Et godt lastbildesign handler ikke kun om at kombinere æstetik med funktionalitet, det handler også om at maksimere køretøjets energieffektivitet og minimere CO2-emissionerne. For lastbilejerne kan det, der kunne ligne en elegant designdetalje, faktisk også spare dem brændstof.
For mange lastbilejere er det udvendige design ikke altid den højeste prioritet i sammenligning med de daglige udfordringer ved at drive en vognmandsforretning. Dette påvirker dog ikke kun lastbilens kosmetiske udseende – det har en direkte indflydelse på brændstofforbruget og energieffektiviteten, nemlig gennem påvirkningen af aerodynamikken.
Faktisk kan den aerodynamiske modstand udgøre en væsentlig del af en lastbils brændstofforbrug ved en typisk fjerntransportopgave. For en el-lastbil kan energitabene relativt være endnu højere. Af denne grund er aerodynamikken en af de første ting, som lastbildesignerne tager med i betragtning, når de udvikler et nyt køretøj.
"Som designere ønsker vi naturligvis at levere lastbiler til vores kunder, der ser godt ud, men vi skal også opfylde kundernes andre krav – såsom brændstofforbrug og energieffektivitet," siger Berk Keskin, Head of Exterior Design, Volvo Trucks.
"De inputs, vi får fra vores eksperter i aerodynamik, hjælper med at forme vores designsprog og guide os mod mere lukkede karrosseridesigns samt strømlinede og glatte overflader. Det kan til tider begrænse os, men vores rolle er at løse disse udfordringer og samtidig udvikle en lastbil, der er visuelt indbydende."
Efterhånden som betydningen af aerodynamik er vokset har lastbildesignet gennem de seneste årtier fået mere afrundede hjørner, glattere overflader og færre mellemrum på førerhusets front. Det blev også mere og mere vigtigt at bruge tag- og sidebeklædninger, sidepaneler, spoilere og afkastere.
"Det overordnede mål er at hjælpe luften, der fanges foran førerhuset, med at undslippe og strømme ned langs lastbilens sider. Som designere arbejder vi på at fjerne eller reducere eventuelle eksterne funktioner, der forstyrrer denne luftstrøm, f.eks. mellemrum, indsatser eller udragende funktioner såsom sidespejle."
Ved første øjekast har det grundlæggende design af en lastbil med førerhus over motor tilsyneladende været uændret i årtier. Men der foretages løbende adskillige ændringer og opgraderinger, som primært er drevet af behovet for at forbedre aerodynamikken yderligere. Nye teknologier og ændringer i lovgivningen kan desuden stadig åbne op for nye muligheder.
"Kamerasystemer til udskiftning af sidespejle er et stort gennembrud, når det kommer til aerodynamik," fortæller Berk. "Hvis man fjerner nogle af sidespejlene fra køretøjet, reduceres luftmodstanden markant."
Andre nyere innovationer omfatter forlængelse af airbaggardiner og diffusorsystemer på bagsiden af traileren, som hjælper med at forme luftstrømmen fra bagsiden af køretøjet. Når det kommer til eksternt tilbehør såsom lygtebøjler, tryklufthorn eller ekstra forlygter, vil disse have en negativ indvirkning på aerodynamikken, og vognmændene skal normalt foretage en afvejning mellem fordelene ved tilbehøret og brændstofeffektiviteten. Nogle gange er det dog muligt at finde løsninger, der opfylder begge krav.
"Hvis du for eksempel vil have kraftigere horn, kan det lade sig gøre via bedre højttalere frem for udvendige tryklufthorn. Eller hvis man har brug for ekstra lygter, kan det være muligt at integrere ekstra forlygter i køretøjets form."
Som designere ønsker vi naturligvis at levere flotte lastbiler til vores kunder, men vi skal også opfylde kundernes andre krav – såsom brændstofforbrug og energieffektivitet, siger Berk Keskin, Head of Exterior Design, Volvo Trucks.
Forbedring af aerodynamikken er en kontinuerlig proces, hvor nye teknologier åbner op for nye muligheder. For eksempel ville man kunne finde en potentiel forbedring med hjulkapslerne ved at eliminere mellemrummene omkring hjulet, men på nuværende tidspunkt forhindrer behovet for køling dette koncept i at blive realiseret.
"Fra et rent aerodynamisk perspektiv ville det ideelle design til en lastbil være en tåreform – helt rund foran med en lang, spids bagud," fortæller Berk. "Den nuværende lovgivning gør dette umuligt, men behovet for at reducere CO2-emissionerne får regeringer og myndigheder til at foretage lovmæssige ændringer. Dette giver os større frihed til at designe endnu mere energieffektive lastbiler og levere flere brændstofbesparelser til vores kunder."
Du kan lære mere om aerodynamik og dens betydning for din virksomhed i følgende artikel og se en kort film. Her kan du finde:
● En bedre indsigt i lastbilens aerodynamik, og hvordan dette påvirker brændstofforbruget.
● Tips til optimering af en lastbils aerodynamik.
● Hvorfor aerodynamik er lige så vigtig for el-lastbiler som for dieseldrevne lastbiler.