andre indflydelsesrige interessenter, såsom energileverandører. Vi er forpligtet til at vise vejen mod en fossilfri fremtid og fremmer derfor grøn energi så meget som muligt over for vores kunder, over for politikere og gennem forskellige projekter og fora. Få flere oplysninger om EU's energimix i Volvo Trucks' miljøberegner.

Eldrevne køretøjer kræver en stor mængde energi, når de oplades. Én måde at håndtere dette på er at opfordre brugerne til at oplade køretøjerne natten over og at finde intelligente metoder til at fordele og afbalancere efterspørgslen over både store og lokale net. Lige nu foretages der store, og helt nødvendige, investeringer i at udvikle infrastrukturen og bygge flere ladestationer. I starten vil de fleste lastbiler skulle oplades i egen garage. Hos Volvo vil vi gerne understrege nødvendigheden af, at myndighederne indfører incitamenter til at installere offentlige ladestationer med høj kapacitet og plads nok til lastbiler.

 

Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group har dannet et joint venture, der har til formål at installere og drive mindst 1.700 offentlige ladestandere nær motorveje og ved logistikknudepunkter og aflæsningszoner inden for fem år fra driftstart. Ladestationerne bliver udelukkende drevet med grøn elektricitet og tilbyder opladning til alle tunge eldrevne køretøjer, uanset hvilket brand der er tale om.

Volvos elektriske lastbiler opfylder begge følgende kriterier:

 

(a) mindst 85 % kan genbruges eller genanvendes målt efter vægt

 

(b) mindst 95 % kan genbruges eller udvindes målt efter vægt

 

De opfylder disse krav med en margen baseret på ISO 22628. Rapporter, der viser detaljerne om materialesammensætningen i hver af lastbilmodellerne, og den efterfølgende genanvendelighed og genvindingsprocenter, stilles til rådighed.

Når vi leverer en lastbil, vurderer vi ruten nøje sammen med kunden og beregner, hvor det vil være nødvendigt med opladning for at imødekomme transportkravene. Volvo undersøger konstant nye muligheder og samarbejdsaftaler, når det drejer sig om opladning af vores køretøjer.

Vi tror, at de fleste lastbiler i starten vil blive opladet i brugerens garage natten over. I takt med, at eldrevne køretøjer bliver mere almindelige, vil der også blive behov og mulighed for at oplade dem mange forskellige steder, f.eks. læsseramper, værksteder, rastepladser og andre steder, hvor lastbiler parkeres.

Vores tunge lastbiler kan lades op med en AC-lader (for eksempel en ladeboks) på op til 43 kW og med et DC-system (stationær ladestation) som har en kapacitet på 250 kW

Med en vekselstrømsoplader tager det cirka 9 timer at oplade batterierne helt. Med en jævnstrømsoplader reduceres opladningstiden til ca. 2 timer. Som med en smartphone kan batteriet hurtigere oplades til 80 % kapacitet, fordi opladeren arbejder langsommere mod slutningen af processen for at beskytte battericellerne.

Et batteris levetid bestemmes af mange forskellige faktorer. Der er naturlig aldring over tid, men det er også påvirket af, hvor meget energi der cykles gennem batteriet. Guld-kontrakten dækker ikke kun service og vedligeholdelse af lastbilen, men sikrer også, at dens batterier virker gennem hele kontraktperioden.

Chaufføren kan se ladestanden på lastbilens instrumentpanel. Den kan også følges eksternt via Volvo Connect-portalen, der viser lastbilens placering og den aktuelle ladestatus i forskellige visninger. Volvos MyTruck-app har også en ladeovervågningsfunktion og en række andre nyttige funktioner til eldrevne lastbiler.

Volvos servicekontrakt for elektriske lastbiler omfatter overvågning af batterierne for at sikre, at de bevarer deres kapacitet i deres levetid. Kontrakten garanterer også batterifunktionen ud over de to års garanti på lastbilens drivline. Et batteris levetid bestemmes af mange forskellige faktorer, for eksempel har du den naturlige ældning over tid, men det er også påvirket af, hvor meget energi der cykles gennem batteriet. Vi har en servicekontrakt (Guld-kontrakt), der ikke bare dækker service og vedligeholdelse af lastbilen, men også sikrer, at batterierne virker gennem hele kontraktperioden.

Vi bruger lithium-ion batterier. Afhængigt af model kan lastbiler tilbydes med alt fra 2 til 6 batteripakker. Hver batteripakke har en samlet energi på 90 kWh. Hvert batteri vejer 505 kg. I 2022 åbnede vi vores første batterimonteringsfabrik i Gent i Belgien. Anlægget skal levere batterier til vores elektriske tunge lastbiler.

Volvo undersøger og tilbyder løsninger til renovering, genanvendelse og genbrug, hvor batterierne kan bruges til andre formål.

Jævnstrømsopladning med CCS2 op til 250 kW (600-750 V) og vekselstrømsopladning med type 2 op til 43 kW.

Har du spørgsmål?

Din lokale Volvo Trucks-forhandler har svaret. Kig forbi, ring, eller arranger et møde hos dig.