Trucks

Specifikationer for Volvo FMX

Alt, hvad du har brug for at vide om Volvo FMX, ned i detaljen.

Drivline

Find specifikationer om motorer, transmissioner, bagaksler (inklusive udvekslinger), drivlinekombinationer og kraftudtag.

El-motorer til tung transport – effekt/drejningsmoment

 

D11 – effekt/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D13 – effekt/drejningsmoment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

Elektrisk

Volvo FMX Electric

Ydelse

Op til 330-490 kW (450-666 hk) kontinuerlig effekt

Rækkevidde

Op til 300 km

Ladetid (fuld opladning)

9,5 timer med vekselstrøm (43 kW) ​2,5 timer med jævnstrøm (250 kW)

Batterikapacitet

180-540 kWh, 2-6 batterier

  

Diesel

D11

D13 

Emissionsstandard

Euro 6

Euro 6

 

Antal cylindre

6

6

 

Slagvolumen

10,8 dm³

12,8 dm³

 

Slaglængde

152 mm

158 mm

 

Boring

123 mm

131 mm

 

Kompressionsforhold

18.0:1

18.0:1

 

Økonomi-omdrejningsinterval

1000-1500 o/min.

900-1.400 o/min.

 

Motorbremseeffekt

155 kW (2.300 o/min.)

175 kW (2.300 o/min.)

 

Motorbremseeffekt*

270 kW (2.300 o/min.)

340 kW (2.300 o/min.)

 

Oliefiltre

2 fulde gennemstrømninger

2 fulde gennemstrømninger

 

Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter

35 l

35 l

 

Kølesystem, samlet mængde

22 l

24 l

 

 

   

*alternativ

Brændstofkvalitet

Svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl) Biodiesel, 2. generation (EN15940, syntetisk diesel)

 

D11 330 hk (246 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.700 o/min.

330 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 877-1.400 o/min

1.600 Nm

  
 

D11 380 hk (279 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.700 o/min.

380 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 938-1.400 o/min

1.800 Nm

  
 

D11 430 hk (317 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1.700 o/min

430 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 1.008-1.400 o/min

2.050 Nm

  
 

D11 460 hk (338 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.700 o/min.

460 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 1.050-1.400 o/min.

2.200 Nm

  
 

D13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min.

420 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 905-1.400 o/min

2.100 Nm

  
 

D13 460 hk (338 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min

460 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 945-1.400 o/min

2.300 Nm

  
 

D13 500 hk (368 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.404-1.700 o/min.

500 hk

  
 

Maks. drejningsmoment ved 980-1.400 o/min

2.500 Nm

  
 

D13 540 hk (397 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1.458-1.700 o/min

540 hk

  
 

Maks. drejningsmomentved 1.000-1.400 o/min.

2.600 Nm

  
     

I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler. Det er også muligt at bestille I-Shift med krybegear, ultralave krybegear og bakgear med flere hastigheder.

Specifikationer

Type

Højeste gear

Motordrejningsmoment (Nm)

GCW-godkendelse (t)

AT2412

Direkte

2400

44

AT2612

Direkte

2600

100

ATO2612

Overgear

2600

100

    

Specifikationer for I-Shift Dual Clutch

Type

Højeste gear

Motordrejningsmoment (Nm)

GCW-godkendelse (t)

SPO2812

Overgear

2800

80

    

Powertronic

Fuldautomatisk powershift-transmission med momentomformer og oliekøler. Skifter gear uden krafttab. Powertronic kan fra fabrikken udstyres med kraftudtag, integreret retarder og nødservostyringspumpe.

Type

Højeste gear

Motordrejningsmoment (Nm)

GCW-godkendelse (t)

PT2106

Direkte

2100

44

PT2606

Direkte

2600

60

    

Powertronic, indbyggede køreprogrammer

Economy

Beregnet til optimal brændstoføkonomi. Gearskift udføres ved de mest økonomiske omdrejningstal.

Ydelse

Bruges, når der er behov for ekstra effektudtag. Skifter op og ned ved højere omdrejningstal.

Type

Aksel

Gear

Maks. drejningsmoment(Nm)

Maks. aksel/bogietryk (t)

GCW-godkendelse (t)

Enkelt reduktion

RSS1344C/E

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

80

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3800

23

100

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

52

      

Navreduktion

RSH1365

Solo

Spiral med skrå tænder

2400

13

65

RSH1370F

Solo

Konisk spiral

3800

13

70

RTH2610F

Tandem

Konisk spiral

3800

26

100

RTH3210

Tandem

Konisk spiral

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiral

3800

33

120

RTH3815

Solo

Konisk spiral

3800

38

150

      

Bagakseludvekslinger

Soloaksler

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1352

RSS1370A/B

RSH1365

RSH1370F

2.06:1

2.06:1

2.06:1

2.47:1

3.61:1

3.46:1

2.17:1

2.17:1

2.17:1

2.64:1

3.76:1

3.61:1

2.31:1

2.31:1*

2.31:1

2.85:1

4.12:1

3.76:1

2.47:1

2.47:1*

2.47:1

3.08:1

4.55:1

4.12:1

2.64:1

2.47:1*

2.64:1

3.40:1

 

4.55:1

2.85:1

2.85:1*

2.85:1

3.67:1

 

5.41:1

3.08:1

3.08:1*

3.08:1

4.11:1

 

 

3.36:1

3.36:1*

3.36:1

 

 

 

 

3.70:1

 

 

 

 

 

4.11:1

 

 

 

 

 

4.63:1

 

 

 

 

 

5.29:1

 

 

 

 
      

Tandemaksler

RTS2370A

RTS2310A

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

 

 

5.14:1

3.70:1

6.18:1

6.18:1

 

 

5.67:1

4.11:1

 

7.21:1

 

 

6.17:1

4.63:1

 

 

 

 

      

 

D11 330 hk

D11 370 hk

D11 410 hk

D11 450 hk

D13 420 hk

D13 460 hk

D13 500 hk

D13 540 hk

Powertronic

PT2106

 

   

PT2606

 

 

 

 

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift Dual Clutch

SP02812

 

 

 

 

 

Enkeltreduktionsaksler

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1352

RSS1356

RTS2370A

RSS1370A/B

RTS2310A

Navreduktionsaksler

RSH1365

 

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

Trækkende foraksel/fordelingsgearkasse

FAA11/FAA21/V2501TB

         

 

Drejningsmomenteffekt

Udveksling 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1.000 Nm*

1.26:1

 
    

* Drejningsmomenteffekt både ved kørsel og stilstand.

Motormonterede

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.

PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

PTER100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

Koblingsafhængige kraftudtag

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.

PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med forbindelsesflange for direkte monteret kardanaksel.

PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.

PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.

PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

Eksteriør og interiør

Find specifikationer om førerhusmål, førerhushøjder over jorden og funktioner.

Volvo FMX leveres med et unikt eksteriør, der er lavet til at passe til hård brug.

Volvo FMX with basic exterior trim level 

Basis

Gitter og dørhåndtag i Thunder Gray. Solskærm i Lightning Gray. Forlygte i krom. Stålstødfanger lakeret i grå farve.

Volvo FMX fås med fem forskellige interiørniveauer, der passer til forskellige behov.

Volvo FMX with textile trim dynamic, interior trim level 

Tekstilinteriør Dynamic

Tekstilinteriør med et moderne farveskema og slidstærke materialer i forskellige nuancer af grå og lilla.

Volvo FMX with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Vinyl- og tekstilinteriør Robust

Slidstærke materialer i vinyl og tekstil med moderne farveskema, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FMX with plush trim progressive, interior trim level 

Plysinteriør Progressive

Dette interiør i plys med bløde tekstiler giver en moderne farvesammensætning, som matcher interiørets forskellige dele.

Volvo FMX with leather trim robust, interior trim level 

Læderinteriør Robust

Interiør med slidstærke materialer og tofarvede læderstole, der matcher de forskellige dele af interiøret.

Volvo FMX with leather trim progressive, interior trim level 

Læderinteriør Progressive

Interiør med slidstærke materialer og tofarvede læderstole, der matcher de forskellige dele af interiøret.

FMX day cab with measurements, viewed from the side 

Dagførerhus

Dagførerhus (FMX-DAY) med et komfortabelt og ergonomisk chaufførområde. Indvendig højde 164 cm: 120 cm på motorrumsafdækningen.

FMX low day cab with measurements, viewed from the side 

Lavt dagførerhus

Det lave dagførerhus (FMX-LDAY) er nødvendig til anvendelser såsom minedrift, kasseopbygninger med køl, pumper og løftekraner. Indvendig højde 148 cm: 104 cm på motorrumsafdækningen.

FMX sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Langt førerhus

Det lange førerhus (FMX-SLP) med komfortabel soveplads til én person. Indvendig højde 164 cm: 120 cm på motorrumsafdækningen.

FMX low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lavt, langt førerhus

Det lave, lange førerhus (FMX-LSLP) med sænket tag og førerhusophæng giver mulighed for last oven på førerhuset. Indvendig højde 148 cm: 104 cm over motorrummet.

FMX globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-førerhus

Globetrotter-førerhus (FMX-HSLP) med komfortabel soveplads til op til to personer. Førerhuset har ekstra opbevaringsplads i højden. Indvendig højde 201 cm: 157 cm på motorrumsafdækningen.

FMX crew cab with measurements, viewed from the side 

Mandskabskabine

Mandskabskabine med god plads til adskillige ekstra passagerer, op til ni personer. Indvendig højde 1.590 mm.

Firepunkts førerhusophæng

Vælg mellem spiralfjedre med støddæmpere, spiralfjedre for og luftaffjedring bag eller luftaffjedring hele vejen rundt.

 

Luftindtag

Luftindtaget er placeret på venstre side og fås i en høj eller en lav version.

 

Førerhusfarver

Vælg mellem ca. 650 varianter.

 

Chaufførstol

Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Stolen kan i alt justeres 200 mm frem og tilbage og 100 mm lodret. Chaufførstolen er som standard udstyret med nakkebeskytter, justerbart og sammenklappeligt rygstød, lodret og frem-/tilbagegående justering samt justerbar lændestøtte og stolevinkel.

 

Passagerstol

Der er tre komfortniveauer at vælge imellem: Progressive (plys eller læder), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Alle kan bestilles med valgfri beklædning. Passagerstolene er som standard monteret med nakkebeskytter.

 

Senge

Underkøje med målene 70×200 cm. 16 cm madras med pocket-fjedre og fremragende komfortniveauer. Tre grader af hårdhed: blød, halvhård og hård. Der kan vælges mellem to forskellige typer topmadrasser: Forbedrer sovekomforten og gør det lettere at rede seng. Mål for øverste komfortbriks: 70×190 cm eller 60×190 cm (alternativ til Globetrotter-førerhus).

Indendørs opbevaring

Pladsen over forruden består af to opbevaringsrum med jalousilåger og fire ISO-pladser, hvoraf én er forbeholdt fartskriveren (to ISO-pladser på lave førerhuse). Under køjen i sovekabinen og Globetrotter-førerhuset findes der to store opbevaringsrum, der er tilgængelige udefra, og ét stort (44 l volumen), der er adgang til ved at løfte madrassen og lugen. I soveområdet findes to opbevaringsrum til blade og mindre genstande. Der er fire åbne opbevaringsmuligheder i instrumentbrættet: en lille opbevaringskasse, en DIN-opbevaringsplads, et åbent opbevaringsrum og en flaskeholder. Dagførerhuset kan udstyres med 60-liters opbevaring med jalousiåbninger til hjelme, madkasser osv.

 

Udendørs opbevaring

Der er opbevaringsrum, som er tilgængelige udefra, bag passager- og chaufførstolene.

 

Tagluge

Førerhuset er udstyret med en tagluge, der kan åbnes 50 mm. På indersiden er der en perforeret markise, som også fungerer som insektnet, når lugen er åben. Taglugen kan betjenes manuelt eller elektrisk (alternativ). Der findes også en tagluge i stål, der er beregnet til anlægskørsel eller hård brug.

 

Rat

Fås i to forskellige størrelser – med en diameter på 450 mm eller 500 mm afhængigt af din lastbils specifikation. Rattets højde kan justeres med op til 90 mm, og vinklen kan justeres 28°. Med den justerbare ratstamme (alternativ) kan rattet justeres i lodret position mellem -5° og +15°, hvilket øger chaufførens komfort. Rattet kan fås med eller uden airbag. Indbyggede betjeningsknapper i rattet giver en sikker og nem betjening af konstantfartholder, signalhorn, telefon- og radiofunktionerne i instrumentdisplayet og sidedisplayet.

 

Klimaanlæg

Der findes to klimaanlæg, der dækker alle behov:

  • Aircondition med manuel styring (MCC).
  • Aircondition med automatisk temperaturstyring (ECC/ECC2).

Klimaanlægget kan også suppleres med førerhus- og motorparkeringsvarmer.

Chassis

Se specifikationerne for chassishøjder, maks. forakselbelastning, baghjulsophæng, trækkere, chassisfunktioner og bremser.

Medium

ca. 900 mm

Høj

ca. 1.000 mm

X-høj

ca. 1.200 mm

XX-høj

ca. 1.240 mm

  

 

Luft

Blad

Medium

10/20*

9

Høj

10/20*

10/20*

X-høj

-

10/20*

XX-høj

-

10/20*

 

*Med dobbelte foraksler

FA-LOW

Lav foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 9 ton.

FA-MED

Mellemhøj foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton.

FA-HIGH

høj foraksel til store chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton.

FA-XHIGH

Ekstra høj foraksel til ekstrastore chassishøjder, akseltryk på op til 10/20 ton.

FA-XXHIGH

Foraksel med tryk, akseltryk på op til 10/20 ton.

To foraksler – FA-HIGH/FA-XHIGH

fås i 8×2-, 8×4 and 10×4-konfigurationer, akseltryk op til 20 ton.

  

Type

Aksler

Ophæng

Aksel-/bogietryk

Reduktion

Andre aksler

Solo

RAD-L90

4×2

Parabel/flerlags bladfjedre

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-GR

4×2

Luft

13 t

Enkelt/nav

 

RAD-G2

4×2/4×4

Luft 

13 t

Nav

 

RAD-G4

4×2

Luft

12 t

Enkelt

 

RAD-L90

4×4

Parabel/flerlags bladfjedre

13 t

Nav

 

Bogie

RADT-GR

6×2/8×2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelt/nav

Løbehjulsaksel (fast/styret/selvsporende)

RAPD-GR

6×2

Luft

16/19/22 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (fast/styret)

RAPD-G4

6×2

Luft

16 t

Enkelt

Pusheraksel (fastgjort)

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Luft

21/23/26 t

Enkelt/nav

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Parabolisk

20/21 t

Enkelt/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel/flerlags bladfjedre

26/32 t

Enkelt/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konventionelle bladfjedre

26/32 t

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

17/21/23/26 t

Enkelt/nav

 

RAPDT-BR

6×6

Parabolisk

21 t

Nav

 

RADDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (styret), løbehjulsaksel (fast/styret)

RADD-TR3

6×4/6x6/8x4/8x6

Parabolisk

38 t

Nav

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelt/nav

Pusheraksel (styret)

RADDT-G2

8×4/10x4/10x6

Luft

27/33/36 t

Enkelt/nav

Løbehjulsaksel (styret)

RADD-TR1

6x6/8x6

Parabel/flerlags bladfjedre

26 t

Nav

 

      

Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til trailere. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.

Brændstoftanke

Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.510 liter for en 4×2 trækker. Til dobbelte foraksler, EU6-plastbrændstoftank mellem foraksler.

AdBlue-tanke
Volumener fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.

Bremser

EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsalternativer. EBS er standard for alle specifikationer.

 

EBS medium

Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:

 

Kontrol af EBS-status 

Overvågning af EBS-status via køretøjets elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.

 

Automatisk hillbrake

Brems lastbilen til fuldt stop, så bevarer Automatisk hillbrake det sidst anvendte bremsetryk for at holde lastbilen på plads, indtil føreren trykker på speederen.

 

Analyse af belægningsslitage

Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastbilen kan køre med de nuværende belægninger (kun for skivebremser).

 

Automatisk udløsning af parkeringsbremse

Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

Alternativer:

I tillæg til programpakkerne er der følgende alternativer:

 

ESP-vogntogsbremse

Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af traileren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.

 

Omdrejningstalsregulering

Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastbilen vælter, eller at anhængeren svinger ud. Omdrejningstalsreguleringen lever op til lovgivningen for elektronisk køretøjskontrol og fås på 2-, 3-, 4- og 5-akslede lastbiler.

 

Nødbremselys

Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. 

 

Hydraulisk retarder

Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.

Volvo Dynamisk Styring

Aktivt styresystem med drejningsmomentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Rattet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning. Volvo Dynamisk Styring fås nu til alle akselkonfigurationer undtagen dem med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6). Yderligere aktive styrefunktioner såsom personlige indstillinger og styring af styring for at gøre køreturen endnu mere behageligt og sikkert.

Automatic Traction Control (ATC)

Aktiverer automatisk den trækkende foraksel, når der er behov for den, og frakobler den igen, når terrænet tillader det – det giver lavere brændstofforbrug og bedre manøvredygtighed. ATC leveres som standard på alle Volvo FMX-konfigurationer med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).

Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akselbelastning: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
 

Løbehjulsaksler

Fås i flere versioner: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akselbelastning: 7,5, 9,5 eller 10 ton.

Tandemakselløft

Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan frakobles og hæves, så brændstofforbruget og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentbrættet kan chaufføren hæve akslen, når lastbilen er uden læs. Når lastbilen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen. Tandemakselløft fås til luftaffjedrede 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.

Dataark

Data – alt, hvad du har brug for. Download dataark i PDF-format til Volvo FMX-serien via følgende links.

  • FMX Langt chassis
  • FMX Sættevognstrækker
FMX Sættevognstrækker
FMX Langt chassis

De viste funktioner er muligvis ikke standard eller tilgængelige for alle udstyrsniveauer og powertrain-alternativer.

Har du spørgsmål?

Din lokale Volvo Trucks-forhandler har svaret. Kig forbi, ring, eller bed dem om et møde hos dig.