Trucks

Hvad er de vigtigste milepæle i lastbilsikkerhedens historie?

2025-06-03
3 min. læsning
Sikkerhed

Det har aldrig været sikrere at køre lastbil – takket være årtiers forskning og fremskridt, en kontinuerlig produktionslinje af innovationer og sikkerhedsfunktioner samt stadig strengere regler og sikkerhedsstandarder.
 

"Når man ser på trafiksikkerhedens historie, føler man stolthed over at se Volvo spille en så fremtrædende rolle i alle faser," siger Anna Wrige Berling, direktør for trafik- og produktsikkerhed hos Volvo Trucks. "Lige fra opfindelsen af trepunktsselen og helt op til nutidens avancerede sikkerhedssystemer har vi kunnet bidrage til at gøre vores veje mere sikre for alle trafikanter."
 

Her er en kort gennemgang af historien for lastbilsikkerhed og de vigtigste milepæle, der bringer os tættere på nul ulykker. 

1940'erne/50'erne: Sikkerhed kommer i fokus

Nils Bohlin, opfinderen af trepunktsselen, som stadig er branchestandarden i dag.

I takt med at vejgodstransporten stiger, udvides motorvejsnetværkene i efterkrigstidens Europa og Amerika. Tunge lastbiler begynder at køre længere afstande og med højere hastigheder, hvilket gør lastbilsikkerhed til en højere prioritet. Regeringer og vejmyndigheder begynder at implementere nye færdselsregler specifikt for lastbiler og pålægge standardiserede krav til køretøjer. Især er luftbremser blevet standard på lastbiler, hvilket forbedrer den samlede bremseevne.

 

I 1948 blev Volvo den første lastbilproducent til at introducere stålførerhuse (i modsætning til træ), som også blev standard i løbet af det følgende årti. I 1959 udviklede Volvo-ingeniør Nils Bohlin trepunktsselen, som hurtigt blev en branchestandard – og er det stadig den dag i dag.

1960'erne: Sætter højere standarder

Volvo Trucks' kollisionstest satte branchestandarder i EU helt frem til 2009.

Sikkerhedsstandarder og lovgivningsmæssige krav bliver fortsat strengere, og lastbilproducenter implementerer strengere teststandarder i deres produktudvikling. Volvos kollisionstest, som omfatter at ramme førerhuset med tunge vægte og en svingpendul, sætter en tidlig standard for sikkerhedstest af førerhuse. Det bliver snart vedtaget af den svenske regering som et nationalt krav og senere også af andre lande. Som følge heraf stiger overlevelsesraterne for lastbilpassagerer, og kollisionstesten forbliver en branchestandard i hele EU helt frem til 2009.

 

I 1969 etablerer Volvo sit Accident Research Team, der har til opgave at undersøge trafikulykker på stedet og indsamle trafiksikkerhedsdata, som derefter implementeres i produktudviklingen. Teamet er stadig aktivt i dag og er en central del af Volvo Trucks' forskning og udvikling.

1970'erne: Bedre beskyttelse til chaufføren

I løbet af 1970'erne forbedrede Volvo Trucks sikkerheden i sine førerhuse betydeligt, samtidig med at nye regler sikrede bedre arbejdsforhold for chaufførerne.

Førersikkerheden fortsætter med at forbedres, både gennem sikrere køretøjer og nye regler vedrørende arbejdsforhold. Mange europæiske lande indfører strenge begrænsninger af arbejdstiden og håndhæver dette gennem obligatoriske fartskrivere.

 

Volvo Trucks forbedrer førerhussikkerheden yderligere ved at introducere en ny barrieretest, der simulerer en kollision med en trailer, og introducerer derefter sikkerhedsfunktioner, herunder forstærkede førerhusstolper, sammenklappelige ratstammer, et energiabsorberende rat og polstret interiør. 

Fremkomsten af antiblokeringsbremsesystemer (ABS) i 1980'erne hjælper med at reducere jackknifing og bliver standard i alle lastbiler ved udgangen af årtiet.

1980'erne: Hold øje med andre trafikanter

Der lægges mere vægt på at beskytte andre trafikanter i tilfælde af uheld. Sidepåkøringsbeskytter er nu obligatorisk i mange lande for at forhindre, at cyklister og fodgængere kommer ind under lastbilens baghjul. Underkøringsbeskytter, som beskytter passagerer i personbiler ved bagendekollisioner med lastbiler, introduceres også.

 

I løbet af 1980'erne blev sikkerhedssystemerne stadig mere sofistikerede og avancerede, startende med ABS-bremser (antiblokering), som blev standard i alle lastbiler ved udgangen af årtiet. Den nye teknologi reducerer saksning og forbedrer bremseevnen på glatte veje. 

Siden grundlæggelsen i 1969 har Volvo Trucks' ulykkesforskningsteam fortsat med at undersøge trafikulykker på stedet for at finde måder at forhindre fremtidige ulykker.

1990'erne: Etablering af fælles standarder

Organisationer som EU og FN bliver mere aktive inden for trafiksikkerhed og implementerer nye krav og sikkerhedsstandarder. EU gør f.eks. fartbegrænsere og ABS-bremser obligatoriske i alle nye lastbiler, og indfører standardiserede test samt træning for lastbilkørekort.

 

Efter allerede at have opfyldt mange af disse nye krav fortsætter Volvo Trucks med at søge måder at forbedre sikkerheden i sine køretøjer og bliver en af de første lastbilproducenter, der introducerer førerairbags. De introducerede også frontal underkøringsbeskytter i 1996, som beskytter bilpassagerer i sammenstød mellem personbiler og lastbiler. Dette bliver senere obligatorisk i 2003.

Det estimeres, at elektronisk stabilitetskontrol (ESC) har reduceret dødsfald i forbindelse med væltningsulykker med mellem 70-90 %.

2000'erne: Fremkomsten af aktive sikkerhedssystemer

Avancerede elektroniske sikkerhedssystemer begynder at vinde frem, startende med elektronisk stabilitetskontrol (ESC), som hjælper med at forhindre udskridning og væltning. Dette har en betydelig effekt på at reducere antallet af vælteulykker, og nogle undersøgelser hævder, at ESC'er har reduceret dødelige vælteulykker med mellem 70-90 %.

De første tilpasningsbare fartkontrolsystemer (ACC) introduceres. De justerer automatisk farten for at opretholde en sikker afstand til det forankørende køretøj.

 

For Volvo Trucks muliggør brugen af radarer og sensorteknologi andre aktive sikkerhedssystemer, herunder aktiv sporassistent, vognbaneskiftassistent, opmærksomhedsassistent og kollisionsadvarsel med nødbremse. I 2009 gjorde EU's første generelle sikkerhedsforordning (GSR) en række aktive sikkerhedssystemer obligatoriske.

I de senere år har forbedring af synligheden af lastbilens omgivelser været en prioritet for lastbilproducenter.

2010'erne: Udnyttelse af automatisering til smartere sikkerhedssystemer

Aktive sikkerhedssystemer fortsætter med at udvikle sig og anvende intelligente funktioner, mens myndighederne gør flere og flere systemer obligatoriske. EU gør f.eks. elektronisk stabilitetskontrol, vognbaneassistent og autonom nødbremsning til standard i alle nye lastbiler.

 

Volvo Trucks fortsætter med at udvikle chaufførsupportsystemer, såsom Volvo Dynamic Steering, som forbedrer retningsstabiliteten og reducerer afdrift, samtidig med at det aflaster den daglige belastning af chaufførens ryg og skuldre. 

Nye aktive sikkerhedssystemer og blindvinkelsystemer forbedrer sikkerheden for lastbildrev og andre trafikanter.

2020'erne: Øget synlighed og bevidsthed

Teknologien i lastbiler bliver fortsat mere og mere avanceret med flere sensorer, kameraer og processorkraft. Dette giver endnu flere muligheder for forbedret trafiksikkerhed. Der udvikles blindvinkelsystemer såsom aktiv sideassistent og kameraer i passagersiden. Traditionelle sidespejle erstattes i stadig højere grad af kameraovervågningssystemer, som giver forbedret udsyn, især om natten.

 

Samtidig gør EU's generelle sikkerhedsforordning II flere aktive sikkerhedssystemer obligatoriske, herunder intelligent fartassistent, overvågning af førerens distraktion og registrering af sårbare trafikanter. Der indføres også strengere krav vedrørende synlighed, især Londons Direct Vision Standards.

 

I 2024 begynder Euro NCAP, som længe har fastsat sikkerhedsstandarder for personbiler, at vurdere tunge lastbiler med hensyn til sikkerhed. I sine første testresultater modtager både Volvo FH og Volvo FM den højeste bedømmelse på fem stjerner.

Lastbiler vil fortsætte med at blive mere sofistikerede og udnytte fremskridt inden for konnektivitet og automatisering for at blive endnu sikrere.

Fremtiden: Hvad er det næste inden for lastbilsikkerhed?

Selvom der er gjort store fremskridt inden for trafiksikkerhed, fortsætter branchen med at arbejde sammen for at gøre veje og motorveje endnu mere sikre. Producenter vil fortsætte med at udvikle sikrere køretøjer og sikkerhedsfunktioner, regeringer og myndigheder vil fortsætte med at implementere strengere regler og standarder, og transportvirksomheder vil fortsætte med at finde nye metoder til at beskytte deres chaufførers sikkerhed.

 

"Indtil vi opfylder vores vision om nul ulykker, vil der altid være plads til forbedringer," siger Anna. "Et område, som jeg tror, vi først lige er begyndt at udforske, er inden for konnektivitet og data." Efterhånden som lastbiler bliver mere sofistikerede, vil vi være i stand til at hente data fra andre køretøjer og fra offentlig infrastruktur og bruge disse data i vores systemer. Måske kan vi så bedre forudse kommende vejforhold og trafikpropper og gøre chaufførerne i stand til at reagere hurtigere. Og samtidig vil vi fortsætte med at arbejde med de enklere tiltag, såsom chaufførtræning og offentlige oplysningskampagner."

 

Du kan læse mere om Volvo Trucks' historie inden for trafiksikkerhed samt vores vision mod nul ulykker.