Ved at tage et gennemprøvet koncept fra luftfartsindustrien og anvende det på tunge lastbiler har Volvo Trucks yderligere forbedret aerodynamikken i sine køretøjer – og dermed øget deres brændstof- og energieffektivitet.
At overvinde luftmodstand og træk har en enorm effekt på en lastbils brændstofforbrug – især ved fjerntransport. Derfor har forbedring af aerodynamisk design længe været en prioritet for Volvo Trucks' ingeniører. I 2024 blev der i forbindelse med lanceringen af Volvo FH Aero skabt en række aerodynamiske forbedringer, herunder en forlænget front og udskiftning af sidespejlene med kameramonitorsystemet. Disse ændringer har til gengæld skabt muligheder for yderligere forbedringer, herunder disse seneste opgraderinger.
Den vigtigste tilføjelse til lastbilen er vindafviserne ved A-stolperne, der er placeret i førerhusets øverste hjørner ved siden af forruden. Ved hjælp af et omhyggeligt designet mønster bestående af små skrå lameller styrer stabilisatorerne luftstrømmen, så den forbliver fastgjort til køretøjet, når den bevæger sig rundt om førerhusets hjørner.
"Det er i førerhusets øverste hjørner i spejlområdet, at vi kan se en stor adskillelse af luftstrømmen i vores simuleringer." "Men indtil for nylig har vi ikke været i stand til at få adgang til dette specifikke område på grund af sidespejlene," forklarer Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics, Volvo Trucks. "Når de er fjernet, har vi flere muligheder for at arbejde på dette område, som er meget følsomt i forhold til luftstrøm." Lufthastigheden i denne region er meget høj, og en lille ændring kan have en sommerfugleeffekt. Med disse små lameller kan vi styre luftstrømmen på mikroniveau og skabe en makroeffekt på lastbilens samlede aerodynamik."
Teknikken – almindeligvis kendt som vortexgeneratorer – er veletableret i luftfartsindustrien og anvendes på fly, Formel 1-racerbiler og vindmøller. Med vindafviserne ved A-stolperne anvendes konceptet nu også på tunge lastbiler.
Vindafvisere ved A-stolpe forbedrer aerodynamikken foran på køretøjet og skaber dermed bedre betingelser for to yderligere opgraderinger: forlængede tag/sidespoilere og modificerede sideskørter. De forlængede tag/sidespoilere reducerer afstanden mellem førerhuset og anhængeren, hvilket er særligt fordelagtigt ved kørsel med kraftig sidevind. De modificerede sideskørter flugter bedre med bagskærmen.
Selvom hver af disse opgraderinger stadig ville være mulige uden vindafviserne ved A-stolperne, ville ingen af dem generere den samme aerodynamiske fordel. Kort sagt, alle tre fungerer bedre i kombination.
"Vores strategi er at optimere køretøjets front for at maksimere effekterne længere nedstrøms," forklarer Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert Aerodynamics, Volvo Trucks. "Ved at implementere vindafvisere ved A-stolperne forstærkes effekten af de forlængede tag/sidespoilere og de modificerede sideskørter."
Centralt for Volvo Trucks' tilgang til aerodynamik er strømline-princippet, hvor virksomhedens ingeniører har en holistisk tilgang til hele køretøjet. I stedet for at se på hver aerodynamisk opgradering isoleret, ses de forskellige sektioner af lastbilen som sammenkoblede dele.
"Det er et tilfælde af 1 + 1 = 3," siger Anders. "Vi ønsker at skabe en pakke af forbedringer, der komplementerer hinanden, så den samlede effekt er større end summen af alle delene."
Strategien har resulteret i en udvikling af forbedret aerodynamik i de senere år, hvor hver opgradering forstærker og accelererer effekterne af tidligere opgraderinger, samtidig med at den skaber forudsætningerne for yderligere opgraderinger. Mange af de aerodynamiske forbedringer, der blev introduceret i 2022 (bl.a. nye tætninger, dørforlængelser, skærmforøgere og spejlarmsdæksler), blev optimeret og accelereret af de forbedringer, som blev introduceret i 2024 (forlænget førerhusfront, kameramonitorsystem).
"Det samme princip gælder nu," siger Mattias. "Når vi implementerer disse nye opgraderinger, vil vi se yderligere fordele fra de tidligere ændringer." Og vi vil også muliggøre introduktionen af flere aerodynamiske koncepter i den nærmeste fremtid."
Den akkumulerede effekt af disse ensartede aerodynamiske opgraderinger er et lavere brændstofforbrug og lavere CO2-udledning. Eller i tilfælde af batterielektriske lastbiler, forbedret energieffektivitet og længere rækkevidde. Derfor spiller aerodynamisk udvikling en så central rolle i Volvo Trucks' løbende bestræbelser på at forbedre brændstof- og energieffektiviteten af deres køretøjer.
Hvis du vil vide mere om vigtigheden af aerodynamik og dens indflydelse på brændstof- og energieffektivitet, kan du være interesseret i at læse:
● Hvorfor lastbildesign er vigtigt for brændstofeffektivitet
● Bag udviklingen af Volvo FH Aero
● Hvordan kameraovervågningssystemet bidrager til forbedret aerodynamik