Et effektivt, vedvarende brændstof fremstillet af madrester og andre affaldsprodukter lyder måske for godt til at være sandt – men det er i bund og grund, hvad flydende biogas eller bio-LNG er. Så hvorfor får det så lidt opmærksomhed i diskussioner om potentielle alternative brændstoffer til lastbiler?
Hvilke brændstoffer vil erstatte diesel? Hos Volvo Trucks har vi længe troet på, at der ikke er nogen gylden løsning, der vil sætte hele transportindustrien i stand til at dekarbonisere. Det er mere sandsynligt, at vi vil opleve, at der bliver udviklet en række alternativer, herunder batteri-elektriske motorer, brintbrændselsceller og forbrændingsmotorer drevet af vedvarende brændstoffer såsom biodiesel og HVO – og LNG/bio-LNG.
Hvert enkelt brændstof har sine egne styrker og svagheder, og hvilket brændstof der passer bedst til dig afhænger af dine omstændigheder og driftsforhold. For nogle virksomheder kan den bedste løsning være bio-LNG. Efterhånden som den globale produktion af biometan stiger, og LNG-tankningsnetværkene udvides, bliver bio-LNG i stigende grad et bæredygtigt alternativ.
Bio-LNG er fremstillet af organisk affaldsmateriale, herunder husholdningsaffald, landbrugs- og industriaffald samt gødning, kloakslam og spildevand. Kort sagt bliver affaldsmaterialet nedbrudt og renset for at skabe biometan. Dette køles derefter ned til omkring -160 °C, og på dette punkt kondenseres det og gøres flydende for at skabe bio-LNG.
Bio-LNG svarer kemisk til konventionel LNG. Den leverer den samme ydeevne og kan bruges i de samme køretøjs- og tankningsinfrastruktur. Men eftersom det er lavet af organisk affald i stedet for fossil naturgas, er det vedvarende og kulstofneutralt som tank-til-hjul-brændstofkilden.
Faktisk kan produktionsprocessen, når biogassen produceres af gylle, også generere negative CO2-emissioner på op til 200 % (hjul-til-hjul).* Dette skyldes, at det ikke kun forhindrer frigivelsen af kulstof fra afbrænding af fossile brændstoffer, men også udslip af metan i atmosfæren, der normalt ville komme fra gødningsopbevaring og -behandling. Med andre ord kan nettoemissionerne i dette scenarie fra én gasdrevet lastbil udligne emissionerne fra to diesellastbiler.
Desuden bidrager bio-LNG til en cirkulær økonomi, fordi bio-LNG udnytter affaldsmateriale, og den overskydende afgassede biomasse kan bruges som gødning. Det kan også produceres lokalt, hvilket yderligere eliminerer CO2-emissionerne fra transport.
Indtil for nylig har lav produktion og utilstrækkelige optankningsnetværk til gasdrevne lastbiler begrænset potentialet for bio-LNG. Dette er dog ved at ændre sig.
EU sigter mod at øge produktionen af biometan til 35 milliarder kubikmeter (bcm) inden 2030 som en del af sin REPowerEU-plan. Fra 2023 er den kombinerede produktion af biometan og biogas allerede oppe på 22 bcm. (EU's samlede forbrug af naturgas i 2023 var 295 bcm). I USA har produktionen af biogas oplevet tre år med rekordhøj vækst, hvor produktionen af bio-LNG repræsenterer over 90 % af alle nye projekter i 2023. I mellemtiden sigter Kina mod at producere 20 bcm biogas inden 2030.
I øjeblikket er der 780 LNG-tankstationer i Europa, som er fuldt kompatible med bio-LNG, efterhånden som produktionen stiger. Kina og Indien oplever også stærk vækst i gasdrevne lastbiler som et alternativ til diesel, og forventningen er at se mere omfattende optankningsnetværk i de kommende år.
Fordelen ved en gasdrevet lastbil er, at den kan levere samme rækkevidde og optankningstider som en konventionel dieselmotor. For eksempel har Volvo Trucks' udvalg af gasdrevne køretøjer samme effekt og drejningsmoment som deres dieselækvivalenter og kan nå rækkevidder på op til 1000 km.
Når en lastbil drives med traditionel fossil LNG, kan tank-til-hjul CO2-emissionerne i gasdrevne lastbiler være omkring 20 % lavere sammenlignet med diesel og op til 100 % mindre, når lastbilen drives med bio-LNG.
Hvis du kan få adgang til nogen af det voksende antal LNG-tankstationer på dine ruter, burde det selv med bio-LNGs begrænsede tilgængelighed allerede nu være muligt at overgå fra diesel til gas. Dette vil give en øjeblikkelig CO2-reduktion i din drift.
På lang sigt og efterhånden som bio-LNG bliver mere tilgængelig, vil skiftet fra traditionel LNG være helt problemfrit, da de samme køretøjer og samme tankningsinfrastruktur kan bruges til begge. Faktisk kan de blandes. For eksempel tilbyder Shell, som investerer massivt i produktion af bio-LNG, i øjeblikket en bio-LNG-blanding i Holland og Tyskland, hvilket giver mulighed for en gennemsnitlig CO2-reduktion på omkring 30 %.
Over tid kan andelen af bio-LNG i blandingen gradvist stige, og dette vil i sidste ende bringe tank-til-hjul-emissionerne ned mod nul. For nogle vognmænd kan dette være den nemmeste og mest effektive vej til CO2-neutral lastbilkørsel. Og for branchen vil det være et potentielt væsentligt skridt fremad på vejen mod en mere bæredygtig drift.
Få mere at vide om Volvo Trucks' udvalg af gasdrevne lastbiler. Du kan også læse mere om:
● Hvad er det bedste alternative brændstof til din lastbil?
● Forskellige veje til en fremtid uden fossile brændstoffer for lastbiler
● 8 almindelige spørgsmål om biogas og gasdrevne lastbiler