Selvom eldrevne lastbiler har vist sig at være populære løsninger for virksomheder, der har et ønske om at reducere deres emissioner og øge produktiviteten, skal du være sikker på, at alt, der er en del af overgangen til eldrevne lastbiler – lige fra opladningsinfrastruktur til finansieringsplaner – er det rigtige for dig. Disse ofte stillede spørgsmål burde give dig et godt overblik.
Set fra branchens perspektiv er strategien, at vi skal udvikle viden om, hvordan man bruger teknologien på den mest effektive måde. Desuden skal vi optimere lastbilernes ruter, batteriforbrug, serviceplaner og tilgængelighed. Fra et samfundsmæssigt perspektiv skal overgangen fremmes med incitamenter, herunder understøttende afgifter, og ved at hjælpe med at udvikle grøn energi, en ladeinfrastruktur og netkapacitet, der kan understøtte et stort antal køretøjer. Hovedfaktoren er efterspørgslen efter mere bæredygtig transport. Det vil forblive den væsentligste drivkraft bag overgangen i den nærmeste fremtid. I Europa skubber nye skrappere CO2-regler for tunge køretøjer i 2025 og 2030 implementeringen i retning af elektromobilitet. Regeringens incitamenter til at fremskynde implementeringen indføres i flere og flere lande.
Eldrevne lastbiler udleder ikke udstødningsgasser og kan derfor udføre leverancer i nulemissionszoner. Derudover er de mere støjsvage, hvilket betyder, at de kan arbejde i byer om natten, når andre tunge køretøjer ikke har lov til det. Eldrevne lastbiler kan derfor øge effektiviteten i en virksomhed. Lastbilerne kan arbejde, når der er mindre trafik, og udføre leverancer hurtigere og lettere. De forbedrer også produktiviteten, fordi de kan tage flere ture i perioder, hvor der er mindre trafik, og komme endnu tættere på det endelige leveringssted på grund af den lydløse drift. For chauffører tilbyder elektriske lastbiler et bedre arbejdsmiljø på grund af færre vibrationer og støjsvag drift.
Det afhænger af lastbilmodellen og antallet af batterier. I øjeblikket tilbyder vores elektriske lastbiler typisk en rækkevidde på op til 300 km på én opladning, hvor Volvo FL Electric kan køre op til 450 km. Oplader du i den regulerede frokostpause, udvides rækkevidden. Rækkevidden afhænger dog i høj grad af ydre forhold som vejr- og vindmodstand, sammen med lastbilens vægt og chaufførens kørestil. Rækkevidden og levetiden kan forlænges ved at køre økonomisk, tilbyde chaufføruddannelse og nøje følge instruktionerne om opladning og håndtering af batterierne. Vi vurderer nøje hver enkelt kundes forhold og udarbejder mulige ruter og opladningsstrategier. Kunder kan bruge digitale værktøjer til at spore og planlægge brugen af lastbilen, så lademønstrene kan forbedres med tiden.
Volvo Trucks hjælper kunden med ruteplanlægning for eldrevne lastbiler for at gøre dem så produktive som muligt. Hastighed, belastning, trafikinformation, topografi og muligheder for hurtig opladning er alle parametre, der tages i betragtning. Volvo Connect-portalen har en ruteplanlægningsfunktion, der giver kunderne mulighed for at planlægge ruter og dele dem med chaufføren via lastbilens instrumentpanel. Det gør det let at beregne rækkevidden og giver mulighed for at nå flere leveringer baseret på ladestatus
Elektriske lastbiler med netto nul CO2 og lavt støjniveau gør det muligt at transportere varer i nul-emissionszoner og på tidspunkter, hvor lastbiler med traditionelle drivlinjer normalt ikke kunne bruges. Dette kan give mulighed for flere og hurtigere leveringer på et skift. Desuden er det en positiv oplevelse at køre en eldrevet lastbil på grund af de lavere vibrationsniveauer og den hurtigere acceleration. Kombineret med manglen på udstødningsgasser fører dette til bedre arbejdsforhold for chauffører, og en lavere miljøbelastning. Derudover kan varer leveres inde i bygninger med el-lastbiler. Mange transportkøbere har sat ambitiøse mål for at levere nul-emissionstransporter, og vognmænd, der kan tilbyde dette, vil sandsynligvis se en stigning i efterspørgslen efter deres tjenester
Fuldt eldrevne lastbiler er ideelle til godstransport i og omkring byer på fastlagte ruter, hvor lastbilen kommer tilbage til garagen for at lade op ved arbejdstids ophør.
Distribution, anlægskørsel og renovation (ofte for lokale og kommunale myndigheder) er eksempler på segmenter, hvor eldrevne lastbiler er blevet taget i brug tidligt. Men kapaciteten i Volvos kraftige elektriske lastbiler gør det nu også muligt at transportere varer mellem byer.
I øjeblikket kan nogle af vores el-lastbiler tilbyde en rækkevidde på op til 450 km på én opladning. Oplader du i den regulerede frokostpause, udvides rækkevidden.
Elektrificering i form af batteri-el- og brændselscelle-elbiler vil blive mulig i flere og flere segmenter. I øjeblikket er de vigtigste undtagelser fjerntransport på grund af den manglende ladeinfrastruktur samt tunge transportopgaver i tømmer-, anlægs- og minebranchen.
I første omgang vil elektriske lastbiler involvere en højere investering end tilsvarende dieselmodeller, men de kan være billigere i drift. Vi er imidlertid i en overgangsfase mellem fossile brændstoffer og langsigtede bæredygtige transportløsninger, og omkostningerne for den nye teknologi forventes at falde med tiden på grund af den stigende produktion. El-lastbiler er mere energieffektive end diesellastbiler, i mange tilfælde op til 50 % mere energieffektive.
Transportfirmaer begynder at mærke presset for at tilbyde mere bæredygtige transportløsninger fra deres transportkøbere og slutbrugerne. Flere og flere virksomheder ønsker at reducere deres CO2-emissioner og bidrage til et mere bæredygtigt samfund. Nye forretningsmuligheder er ved at blive tilgængelige for virksomheder, der ønsker at kunne transportere varer til lokationer og på tidspunkter, der ikke er mulige med dieseldrevne lastbiler. Et stigende antal byer introducerer nulemissionszoner, hvor kun elektriske køretøjer er tilladt. Der diskuteres også afgifter, der skal støtte overgangen til et mere CO2-neutralt samfund.
Tilbagebetalingstiden er meget afhængig af segmentet og markedet. Eldrevne lastbiler kan også give nye forretningsmuligheder. Deres økonomiske levedygtighed vil stige i takt med, at produktionen øges, og forskellige segmenter modnes. De lave variable omkostninger vil give større rentabilitet, jo mere lastbilen bruges. Når den høje startinvestering er tjent ind, vil de eldrevne lastbilers lave variable omkostninger få en positiv indvirkning på rentabiliteten.
Rentabiliteten afhænger i høj grad af transporttypen. Elektriske lastbiler kommer med en højere indledende købspris, men tilbyder også nye muligheder for transportvirksomheder for at forbedre produktiviteten og åbne nye forretningsområder. For eksempel kan de køre uden for myldretiden, og de kan opfylde myndighedernes og kundernes krav mere effektivt end konkurrenterne. De lave variable omkostninger vil give større rentabilitet, jo mere lastbilen bruges. Når den høje startinvestering er tjent ind, har de eldrevne lastbiler lave variable omkostninger, hvilket har en positiv indvirkning på rentabiliteten.
Kontakt dit lokale energiselskab for at høre mere om mulighederne.
Ideelt bør eldrevne lastbiler oplades natten over i garagen for at holde energiomkostningerne på et minimum. Du bør desuden planlægge ruterne nøje for at udnytte den tilgængelige energikapacitet bedst muligt. Bortset fra det gælder de samme overvejelser som for andre typer lastbiler. Du bør sikre dig, at køretøjet er konfigureret til opgaven, køre økonomisk og udarbejde en vedligeholdelsesplan for at sikre den bedst mulige ydelse og tilgængelighed.
Flere EU-lande tilbyder en eller anden form for incitament til at fremme brugen af mere miljøvenlig teknologi, såsom elektriske lastbiler. Kontakt en lokal Volvo Trucks-sælger i dit land for at få flere oplysninger.
Energipriserne varierer meget fra land til land. Det er normalt billigere at oplade en lastbil natten over i ens egen garage. Kontakt dit lokale energiselskab for at finde den bedste løsning fra både et økonomisk og miljømæssigt perspektiv.
Batteridrevne elektriske køretøjer (BEV) vil sandsynligvis levere en stor del af by- og regionaltransport i fremtiden på grund af deres økonomiske og miljømæssige fordele. Vi kan med sikkerhed sige, at elektromobilitet er kommet for at blive. Teknologien har vist sit værd i busser, personbiler og andre maskiner. Den udbredte opfattelse i transportbranchen er, at elektriske lastbiler vil spille en afgørende rolle i overgangen til en fossilfri fremtid
For at kunne lave dén sammenligning må man helt overordnet se på de samlede ejeromkostninger. Skiftet til elektriske lastbiler betyder en højere initial investering for transportvirksomheden efterfulgt af betydeligt lavere driftsomkostninger. Elektriske lastbiler tilbyder ofte også nye forretningsmuligheder, da de kan transportere varer til lokationer og på tidspunkter, der ikke er mulige med lastbiler med fossilt brændstof. Et stigende antal byer introducerer nulemissionszoner, hvor kun elektriske køretøjer er tilladt. Løsningens egnethed skal analyseres sammen med de lokale kunder. Vi tror også, at den oprindelige investering vil blive reduceret, efterhånden som mængderne stiger, og prisen på batterier falder over tid.
Transportkøbere kan gøre en række forskellige ting for yderligere at muliggøre skiftet til eldrevne lastbiler. Partnerskab er nøglen, og tillid kan opbygges ved at være åben omkring de udfordringer, din virksomhed står over for, og ved at dele data. Konkrete handlinger, der kan gøre elektrisk transport lettere, omfatter: at tilbyde længere kontrakter til virksomheder, der bruger eldrevne lastbiler, at tilbyde ladeudstyr på jeres område og give mulighed for større fleksibilitet i afgangs- og ankomsttider.