Hvad adskiller en eldrevet lastbil fra resten af sortimentet? Hvor langt kan de køres, og hvilke sektorer udmærker de sig i? I dette afsnit af vores Q&A gennemgår vi, hvad der gør elektriske lastbiler – og de tjenester, der understøtter dem – unikke.
Elektromobilitet refererer til køretøjer – herunder biler, busser, tog og lastbiler – der er helt eller delvist drevet af elektricitet, har et middel til at lagre energi om bord og normalt forsynes med elektricitet via nettet. Den vigtigste type tung lastbil med en elektrisk drivlinje er BEV (batterielektrisk køretøj), men der er også elektriske køretøjer, der drives af brint, kaldet brændselscelle-elkøretøjer (FCEV'er). Elektromobilitet inkluderer også opladningsinfrastrukturen og støttetjenester til rækkevidde og ruteplanlægning samt andre funktioner.
Et elektrisk batteridrevet køretøj (BEV) bruger energi oplagret i batterier opladet med elektricitet fra elnettet. Et eldrevet køretøj med brændselscelleteknologi (FCEV) drives af brint, som omdannes til elektricitet under kørslen. Brændselscelle-elektriske lastbiler er elektriske ligesom eldrevne lastbiler, med forskellen er, at det meste af energien i en brændselscelle-elektriske lastbiler er lagret som brint med en vis støtte fra batterier. Volvo Trucks arbejder med begge teknologier. Eldrevne lastbiler med batteri kan købes i dag, men brændselscelle-elektriske lastbiler vil være klar til kommerciel brug i anden halvdel af dette årti.
Vi tror på, at over 50 % af alle Volvo-lastbiler, der sælges i 2030, vil være eldrevne med enten batteri- eller brændselscelleteknologi.
Volvo tilbyder i øjeblikket branchens bredeste produktsortiment med otte modeller i serieproduktion, der henvender sig til en meget bred vifte af transporter i og mellem byer. De tilgængelige modeller er Volvo FH Aero, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FM Low Entry, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL og Volvo VNR (tilgængeligt udvalg afhænger af markedet: Volvo VNR er tilgængelig i Nordamerika). I 2023 startede serieproduktionen af en ny serie af lastbiler med langt chassis for at supplere det eksisterende sortiment.
Volvos eldrevne lastbiler overholder de samme høje standarder for kollisionssikkerhed som vores andre lastbiler, og de har de samme sikkerhedssystemer som dieselmodellerne. Derudover er der tilføjet specifikke kollisionsscenarier for eldrevne lastbiler for at kontrollere, at batterierne og de andre elektriske komponenter er kollisionssikre. Desuden har vi gjort alt for at designe lastbilens 600 V-elsystem, så det er sikkert, både når lastbilen er i brug og er til service.
Batteriets energistatus kan til enhver tid spores på instrumentbrættet og eksternt. Hvis den nærmer sig nul, får føreren besked, og den tilgængelige effekt reduceres, hvilket vil påvirke køreegenskaberne.
Vedligeholdelsesintervallerne er nogenlunde de samme, men servicering er anderledes end servicering af en traditionel drivlinje. Forbruget af reservedele afhænger af transportanvendelsen, den region, hvor lastbilen er i drift, og mange andre faktorer. Lastbilerne er forbundet, og kan rapportere om tilstanden af forskellige komponenter, hvilket betyder, at service og vedligeholdelse kan organiseres for at øge deres oppetid.
Alle de forhandlere, der sælger elektriske lastbiler, er klar til at tage det fulde ansvar for lastbilernes tekniske systemer og funktioner. Mange af serviceværkstederne har allerede stor erfaring med at servicere elbusser.
Effektkurven for eldrevne lastbiler adskiller sig fra lastbiler med forbrændingsmotor. Du får eksempelvis masser af kraft, så snart du sætter din fod på gaspedalen. Det faktum, at el-lastbiler bruger færre gear, giver også en anderledes køreoplevelse.
Elektriske lastbiler producerer mindre vibrationer og larmer mindre, hvilket fører til en behagelig og afslappende køreoplevelse.
Kontakt venligst din lokale Volvo-forhandler og meld din interesse.
Vi startede serieproduktion af fuldt elektriske lastbiler til kunder i 2019, men vi begyndte at sælge hybridlastbiler, der kører på en kombination af el og andre brændstoffer i god tid før det. Andre dele af Volvo-koncernen, især Volvo Busser, har stor erfaring med eldrevne køretøjer. Volvo leverede den første helelektriske bus i 2016 og har indtil nu leveret mere end 5.000 elbusser på verdensplan.
Vores eldrevne lastbiler har samme platform som vores andre drivliner og lever op til de samme høje kvalitetsstandarder. Volvos højtuddannede personale hjælper kunderne med at konfigurere lastbilerne, så de opfylder kundernes specifikke krav, og yder ekspertstøtte, når lastbilerne er i drift. Batterierne og lastbilernes overordnede tilstand overvåges konstant for at gøre det muligt i god tid at identificere alle de opgaver, der skal løses under det næste servicebesøg. For at sikre en høj daglig ydeevne af batterierne er en teknologisk service kaldet Ready to Run tilgængelig. Det forbereder lastbilen til en produktiv arbejdsdag baseret på eksterne temperaturer. Når det er nødvendigt, forvarmer den batterierne, eller hvis den bruges i meget varmt vejr, køler den dem. Den optimale temperatur for batterierne er omkring +25°C.
Alle vores eksisterende betalingsløsninger er også tilgængelige for vores eldrevne lastbiler: Kontant betaling, leasing og leje. Disse løsninger tilpasses hver enkelt kundes behov.
Ja, serieproduktion startede i 2019 og leverancer sker til kunder over hele verden.
Kontakt din lokale Volvo Trucks-sælger for at få flere oplysninger.
Ja. Vi vil fortsat tilbyde en række forskellige drivliner, og vi vil foreslå den bedst egnede løsning til hver enkelt kunde og geografisk placering. Vi vil levere en kombination af mere og mere brændstofeffektive lastbiler med forbrændingsmotor, gasdrevne lastbiler samt eldrevne lastbiler.
Vi tilbyder vores eldrevne lastbiler med Guld-servicekontrakter. Det betyder, at vedligeholdelsesomkostningerne indgår i de samlede ejeromkostninger. Vi sørger for, at de samlede ejeromkostninger er konkurrencedygtige.
Dette afhænger af anvendelsen og køretøjsspecifikationen. Batterierne tilføjer ekstra vægt og for at kompensere for det tillader EU en ekstra vogntogsvægt på op til 2 tons. Beslutningen og gennemførelsen er op til hvert enkelt land.