Trækbjælker
Trækbjælker til tilslutning af påhængsvogne er tilgængelige.
Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FE, ned til mindste detalje.
Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakseltryk, baghjulsaffjedring,
koblingshøjder, trækkere, chassisfunktioner og bremser.
Lav | ca. 880 mm |
Medium | ca. 950 mm |
Høj | ca. 1050 mm |
Luft | Parabolisk | |
---|---|---|
Lav | 7.1/7.5/8 | 9 |
Medium | 7.1/7.5/8 | 9 |
Høj | 7.1/7.5/8 | 9 |
Type | Aksler | Affjedring | Aksel-/bogietryk | Reduktion | Pusher-/løbeaksler |
---|---|---|---|---|---|
Soloaksel |
|
|
|
|
|
RAD-L90 | 4x2 | Parabel/parabel med S-fjeder | 13 t | Enkelt/nav |
|
RAD-KR | 4x2 | Luft | 13 t | Enkelt/nav |
|
Bogie |
|
|
|
|
|
RADT-KR | 6x2 | Luft | 19/20 t | Enkelt/nav | Løbeaksel (fast/styret) |
RADD-BR | 6x4 | Parabolisk | 23 t | Enkelt/nav |
|
Trækbjælker til tilslutning af påhængsvogne er tilgængelige.
Brændstoftanke | AdBlue-tanke |
Brændstoftanke fås i plast, stål eller aluminium. Brændstofvolumen varierer fra 160 til 630 liter. Der fås D-formede tanke i to forskellige højder – 560 og 710 mm. | Plast, volumen er 32 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. |
Foraksler | Løbeaksler |
Forakseltrykket varierer fra 7,1 til 9 ton. | Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering eller hydraulisk styrede. Akseltryk: 6,7, 7,1, 7,5 eller 10,5 ton. |
Træk | Chassis | Affjedring | Rammehøjde | Drejesk.-højde* | Dæk | Min. koblingshøjde** | Nominel kørselshøjde** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | |||||||
Medium | RAD-KR | 266 | 150 | 315/60R22.5" | 992 | 1097 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 185 | 295/80R22.5" | 1103 | 1208 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 185 | 315/70R22.5" | 1086 | 1191 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 185 | 315/80R22.5" | 1114 | 1219 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 150 | 295/80R22.5" | 1063 | 1168 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 150 | 315/70R22.5" | 1049 | 1154 |
** Cirkahøjder.
Hulrække i ramme til opbygger Den øverste hulrække er reserveret til opbyggeren. Alle beslag i den øverste hulrække har en forkrøpning og et 8 mm afstandsstykke. Der er ikke brugt nitter i den øverste hulrække. | Drejeskamler En ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellig højder findes i serien, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 150 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller. |
Klargøring til kran Der kan monteres kranplader på chassiset fra fabrikken. | |
Klargøringssæt til kran Der kan monteres kranplader på chassiset fra fabrikken. Batterikassen er flyttet tilbage, og fastgørelsespladerne er monteret bag førerhuset på hver side af chassiset. Et elektrisk forberedelsessæt – ELCRANE – er inkluderet. |
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse
og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner.
Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS Medium-pakken eller en af de
andre tilvalgsmuligheder. EBS er standard på alle specifikationer.
EBS Medium Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner: | Hydraulisk retarder Hydraulisk retarder til AL306 gearkasse. Den kompakte, integrerede hydrauliske retarder er monteret på gearkassen og giver bremsemoment ved nedbremsning på 1490 Nm. |
Bakkestartshjælp Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastbilen i gang. | |
ESC (Elektronisk Stabilitets Control) Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hvert hjul, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for saksning, væltning og trailerudskridning. ESC lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2- og 3-akslede lastbiler. |
Find specifikationer om motorer, gearkasser, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinekombinationer og kraftudtag.
| D8K | G9K320 |
---|---|---|
Emissionsstandard | Euro 6 | Euro 6 |
Antal cylindre | 6 | 6 |
Slagvolumen | 7,7 dm3 | 8,9 dm3 |
Slaglængde | 135 mm | 144,5 mm |
Boring | 110 mm | 114 mm |
Kompressionsforhold | 17.5:1 | 12:01 |
Økonomi-omdrejningsinterval | 1.000-1.700 o/min. | 1200-1700 o/min. |
Modtryksbremseeffekt (2.800 o/min.) | 120 kW (2800 o/min.) | - |
Kompressionsbremseeffekt (2.800 o/min.) | 170 kW (2800 o/min.) | - |
Oliefiltre | 1 | 2 |
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter | 25,5 l | 27,6 l |
Kølesystem, samlet mængde | 17 l | 12,4 l |
Olieskiftinterval Brændstofforudsætninger | Motormonteret kraftudtag Version til biodiesel |
Momenteffekt | Udveksling | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* momenteffekt både ved kørsel og stilstand. Med AT2412, maks. moment under kørsel = 150 Nm.
![]() | D8K – EFFEKT/MOMENTNettoydelse i henhold til: EC 582/2011 |
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 250 hk |
Maks. moment ved 900-1.700 o/min. | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 280 hk |
Maks. moment ved 950-1.700 o/min. | 1.050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.100 o/min. | 320 hk |
Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min. | 1.200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Maks. effekt ved 2.200 o/min. | 350 hk |
Maks. moment ved 1.200-1.600 o/min. | 1.400 Nm |
![]() | G9K320 – EFFEKT/MOMENTNettoydelse i henhold til: EC 582/2011 |
G9K320 |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2.000-2.100 o/min. | 320 hk (239 kW) |
Maks. moment ved 1.300-1.400 o/min | 1356 Nm |
12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med en kompakt retarder og en oliekøler.
Type | Højeste gear | Motormoment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direkte | 2400 | 44 |
De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den
korte gearstang er integreret i instrumentpanelet.
Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis.
Gearkasserne kan specificeres med kraftudtag.
Type | Højeste gear | Motormoment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Automatgearkassen har fremragende startegenskaber
og jævne gearskift, der dækker hele
hastighedsområdet. Automatgearkassen betjenes via trykknapper på
instrumentpanelet. Den kan specificeres med kraftudtag.
Type | Højeste gear | Motormoment (Nm) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | Aksel | Gear | Maks. moment (Nm) | Maks. aksel-/bogietryk (ton) | Godkendt vogntogsvægt (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelt reduktion |
|
|
|
|
|
RSS1344E | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 70 |
Navreduktion |
|
|
|
|
|
RSH1370F | Solo | Spiral med skrå tænder | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180C | Tandem | Hypoid | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Gearkasser | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Enkeltreduktionsaksler | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Navreduktionsaksler | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og
koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer
udstyr.
Motormonterede | Gearkassemonterede |
PTER-DIN Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe. | PTR-HF/FH/ZF Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed. |
PTER1400 Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe. | PTR-HP/PH/ZF Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed. |
PTER100 Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe. | PTRD-D1D Dobbelt drev med pumpetilslutning og flangeforbindelse. |
Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden
og førerhusfunktioner
![]() | ![]() | ![]() |
DagførerhusDagførerhus med et komfortabelt og ergonomisk chaufførområde. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 1.600 mm, bredde 2.300 mm. | Medium-førerhusMedium-førerhuset har ekstra plads og kan udstyres med en køje til én person eller kan bruges som kontorplads med ekstra opbevaringsrum. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 2.000 mm, bredde 2.300 mm. | Langt førerhusLangt førerhus med en seng til én person. Højde indvendigt 1.605 mm, længde 2.200 mm, bredde 2.300 mm. |
![]() | Førerhus med lav indstigningFørerhus med lav indstigning og plads til en eller op til tre passagerstole med sikkerhedssele. Indvendig højde 1605 mm, længde 2200 mm, bredde 2300 mm. Fås med sammenfoldelig passagerdør. |
Førerhusaffjedring Mekanisk affjedring både for og bag: springfjeder og støddæmper. Pneumatisk affjedring både for og bag: luftbælge. | Kabinevarmesystem Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr. |
Førerstol Tre forskellige komfortniveauer: Comfort, Standard og Economy. Alle tre har ryglæn, indstillingsmuligheder for længde, højde og vipning fremad samt integrerede nakkestøtter. | Indendørs opbevaring Indvendigt har førerhuset mange praktiske og lettilgængelige opbevaringsrum til dokumenter og personlige ejendele. Der er to opbevaringsrum over forruden samt fire DIN-pladser. Det er muligt at specificere forskellige opbevaringsbokse (f.eks. til motortunnellen), en notesblok og tøjkroge som ekstraudstyr. |
Passagersæde Tre forskellige komfortniveauer: Standard, Economy og Basic. | Horn Der fås to typer ekstra horn, eldrevne eller trykluftdrevne – enten to tagmonterede tryklufthorn eller ét elektrisk horn under frontklappen. |
Førerhusfarver Fås i 300 faste varianter. Der kan desuden bestilles yderligere farver i forbindelse med kundens ønske om tilpasning. | Seng Sengen fås i ét eller to stykker og er enten 580 eller 780 mm bred. En sengehest fås som ekstraudstyr. |
Rat Rattet har en diameter på 460 eller 500 mm afhængigt af lastbilskonfigurationen og kan justeres til den ønskede stilling med trykluft. | Førerhus med lav indstigning FE-førerhuset med lav indstigning giver let adgang med 90 graders døråbning. Det leveres i to versioner med enten et fladt gulv eller en motortunnel. Chaufførens udsyn er fremragende, og da det er en Volvo, er sikkerheden selvfølgelig helt i top. |
Klimaanlæg Varmesystemet i førerhuset fås i to varianter: en manuelt styret variant kun med varmer eller en manuelt styret varmer med aircondition. Det er desuden muligt at specificere et parkeringsvarmersystem på 2 kW som ekstraudstyr. | |
Tagluge Førerhuset kan udstyres med en tagluge, der kan åbnes 50 mm. Den fås i enten glas eller stål. Lugen kan betjenes manuelt eller elektrisk. | |
Sædebetræk Komfort-tekstil. | |
Vægpolstring Komfort-tekstil. |
Download specifikationsdatablade i PDF-format til Volvo FE via følgende links.