Trucks

5 måder at gøre det nemmere at investere i en elektrisk lastbil

2024-09-11
Bæredygtighed Elektromobilitet

For mange virksomheder kan købsprisen for en batteri-elektrisk lastbil stadig være en barriere. Den gode nyhed er, at der er flere måder at få omkostningerne ned på og potentielt gøre elektriske lastbiler mere overkommelige.

Mens omkostningerne ved elektriske lastbiler forventes fortsat at falde, er virkeligheden den, at for mange virksomheder er prisforskellen mellem diesel- og ellastbiler stadig markant. Det er dog også vigtigt ikke kun at fokusere på købsprisen.  
 

Der er andre faktorer, der påvirker omkostningseffektiviteten for en ellastbil og ting, som en virksomhed kan gøre for at gøre dem økonomisk bæredygtige.

1. Har du beregnet de samlede ejeromkostninger (TCO)?


Som et første skridt skal du fastlægge de reelle omkostninger ved ejerskab af en ellastbil. En af de største fordele er brændstofbesparelsen, og afhængigt af prisen på diesel og elektricitet på dit marked, kan disse omkostningsbesparelser alene ophæve den højere indkøbspris. Generelt gælder det, at jo større en lastbils køreafstand er, desto større positiv indvirkning vil den have på de samlede ejeromkostninger.
 

Derudover er det sådan, at selvom service- og vedligeholdelsesomkostningerne i øjeblikket er på samme niveau for elektriske og diesellastbiler, forventes de på længere sigt at falde for ellastbiler. Dette skyldes, at elektriske drivlinjer består af færre bevægelige dele sammenlignet med forbrændingsmotorer, hvilket betyder mindre slid på komponenter.
 

"Når du beregner de samlede ejeromkostninger for en ellastbil, vil du sandsynligvis blive overrasket over, hvor bæredygtig ellastbilen faktisk er som en fremtidig løsning for din virksomhed," siger Johan Larsson, VP Electromobility Business Development, Volvo Trucks. "Selvom det ikke er omkostningseffektivt lige nu, bliver de parametre, der indgår i en beregning af de samlede ejeromkostninger, konstant bedre for en ellastbil."

Få flere oplysninger om, hvordan alternative brændstoffer ændrer en lastbils samlede ejeromkostninger

2. Er der skattelettelser eller andre incitamenter fra de offentlige myndigheder, som du kan bruge? 

I mange lande tilbyder regeringen incitamenter og tilskud til at hjælpe virksomheder med at investere i ellastbiler. For eksempel tilbyder den franske regering økologiske bonusser for at tilskynde til køb af elektriske biler. Den australske regerings initiativ Future Fuels Fund er blevet udvidet til at omfatte tilskud til at støtte elektrificeringen af fjerntransport og tunge køretøjer.
 

I andre lande straffer regeringen fossile brændstoffer ved i stedet at indføre CO2-baserede vejafgifter, f.eks. Tysklands opdaterede MAUT-system for vejafgifter. Flere andre EU-lande følger nu trop med deres egne CO2 vejafgifter.
 

"Incitamenter er nyttige på markederne i begyndelsen af rejsen hen mod elektrificering, fordi de kan hjælpe med at få tingene til at bevæge sig i den rigtige retning," siger Johan. "Men når mængderne er steget, vil regeringer sandsynligvis skifte i retning af skattebaserede løsninger, der straffer brugen af ​​fossile brændstoffer. Uanset hvad, vil den slags initiativer bidrage til at gøre el-lastbiler mere omkostningseffektive sammenlignet med diesel."

Hvis du er blandt de tidlige brugere med en elektrisk flåde, står du i en god position til at få mest muligt ud af disse nye muligheder.

3. Hvad er dine muligheder for finansiering?

Overgangen fra diesel til el ændrer mange af de økonomiske elementer i lastbilejerskabet, hvilket også påvirker mulighederne for finansiering.
 

En erfaren udbyder af finansielle tjenester kan hjælpe med at navigere i den kompleksitet, der kan være i ejerskabet af ellastbiler. Fra traditionelle finansierings- eller leasingmuligheder til mere fleksible as-a-service-modeller er der flere måder at anskaffe elektriske lastbiler på, der passer bedst til din virksomhed. Derudover sikrer samarbejdet med en kyndig partner, at alle tilgængelige offentlige incitamenter er integreret i din finansieringsplan, og at du modtager støtte til opladningsinfrastruktur og andre unikke behov for elektriske køretøjer.
 

Lær mere om Volvo Financial Services' elektromobilitetsløsninger.
 

4. Kan du samarbejde med andre og dele investeringsomkostningerne?

Da mange transportvirksomheder og vognmænd har lignende udfordringer, er der måske muligheder for at samarbejde om løsninger? I nogle tilfælde har konkurrerende virksomheder investeret i opladningshubs sammen for at dele investeringsomkostningerne.
 

Det hollandske fjerndistributionsfirma Millenaar & van Schaik har f.eks. investeret i to ladestationer: en på eget depot og en anden på et af deres projektsteder, mens dens kunde investerede i WattHub – verdens største hurtigladestation til lastbiler. Dette gør det muligt for chaufførerne at booke garanterede ladepladser med ladehastigheder på op til 250 kW ved at bruge 100 % bæredygtigt produceret elektricitet.
 

Andre virksomheder har også været i stand til at oprette et samarbejde med lokale energiudbydere for at sikre aftaler om reducerede og/eller faste omkostninger til el.
 

5. Åbner ejerskabet af en ellastbil op for nye forretningsmuligheder?

 På mange markeder er det en kæmpe konkurrencefordel at have en flåde af ellastbiler. Offentlige udbud og store transportkøbere efterspørger i stigende grad nul-emissionstransport, og det åbner for en meget stor mulighed. For eksempel begyndte H. van Wijk Transport at gå over til ellastbiler, da de kunne se, at nul-emissionstransport blev mere og mere efterspurgt, og kort efter lykkedes det dem at vinde et stort udbud i Amsterdam kommune.
 

Ellastbiler kan også bruges i det voksende antal lavemissionszoner (LEZ) og nulemissionszoner (ZEZ), der oprettes i byer over hele verden. Det anslås, at der vil være over 500 LEZ'er i Europa i 2025. Derudover planlægger mange byer at forbyde dieselkørsel i deres bymidter, herunder Stockholm, Paris, Athen, Madrid og London.
 

"Elektriske køretøjer kan få adgang til områder og udføre opgaver, som konventionelle diesellastbiler i stigende grad vil blive afskåret fra," fortæller Johan. "De kan bruges i boligområder og støjsvage områder samt foretage natleveringer. Hvis du er blandt de tidlige brugere med en elektrisk flåde, står du i en god position til at få mest muligt ud af disse nye muligheder."
 

Lær mere om elektriske lastbiler, og hvordan du bedst udnytter dem til din virksomhed:

3. Hvad er dine muligheder for finansiering?

Overgangen fra diesel til el ændrer mange af de økonomiske elementer i lastbilejerskabet, hvilket også påvirker mulighederne for finansiering.
 

En erfaren udbyder af finansielle tjenester kan hjælpe med at navigere i den kompleksitet, der kan være i ejerskabet af ellastbiler. Fra traditionelle finansierings- eller leasingmuligheder til mere fleksible as-a-service-modeller er der flere måder at anskaffe elektriske lastbiler på, der passer bedst til din virksomhed. Derudover sikrer samarbejdet med en kyndig partner, at alle tilgængelige offentlige incitamenter er integreret i din finansieringsplan, og at du modtager støtte til opladningsinfrastruktur og andre unikke behov for elektriske køretøjer.
 

Lær mere om Volvo Financial Services' elektromobilitetsløsninger.
 

4. Kan du samarbejde med andre og dele investeringsomkostningerne?

Da mange transportvirksomheder og vognmænd har lignende udfordringer, er der måske muligheder for at samarbejde om løsninger? I nogle tilfælde har konkurrerende virksomheder investeret i opladningshubs sammen for at dele investeringsomkostningerne.
 

Det hollandske fjerndistributionsfirma Millenaar & van Schaik har f.eks. investeret i to ladestationer: en på eget depot og en anden på et af deres projektsteder, mens dens kunde investerede i WattHub – verdens største hurtigladestation til lastbiler. Dette gør det muligt for chaufførerne at booke garanterede ladepladser med ladehastigheder på op til 250 kW ved at bruge 100 % bæredygtigt produceret elektricitet.
 

Andre virksomheder har også været i stand til at oprette et samarbejde med lokale energiudbydere for at sikre aftaler om reducerede og/eller faste omkostninger til el.
 

5. Åbner ejerskabet af en ellastbil op for nye forretningsmuligheder?

 På mange markeder er det en kæmpe konkurrencefordel at have en flåde af ellastbiler. Offentlige udbud og store transportkøbere efterspørger i stigende grad nul-emissionstransport, og det åbner for en meget stor mulighed. For eksempel begyndte H. van Wijk Transport at gå over til ellastbiler, da de kunne se, at nul-emissionstransport blev mere og mere efterspurgt, og kort efter lykkedes det dem at vinde et stort udbud i Amsterdam kommune.
 

ellastbiler kan også bruges i det voksende antal lavemissionszoner (LEZ) og nulemissionszoner (ZEZ), der oprettes i byer over hele verden. Det anslås, at der vil være over 500 LEZ'er i Europa i 2025. Derudover planlægger mange byer at forbyde dieselkørsel i deres bymidter, herunder Stockholm, Paris, Athen, Madrid og London.
 

"Elektriske køretøjer kan få adgang til områder og udføre opgaver, som konventionelle diesellastbiler i stigende grad vil blive afskåret fra," fortæller Johan. "De kan bruges i boligområder og støjsvage områder samt foretage natleveringer. Hvis du er blandt de tidlige brugere med en elektrisk flåde, står du i en god position til at få mest muligt ud af disse nye muligheder."
 

Lær mere om elektriske lastbiler, og hvordan du bedst udnytter dem til din virksomhed:

Relaterede artikler