Trucks

Specifikationer for Volvo FH

Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FH, ned i detaljen.

Drivlinje

Find specifikationer om motorer, transmissioner, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinje-kombinationer og kraftudtag.

El-motorer til tung transport – effekt/drejningsmoment

 

G13 – effekt/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D13 – effekt/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D13 I-Save – effekt/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

Elektrisk

Volvo FH

Ydelse

Op til 330-490 kW (450-666 hk) kontinuerlig effekt

Rækkevidde

Op til 300 km (4x2-sættevognstrækker med sættevogn)

Ladetid (fuld opladning)

9,5 timer med vekselstrøm (43 kW) ​2,5 timer med jævnstrøm (250 kW)

Batterikapacitet

360-540 kWh, 4-6 batterier

  

Gas Powered​

G13

  

Emissionsstandard

Euro 6

  

Antal cylindre

6

  

Slagvolumen

12,8 dm³

  

Slaglængde

158 mm

  

Boring

131 mm

  

Kompressionsforhold

17.0:1  

Økonomi-omdrejningsinterval

900-1.400 o/min.

  

Motorbremseeffekt

200 kW 

  

Motorbremseeffekt*

380 kW (2.300 o/min.)

  

Oliefiltre

2 fulde gennemstrømninger

  

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

35 l

  

Kølesystem, samlet mængde

38 l

  
    

*alternativ

 G13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min.

420 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 905-1.400 o/min

2.100 Nm

  
 G13 460 hk (338 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min.

460 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 950-1.400 o/min.

2.300 Nm

  
 

G13 500 hk (368 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min.

500 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 980-1.404 o/min.

2550 Nm

  
     

Diesel

D13

D13 I-Save 

Emissionsstandard

Euro 6

Euro 6

 

Antal cylindre

6

6

 

Slagvolumen

12,8 dm³

12,8 dm³

 

Slaglængde

158 mm

158 mm

 

Boring

131 mm

131 mm

 

Kompressionsforhold

18.0:1

18.0:1

 

Økonomi-omdrejningsinterval

900-1.400 o/min.

900–1300 o/min.

 

Motorbremseeffekt

175 kW (2.300 o/min.)

150 kW

 

Motorbremseeffekt*

340 kW (2.300 o/min.)

435 kW (2.300 o/min.)

 

Oliefiltre

2 fulde gennemstrømninger

2 fulde gennemstrømninger

 

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

35 l

35 l

 

Kølesystem, samlet mængde

24 l

26 l

 
    

*alternativ

Brændstofkvalitet

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl) Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)

Olieskiftningsinterval

Op til 150.000 km eller én gang om året med VDS4.

 

D13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min.

420 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 905-1.400 o/min

2.100 Nm

  
 

D13 I-Save 420 hk (309 kW)*

 

  
 

Maks. effekt ved 1.230-1.600 o/min.

420 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 900-1.230 o/min

2.400 Nm

  
 

D13 460 hk (338 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min

460 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 945-1.400 o/min

2.300 Nm

  
 

D13 I-Save 460 hk (338 kW)*

 

  
 

Maks. effekt ved 1.240-1.600 o/min

460 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 900-1.240 o/min

2.600 Nm

  
 

D13 I-Save 480 hk (353 kW)*

 

  
 

Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min.

480 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 900-1.250 o/min.

2.700 Nm

  
 

D13 500 hk (368 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min

500 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 980-1.400 o/min

2.500 Nm

  
 

D13 I-Save 500 hk (368 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.250-1.600 o/min.

500 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 900-1.250 o/min.

2800 Nm

  
 

D13 540 hk (397 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.458-1.700 o/min.

540 hk

  
 

Maks. drejningsmomentved 1.000-1.400 o/min.

2.600 Nm

  
     

*tilgængelig med B100, biodiesel

Motormonteret kraftudtag

 

Drejningsmomenteffekt

Udveksling 

EPTT350

350 Nm*

1.26:1

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1.000 Nm*

1.26:1

 
    

* Drejningsmomenteffekt både ved kørsel og stilstand.

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler. Det er også muligt at bestille I-Shift med krybegear, ultralave krybegear og bakgear med flere hastigheder.
 

Specifikationer

Type

Højeste gear

Motordrejningsmoment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

AT2412

Direkte

2400

44

AT2612

Direkte

2600

100

ATO2612

Overgear

2600

100

AT2812

Direkte

2800

70

ATO3112Overgear3150100
    

Specifikationer for I-Shift Dual Clutch

Type

Højeste gear

Motordrejningsmoment (Nm)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

SPO2812

Overgear

2800

80

    

Type

Aksel

Gear

Maks. drejningsmoment(Nm)

Maks. aksel/bogietryk (t)

GCW-godkendelse (t)

Enkelt reduktion

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

70

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3800

23

100

Navreduktion

RSH1370F

Solo

Konisk spiral

3800

13

70

RT2610B/F

Tandem

Konisk spiral

3800

26

100

RTH3210F

Tandem

Konisk spiral

3800

32

100

RTH3212F

Tandem

Konisk spiral

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiral

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Konisk spiral

3800

38

100

      

Bagakseludvekslinger

Soloaksler

RSS1244B

RSS1344C

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RSH1370F

2.06:1

2.31:1*

2.06:1

2.06:1

2.06:1

3.46:1

2.17:1

2.47:1*

2.17:1

2:17.1

2.17:1

3.61:1

2.31:1

2.47:1*

2.31:1

2.31:1

2.31:1

3.76:1

2.47:1

2.85:1*

2.47:1

2.47:1

2.47:1

4.12:1

2.64:1

3.08:1*

2.64:1

2.64:1

2.64:1

4.55:1

2.85:1

3.36:1*

2.85:1

2.85:1

2.85:1

5.41:1

3.08:1

3.70:1

3.08:1

3.08:1

3.08:1

 
3.36:1

4.11:1

3.36:1

3.36:1

3.40:1**

 
 

4.63:1

  

3.67:1**

 
 

5.29:1

  

4.11:1**

 
 

6.17:1

    
      

* Til RSS1344D/E

** Til RSS1370B

Tandemaksler

RST2370A/B

RTS2310A

RTH2610B

RTH2610F

RTH2610B7F

RTH3210F

RTH3212F

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:13.61:14.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.93:1

3.97:1

3.97:1

3.97:1

3.93:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

  

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

 

6.18:1

6.18:1

  

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

7.21:1

  

6.17:1

4.63:1

       
         

 

D13 420 hk

D13 460 hk

D13 500 hk

D13 540 hk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Enkeltreduktionsaksler

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Navreduktionsaksler

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

     

 

D13 I-Save 420 hk

D13 I-Save 460 hk

D13 I-Save 500 hk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

 

ATO2612

 

AT2812

  

ATO3112

  

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Enkeltreduktionsaksler

RSS1244B

 

RSS1344C/E

 

RSS1344E

 

RSS1352A

 

RSS1370A/B

 

RTS2370A

 

RTS2310A

 

Navreduktionsaksler

RSH1370F

 

RTH2610F

 

RTH3210

 

RTH3312

 

RTH3815

 

    

 

G13 420 hk

G13 460 hk

G13 500 hk

I-Shift

AT2412

 

AT2612

ATO2612

Enkeltreduktionsaksler

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

 

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Navreduktionsaksler

RSH1370F

RTH2610F

    

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

Koblingsuafhængige kraftudtag

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af
hydraulikpumpe.

PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning
til hydraulikpumpe.

PTER-100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning
til hydraulikpumpe.

Koblingsafhængige kraftudtag

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.

PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.

PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.

PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange
bag og DIN-tilslutning foran.

PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering
med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

Eksteriør og interiør

Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og funktioner.

Fire forskellige versioner af eksteriør er tilgængelige for at passe til forskellige behov.

Volvo FH with the basic exterior trim 

Basis

Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Forlygter i krom. Solskærm, spejldæksler og stødfanger i Lightning Gray.

Volvo FH Aero with the enhanced exterior trim  

Udvidet

Gitter i førerhusfarve og forlygter i krom. Solskærm, spejldæksler, dørhåndtag og stødfanger i Lightning Gray.

Volvo FH  with highest level exterior trim  

Højeste niveau

Gitter, spejldæksler, solskærm, dørhåndtag, stødfanger og luftafviser i førerhusfarve. Forlygter i krom.

Volvo FH  with basic with sturdy front exterior trim 

Basis med robust front

Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Sorte forlygter. Solskærm og spejldæksler i Lightning Gray. Stålstødfanger lakeret i grå farve.

Volvo FH fås med seks forskellige interiørniveauer, der passer til forskellige behov.

Volvo FH with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Vinyl- og tekstilinteriør Robust

Slidstærke materialer i vinyl og tekstil med moderne farveskema, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FH with textile trim dynamic, interior trim level 

Tekstilinteriør Dynamic

Tekstilinteriør med et moderne farveskema i forskellige nuancer af matchende grå, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FH with plush trim progressive, interior trim level 

Plysinteriør Progressive

Dette interiør i plys giver en elegant farvesammensætning, som matcher interiørets forskellige dele.

Volvo FH with leather trim robust, interior trim level 

Læderinteriør Robust

Interiør med et sobert farveskema og tofarvede læderstole, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FH with leather trim dynamic, interior trim level 

Læderinteriør Dynamic

Interiør med forskellige nuancer af matchende grå og tofarvede
stole helt i læder, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FH with leather trim progressive, interior trim level 

Læderinteriør Progressive

Interiør med forskellige nuancer af matchende Skylark (beige)
og tofarvede stole helt i læder, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FH globetrotter XXL cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: komfort og plads

Globetrotter XXL har også sikker og komfortabel indkvartering til op til to personer, men med endnu højere overnatningskomfort i en bredere og længere seng – takket være den udvidede førerhuslængde.

Volvo FH globetrotter XL cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter XL: bygget til opbevaring

Globetrotter XL (CAB-XHSL) har også de mest sikre og komfortable overnatningsfaciliteter til op til to personer, men med endnu mere opbevaringsplads takket være den ekstra højde. Førerhusets indvendig højde er 220 cm (211 cm på motorrumsafdækningen).

Volvo FH globetrotter cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter-førerhus: altid plads til to

Globetrotter-førerhuset (CAB-HSLP) med komfortabel overnatningsplads til op til to personer. Den lodrette struktur giver dig samtidig masser af opbevaringsplads. Indvendig højde 205 cm (196 cm over motorrummet).

Volvo FH sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Langt førerhus

Det lange førerhus (CAB-SLP) med komfortabel overnatningsplads til op til to personer. Indvendig højde 171 cm, 162 cm over motorrummet.

Volvo FH low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lavt, langt førerhus

Det lave, lange førerhus (CAB-LSLP) med sænket tag og førerhusophæng giver mulighed for last oven på førerhuset. Indvendig højde 147 cm (138 cm over motorrummet).

Trækker

 

 

 

Højde A (mm)

Højde B (mm)

Højde C (mm)

Højde D (mm)

Træk

Chassishøjde

Ophæng

Dæk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Høj

Blad/luft

315/80-R22.5

3430

3800

39503225

4x2

Høj

Blad/luft

315/80-R22.5

3440

3810

39603235

4x2

Medium

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Medium

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

langt chassis

 

 

 

Højde A (mm)

Højde B (mm)

Højde C (mm)

Højde D (mm)

Træk

Chassishøjde

Ophæng

Dæk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6×2

Høj

Luft/luft

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6×2

Medium

Luft/luft

315/80-R22.5

3330

3700

3850

3125

6×2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6×2

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6×4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

8×4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10×4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

*Cirkahøjder

Firepunkts førerhusophæng

Vælg mellem spiralfjedre med støddæmpere, spiralfjedre for og luftaffjedring bag eller luftaffjedring hele vejen rundt.

 

Luftindtag

Placeret på venstre side i en enten høj eller lav position afhængigt af opgaven. Frontluftindtag fås også.

 

Farver

Vælg en farve, og vis din personlighed. Fås i ca. 650 farvevarianter.

 

Beklædning

Flere stilarter er tilgængelige. Vinyl, tekstil og plys. Nogle stolebetræk (undtaget vinyl og tekstil) kan bestilles med ventilationsfunktion.

 

Chaufførstol

Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Ekstra frihed opnås gennem fleksibilitet – det samlede justeringsomfang fremad og bagud er 240 millimeter og lodret 100 millimeter. Chaufførstolen er som standard udstyret med nakkebeskytter, justerbart og sammenklappeligt rygstød, lodret og frem-/tilbagegående justering samt justerbar lændestøtte og stolevinkel.

 

Passagerstol

Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Passagerstolene er som standard monteret med nakkebeskytter. Der fås også en flytbar passagerstol.

 

Senge

Bygget til at give en behagelig nattesøvn. Størrelser på køjer: 74×200 cm med 81,5 cm bredt midterstykke eller 74×200 cm, som kan klappes ud til 88×200 cm med et 95,5 cm bredt midterstykke. Køjen i Globetrotter XXL-førerhuset er 213 centimeter lang. Bredden på hovedgærdet, midterdelen og fodenden er henholdsvis 99/106,5/91 centimeter. Udstyr dit førerhus med en skummadras eller en 16 cm madras med pocket-fjedre og fremragende komfort. Der fås tre forskellige grader af hårdhed: blød, halvhård og hård. Vi tilbyder også to alternativer for topmadras: Forbedrer komforten og giver dig mulighed for at rydde alting væk hurtigere. Fås også: elevation med justerbar rygstød og Komfort-overkøjen (målene 60×190 cm eller 70×190 cm).

Indendørs opbevaring

Førerhuset har en fronthylde med fire indhak i DIN-standard og to store opbevaringsrum med rullejalousilåger i chauffør- og passagersiden. Bagvæggen er udstyret med en let øverste hylde bagi med en fremragende belysning. Under sengen kan du finde to opbevaringsskuffer til udtrækning med en samlet volumen på 130 liter. Der er desuden to små opbevaringsrum under madrassen i fodenden (10 l) og ved hovedgærdet (15 l) og et opbevaringsrum ved sengens fodende til en PET-flaske.

 

Udendørs opbevaring

På begge sider af førerhuset findes store opbevaringsrum, der er tilgængelige både udefra og indefra. En ekstra uopvarmet opbevaringsplads på 30 liter findes under førerhuset i begge sider.

 

Soltag/tagluge

Hvert førerhus er udstyret med en fast tagrude eller som alternativ en tagluge, der kan åbne 50 mm. Dette fungerer også som nødudgang. Taglugen kan betjenes enten manuelt eller elektrisk.

 

Rat

Fås i to forskellige størrelser – med en diameter på 450 mm eller 500 mm afhængigt af din lastbils specifikation. Rattets højde kan justeres med op til 90 mm, og vinklen kan justeres 28°. Med den justerbare ratstamme (alternativ) kan rattet justeres i lodret position mellem -5° og +15°, hvilket øger chaufførens komfort. Indbyggede betjeningsknapper i rattet giver en sikker og nem betjening af konstantfartholder, signalhorn, telefon- og radiofunktionerne i instrumentdisplayet og sidedisplayet.

 

Klimaanlæg

Tre alternative klimaanlæg giver dig mulighed for at kontrollere temperaturen. Blæserdrevet ventilation med konventionelt, kølevæskedrevet varmeapparat. Aircondition med manuel styring (MCC). Aircondition med automatisk temperaturstyring (ECC/ECC2). Fås også med følere, der registrerer stærk sol, tåge og luftkvalitet. Suppler systemet med en førerhus- og motorparkeringsvarmer samt I-ParkCool, vores førerhusparkeringskøler.

 

I-Park Cool 

Motoren behøver ikke at køre, for at du kan nyde godt af et førerhus med behagelig aircondition. I-ParkCool styrer temperaturen i førerhuset i et køretøj, der holder stille. Det interagerer med kabineparkeringsvarmeren for at skabe et komfortabelt klima i førerhuset: Dette er nyttigt, f.eks. om natten, når temperaturen falder meget og pludseligt. Systemet kontrollerer batteriets tilstand for ikke at gå på kompromis med startevnen. Og det beregner, hvor meget strøm der er behov for at opvarme eller afkøle førerhuset. Hvis batterierne ikke er fuldt opladet, beregner systemet, hvor meget der kan bruges. Derudover er det støjsvagt. Systemet genererede omkring ca. 20 dB mindre støj end konkurrerende systemer på markedet, hvilket reducerer støjforureningen og gør det endnu behageligere at overnatte. Systemet er fuldt integreret med køretøjets almindelige luftventilationssystem, og henholdsvis varm og kold luft fordeles behageligt og ligeligt efter behov gennem de almindelige kanaler. Førerhusets aerodynamik samt muligheden for at stå oprejst i førerhuset påvirkes ikke af systemet. Med undtagelse af førerhusvarmer (PH-CAB).

Chassis

Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakselbelastning, baghjulsophæng, trækkere, chassisfunktioner og bremser.

X-Lav (trækker)

ca. 810 mm

Lav

ca. 850 mm

Medium

ca. 900 mm

Høj

ca. 1.000 mm

X-høj

ca. 1.200 mm

  

 

Luft

Blad

X-Lav

8

-

Lav

8

-

Medium

10/20*

9

Høj

10/20*

10/20*

X-høj

-

10/20*

 

*Med dobbelte foraksler

 

 

Type

Aksler

Ophæng

Aksel-/bogietryk

Reduktion

Løbe-/pusheraksler

Solo

RAD-L90

4x2

Parabel/flerlags bladfjedre

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-GR

4x2

Luft

11,5/13 t

Enkelt/nav

 

RAD-G2

4x2

Luft (til anlægskørsel)

13 t

Nav

 
RAD-G44x2Luft12 tEnkelt 
      

Bogie

RADT-GR

6x2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelt/nav

Løbehjulsaksel (fast/styret/selvsporende)

RAPD-GR

6x2

Luft

16/19/22 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (fast/styret)

RAPD-G4

6x2

Luft

16 t

Enkelt

Pusheraksel (fastgjort)

RADD-G2

6×4/8×4

Luft (til anlægskørsel)

21/23/26 t

Enkelt/nav

 

RADD-BR

6×4/8×4

Parabolisk

20/21 t

Enkelt/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel/konventionelle bladfjedre

23/26 t

Enkelt/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konventionelle bladfjedre

26/32 t

Nav

 

RADD-TR3

6×4/8×4

Konventionelle bladfjedre

38 t

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

21/23/26 t

Enkelt/nav

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (styret) + løbehjulsaksel (fast/styret)

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 t

Enkelt/nav

Løbehjulsaksel (styret)

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (styret)

RADDT-G2

8×4/10×4

Luft (til anlægskørsel)

27/33/36 t

Enkelt/nav

Løbehjulsaksel (styret)

      

Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til trailere. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.

Brændstoftanke

Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal
brændstofvolumen er 1.510 liter for en 4×2-trækker. Gastanke i størrelserne 155 kg (375 l),
205 kg (495 l) og 225 kg (545 l).

AdBlue-tanke

Volumen fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.

Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsalternativer. EBS er standard for alle specifikationer.

Kontrol af EBS-status 

Overvågning af EBS-status via køretøjets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Automatisk hillbrake

Brems lastbilen til fuldt stop, så bevarer Automatisk hillbrake det sidst anvendte bremsetryk for at holde lastbilen på plads, indtil føreren trykker på speederen.

 

Analyse af belægningsslitage

Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger (kun for skivebremser).

 

Automatisk udløsning af parkeringsbremse

Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

Volvo Dynamisk Styring

Aktivt styresystem med drejningsmomentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Rattet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning. Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer, også til lastbiler med dobbelte foraksler. Det fås også i kombination
med individuel forhjulsophæng.

Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser.
Akselbelastning: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
 

Løbehjulsaksler

Fås i flere versioner: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akselbelastning: 7,5, 9,5 eller 10 ton.

Tandemakselløft

Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan frakobles og hæves, så brændstofforbruget og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentbrættet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen. Tandemakselløft fås til 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.
 

Akselkonfigurationer for elektrisk 

Trækker: 4x2, 6x2, 6x4

Langt chassis: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4

Alle aksler er luftaffjedrede

Dataark

Data – alt, hvad du har brug for. Download dataark i PDF-format til Volvo FH-serien via følgende links.

De viste funktioner er muligvis ikke standard eller tilgængelige for alle udstyrsniveauer og drivlinje-alternativer.

Har du spørgsmål?

Din lokale Volvo Trucks-forhandler har svaret. Kig forbi, ring, eller bed dem om et møde hos dig.