Trucks

Danmark

×

DRIVLINESPECIFIKATIONER FOR VOLVO FM

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftudtag

Motorer

 

D11K

D13K

G13C

Emissionsstandard

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Antal cylindre

6

6

6

Slagvolumen

10,8 dm3

12,8 dm3

12,8 dm3

Slaglængde

152 mm

158 mm

158 mm

Boring

123 mm

131 mm

131 mm

Kompressionsforhold

17:01

18:01

17:01

Økonomi-omdrejningsinterval

1000-1500 o/min.

950-1.400 o/min.

1000-1400 o/min.

Modtryksbremseeffekt

160 kW (2.400 o/min.)

200 kW (2.300 o/min.)

 

VEB-effekt

290 kW (2.400 o/min.)

   

VEB

ekstraudstyr

   

VEB+-effekt

 

375 kW (2.300 o/min.)

375 kW (2.300 o/min.)

VEB+

 

ekstraudstyr

ekstraudstyr

Oliefiltre

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

36 l

33 l

33 l

Kølesystem, samlet mængde

36 l

38 l

39,5 l


 

Olieskiftinterval

op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4

Brændstofforudsætninger

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl)
Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)
LNG automotiv kvalitet.

Motormonteret kraftudtag

 

Momenteffekt

Udveksling

EPTT350

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

EPTT1000

1.000 Nm*

1.26:1


*Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.

D11K – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D11K330 (245 kW)

 

Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min.

330 hk

Maks. moment ved 950-1.400 o/min.

1.600 Nm

D11K380 (280 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min

380 hk

Maks. moment ved 950-1.400 o/min.

1.800 Nm

D11K430 (317 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min

430 hk

Maks. moment ved 1.058-1.400 o/min.

2050 Nm

D11K460 (339 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min

460 hk

Maks. moment ved 1050-1400 o/min.

2.200 Nm



D13K – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

 

D13K420 (309 kW)  
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 420 hk
Maks. moment ved 860-1.400 o/min. 2.100 Nm
D13K460 (345 kW)  
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 460 hk
Maks. moment ved 900-1.400 o/min. 2.300 Nm
D13K500 (368 kW)   
Maks. effekt ved 1.530-1.800 o/min. 500 hk 
Maks. moment ved 980-1.270 o/min. 2.500 Nm 

G13C – ydelse/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.

420 hk

Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min.

2.100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maks. effekt ved 1.700-1.800 o/min

460 hk

Maks. moment ved 1050-1400 o/min.

2.300 Nm

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

I-Shift

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
AT2412F Direkte 2400 44
AT2612F Direkte 2600 100
ATO2612F Overgear 2600 100

 

Specifikationer for I-Shift med dobbeltkobling

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
SPO2812 Overgear 2800 80

Bagaksler

Type

Aksel-

Gear

Maks. moment (Nm)

Maks. aksel-/bogietryk (ton)

Godkendt vogntogsvægt (ton)

Enkelt reduktion

         

RSS1244

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoid

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3550

23

80

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3550

23

100

Navreduktion

         

RSH1370F

Solo

Konisk spiral

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiral

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiral

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiral

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Konisk spiral

3550

38

150

Bagakseludvekslinger

RSS1244

RSS1344C/E

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.31:1

2.31:1*

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.47:1

2.47:1*

2.64:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.64:1

2.64:1

2.79:1

2.31:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

2.85:1

2.85:1

3.10:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.08:1

3.08:1

3.44:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

3.36:1

3.67:1

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.70:1

 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

4.11:1

 

3.40:1**

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

   
 

4.63:1

 

3.67:1**

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

   
 

5.29:1

 

4.11:1**

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

   
       

6.17:1

4.63:1

         


* Til RSS1344E
** Til RSS1370B

Drivlinekombinationer

 

D11K330

D11K370

D11K410

D11K450

D13K420

D13K460

D13K500

G13C420

G13C460

                   

I-Shift

                 

AT2412F

AT2612F

ATO2612F

AT2812F

                 

ATO3112F

                 

ATO3512F

                 

I-Shift Dual Clutch

                 

SP02812

         

   

Enkeltreduktionsaksler

                 

RSS1244

 

RSS1344C/E

RSS1352A

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Navreduktionsaksler

                 

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

Kraftudtag

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

Motormonterede

PTER-DIN
Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af en hydraulikpumpe.

PTER1400
Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

PTER100
Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

Gearkassemonterede

PTR-F
Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed.

PTR-FL/FH
Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af en hydraulikpumpe.

PTRD-F
Høje omdrejninger og montering med kardanflange for direkte monteret kardanaksel.

PTRD-D
Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte montering af hydraulikpumper.

PTRD-D1
Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.

PTRD-D2
Høje omdrejninger med to udtag bagtil og et enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

 

KOM TÆTTERE PÅ VOLVO FM

Specificer din perfekte lastbil. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.