Trucks

Specifikationer for Volvo FH16

Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FH16, ned i detaljen.

Drivlinje

Find specifikationer om motorer, transmissioner, bagaksler (inklusive udvekslinger), powertrain-kombinationer og kraftudtag.

D17 – effekt/drejningsmoment

Diesel

D17

Emissionsstandard

Euro 6

Antal cylindre

6

Slagvolumen

17,3 dm³

Slaglængde

165 mm

Boring

149 mm

Kompressionsforhold

17.3:1

Økonomi-omdrejningsinterval

900–1300 o/min.

Motorbremseeffekt

246 kW (2.200 o/min)

Motorbremseeffekt*

525 kW (2.200 o/min.)

Oliefiltre

2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

42 l

  

*Valgfrit

Brændstofkvalitet

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl) Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)

Olieskiftningsinterval

Op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4.5

 

D17 600 hk (441 kW)

 

 

Maks. effekt ved 1.500-1.700 o/min.

600 hk

 

Maks. drejningsmoment ved 900-1.400 o/min.

3.000 Nm

 

D17 700 hk (515 kW)

 

 

Maks. effekt ved 1.600-1.700 o/min.

700 hk

 

Maks. drejningsmoment ved 950-1.400 o/min.

3.400 Nm

 

D17 780 hk (574 kW)

 
 

Maks. effekt ved 1.700 o/min

780 hk

 

Maks. drejningsmoment ved 1.000-1.200 o/min.

3.800 Nm

   

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler. Det er også muligt at bestille I-Shift med krybegear, ultralave krybegear og bakgear med flere hastigheder.

Specifikationer

Type

Højeste gear

Motordrejningsmoment (Nm)

GCW-godkendelse (t)

ATO3112

Overgear

3150

100

ATO3512 

Overgear

3550

100

ATO3812

Overgear

3800

100

    

 

Aksel

Gear

Maks. drejningsmoment(Nm)

Maks. aksel/bogietryk (t)

GCW-godkendelse (t)

Enkelt reduktion

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

70

RTS2310

Tandem

Hypoid

3800

23

100

Navreduktion

RSH1370F

Solo

Konisk spiral

3800

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiral

3800

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiral

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiral

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Konisk spiral

3800

38

100

      

 

D17 600 hk

D17 700 hk

D17 780 hk

I-Shift

ATO3112

 

 

ATO3512

 

 

ATO3812

  

    

Enkeltreduktionsaksler

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Navreduktionsaksler

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

    

 

Drejningsmomenteffekt

Udveksling

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1.000 Nm*

1.26:1

 
    

* Drejningsmomenteffekt både ved kørsel og stilstand.

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige kraftudtag med højt moment til brug for alle typer udstyr.

Motormonterede

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.

PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

PTER100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

Koblingsafhængige kraftudtag

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.

PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.

PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.

PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.

PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

Eksteriør og interiør

Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og funktioner.

Tre forskellige versioner af eksteriør er tilgængelige for at passe til forskellige behov.

Volvo FH16 with basic exterior trim level 

Basis

Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Forlygter i krom. Solskærm, spejldæksler og stødfanger i Lightning Gray.

Volvo FH16 with basic with sturdy front, exterior trim level 

Basis med robust front

Gitter i Thunder Gray. Lakerede spejldæksler og solskærme i sølv. Dørhåndtag i skinnende krom. Sorte forlygter. Stålstødfanger lakeret i grå farve.

Volvo FH16 leveres med et unikt interiør i læder.

Volvo FH16 with leather trim Volvo FH16, interior trim level 

Interiør i læder i Volvo FH16

Interiør i læder med slidstærke materialer i forskellige nuancer af Coral (orange) og Raven (mørkegrå), der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FH16 globetrotter XXL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: komfort og plads

Globetrotter XXL har også sikker og komfortabel indkvartering til op til to personer, men med endnu højere overnatningskomfort i en bredere og længere seng – takket være den udvidede førerhuslængde.

Volvo FH16 globetrotter XL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XL: bygget til opbevaring

Globetrotter XL (CAB-XHSL) har også de mest sikre og komfortable overnatningsfaciliteter til op til to personer, men med endnu mere opbevaringsplads takket være den ekstra højde. Førerhusets indvendig højde er 220 cm (211 cm på motorrumsafdækningen).

Volvo FH16 globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-førerhus: altid plads til to

Globetrotter-førerhuset (CAB-HSLP) med komfortabel overnatningsplads til op til to personer. Den lodrette struktur giver dig samtidig masser af opbevaringsplads. Indvendig højde 205 cm (196 cm over motorrummet).

Volvo FH16 sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Langt førerhus

Det lange førerhus (CAB-SLP) med komfortabel overnatningsplads til op til to personer. Indvendig højde 171 cm, 162 cm over motorrummet.

Volvo FH16 low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lavt, langt førerhus

Det lave, lange førerhus (CAB-LSLP) med sænket tag og førerhusophæng giver mulighed for last oven på førerhuset. Indvendig højde 147 cm (138 cm over motorrummet).

Trækker

 

 

 

Højde A (mm)

Højde B (mm)

Højde C (mm)

Højde D (mm)

Træk

Chassishøjde

Ophæng

Dæk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Høj

Blad/luft

315/80-R22.5

3430

3800

3950

3225

4x2

Høj

Blad/luft

315/80-R22.5

3440

3810

3960

 

4x2

Medium

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Medium

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

langt chassis

 

 

 

Højde A (mm)

Højde B (mm)

Højde C (mm)

Højde D (mm)

Træk

Chassishøjde

Ophæng

Dæk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6x2

Høj

Luft/luft

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6x2

Medium

Luft/luft

315/80-R22.5

3330

3700

3850

 

6x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6x4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6x4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

6x4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10x4

Høj

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

 *Cirkahøjder

Firepunkts førerhusophæng

Vælg mellem spiralfjedre med støddæmpere, spiralfjedre for og luftaffjedring bag eller luftaffjedring hele vejen rundt.

 

Luftindtag

Placeret på venstre side i en enten høj eller lav position afhængigt af opgaven. Frontluftindtag fås også.

 

Farver

Vælg en farve, og vis din personlighed. Fås i ca. 650 farvevarianter.

 

Beklædning

Sort tekstil, læder eller tofarvet læder. Nogle stolebetræk (undtaget tekstil) kan bestilles med ventilationsfunktion.

 

Chaufførstol

Vælg mellem Dynamic og Progressive. Hver specifikation kan bestilles med valgfri beklædning. Ekstra frihed opnås gennem fleksibilitet – det samlede justeringsomfang fremad og bagud er 240 millimeter og lodret 100 millimeter. Chaufførstolen er som standard udstyret med nakkebeskytter, justerbart og sammenklappeligt rygstød, lodret og frem-/tilbagegående justering samt justerbar lændestøtte og stolevinkel.

 

Passagerstol

To forskellige niveauer: Standard og Komfort. Begge kan bestilles med valgfri beklædning. Passagerstolene er som standard monteret med nakkebeskytter. Der fås også en flytbar passagerstol.

 

Senge

Bygget til at give en behagelig nattesøvn. Størrelser på køjer:74×200 cm med 81,5 cm bredt midterstykke eller 74×200 cm, som kan klappes ud til 88×200 cm med et 95,5 cm bredt midterstykke. Køjen i Globetrotter XXL-førerhuset er 213 centimeter lang. Bredden på hovedgærdet, midterdelen og fodenden er henholdsvis 99/106,5/91 centimeter. Udstyr dit førerhus med en skummadras og en 16 cm madras med pocket-fjedre og fremragende komfort. Der fås tre forskellige grader af hårdhed: blød, halvhård og hård. Vi tilbyder også to alternativer for topmadras: Forbedrer komforten og giver dig mulighed for at rydde alting væk hurtigere. Fås også: elevation med justerbar rygstød og Komfort-overkøjen (målene 60×190 cm eller 70×190 cm).

 

 

Indendørs opbevaring

Førerhuset har en fronthylde med fire indhak i DIN-standard og to store opbevaringsrum med rullejalousilåger i chauffør- og passagersiden. Bagvæggen er udstyret med en let øverste hylde bagi med en fremragende belysning. Under sengen kan du finde to opbevaringsskuffer til udtrækning med en samlet volumen på 130 liter. Der er desuden to små opbevaringsrum under madrassen i fodenden (10 l) og ved hovedgærdet (15 l) og et opbevaringsrum ved sengens fodende til en PET-flaske.

 

Udendørs opbevaring

På begge sider af førerhuset findes store opbevaringsrum, der er tilgængelige både udefra og indefra. En ekstra uopvarmet opbevaringsplads på 30 liter findes under førerhuset i begge sider.

 

Soltag/tagluge

Hvert førerhus er udstyret med en fast tagrude eller som alternativ en tagluge, der kan åbne 50 mm. Dette fungerer også som nødudgang. Taglugen kan betjenes enten manuelt eller elektrisk.

 

Rat

Fås i to forskellige størrelser – med en diameter på 450 mm eller 500 mm afhængigt af din lastbils specifikation. Rattets højde kan justeres med op til 90 mm, og vinklen kan justeres 28°. Med den justerbare ratstamme (alternativ) kan rattet justeres i lodret position mellem -5° og +15°, hvilket øger chaufførens komfort. Indbyggede betjeningsknapper i rattet giver en sikker og nem betjening af konstantfartholder, signalhorn, telefon- og radiofunktionerne i instrumentdisplayet og sidedisplayet.

 

Klimaanlæg

Tre alternative klimaanlæg giver dig mulighed for at kontrollere temperaturen. Blæserdrevet ventilation med konventionelt, kølevæskedrevet varmeapparat. Aircondition med manuel styring (MCC). Aircondition med automatisk temperaturstyring (ECC/ECC2). Fås også med følere til indtrængning af sol, tågeforhold og luftkvalitet Suppler systemet med en førerhus- og motorparkeringsvarmer samt I-ParkCool, vores parkeringskøler til førerhuset.

 

I-ParkCool 

Motoren behøver ikke at køre, for at du kan nyde godt af et førerhus med behagelig aircondition. I-ParkCool styrer temperaturen i førerhuset i et køretøj, der holder stille. Det interagerer med kabineparkeringsvarmeren for at skabe et komfortabelt klima i førerhuset: Dette er nyttigt, f.eks. om natten, når temperaturen falder meget og pludseligt. Derudover er det støjsvagt. Systemet genererede ca. 20 dB mindre støj end konkurrerende systemer på markedet, hvilket reducerede støjforurening og giver mulighed for hvile. Systemet er fuldt integreret med køretøjets normale luftventilationssystem, og varm eller kold luft fordeles gennem de almindelige ventilationsåbninger efter behov, fordelt ligeligt. Førerhusets aerodynamik samt muligheden for at stå oprejst i førerhuset påvirkes ikke af systemet. Med undtagelse af førerhusvarmer (PH-CAB).

Chassis

Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakselbelastning, baghjulsophæng, trækkere, chassisfunktioner og bremser.

Lav

ca. 850 mm

Medium

ca. 900 mm

Høj

ca. 1.000 mm

X-høj

ca. 1.200 mm

  

 

Luft

Blad

Lav

8

-

Medium

10/20*

9

Høj

10/20*

10/20*

X-høj

-

10/20*

   

*Med dobbelte foraksler

Type

Aksler

Ophæng

Aksel-/bogietryk

Reduktion

Løbe-/pusheraksler

Solo

RAD-L90

4x2

Parabel/flerlags bladfjedre

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-GR

4x2

Luft

11,5/13 t

Enkelt/nav

 

RAD-G2

4x2

Luft (til anlægskørsel)

13 t

Nav

 

RAD-G4

4x2

Luft

12 t

Enkelt

 

Bogie

RADT-GR

6x2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelt/nav

Løbehjulsaksel (fast/styret/selvsporende)

RAPD-GR

6x2

Luft

16/19/22 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (fast/styret)

RADD-G2

6×4/8x4

Luft (til anlægskørsel)21/23/26 tEnkelt/nav 

RADD-BR

6×4/8x4

Parabolisk20/21 tEnkelt/nav 

RADD-TR1

6×4/8x4

Parabel/konventionelle bladfjedre23/26 tEnkelt/nav 

RADD-TR2

6×4/8x4

Konventionelle bladfjedre26/32 tNav 

RADD-TR3

8x4

Konventionelle bladfjedre38 tNav 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft21/23/26 tEnkelt/nav 

RAPDT-GR

8×2

Luft27/30/30,5/31,5/32 tEnkelt/navPusheraksel (styret), løbehjulsaksel (fast/styret)

RAPDT-GR

8×4/10x4

Luft27/33/36 tEnkelt/navLøbehjulsaksel (styret)

RAPDT-GR

8×4

Luft27/30,5/32/35 tEnkelt/navPusheraksel (styret)

RADDT-G2

8×4/10x4

Luft (til anlægskørsel)27/33/36 tEnkelt/navLøbehjulsaksel (styret)
      

Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til kærre. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.

Brændstoftanke

Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.510 liter for en 4×2-trækker.

AdBlue-tanke

Volumen fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.

Bremser

EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder.

 

Kontrol af EBS-status 

Overvågning af EBS-status via køretøjets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.

 

Automatisk hillbrake

Brems lastbilen til fuldt stop, så bevarer Automatisk hillbrake det sidst anvendte bremsetryk for at holde lastbilen på plads, indtil føreren trykker på speederen.

 

Analyse af belægningsslitage

Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger (kun for skivebremser).

 

Automatisk udløsning af parkeringsbremse

Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

 

 

Alternativer:

I tillæg til programpakkerne er der følgende alternativer:
 

ESP-vogntogsbremse

Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af traileren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.

 

Omdrejningstalsregulering

Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastbilen vælter, eller at anhængeren svinger ud. Omdrejningstalsreguleringen lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2-, 3-, 4- og 5-akslede lastbiler.

 

Nødbremselys

Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. 

 

Hydraulisk retarder

Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 680 kW.

 

Hastighedsafhængigt automatisk sænkningssystem

Dette system sænker automatisk køretøjets luftaffjedring, når køretøjet når op over en bestemt hastighed, med det formål at mindske vindmodstanden.

Volvo Dynamisk Styring

Aktivt styresystem med drejningsmomentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Rattet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning. Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer, også til lastbiler med dobbelte foraksler. Det fås også i kombination med individuel forhjulsophæng.

Pusheraksler

Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akselbelastning: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
 

Løbehjulsaksler

Fås i flere versioner: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akselbelastning: 7,5, 9,5 eller 10 ton.

Tandemakselløft

Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan frakobles og hæves, så brændstofforbruget og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentbrættet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen. Tandemakselløft fås til luftaffjedrede 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.

Dataark

Data – alt, hvad du har brug for. Download dataark i PDF-format til Volvo FH16-serien via følgende links.

De viste funktioner er muligvis ikke standard eller tilgængelige for alle udstyrsniveauer og powertrain-alternativer.

Har du spørgsmål?

Din lokale Volvo Trucks-forhandler har svaret. Kig forbi, ring, eller bed dem om et møde hos dig.