Trucks

Hvad de reviderede EU-CO2-standarder for tunge lastbiler vil betyde for lastbilindustrien

Ylva Dalerstedt
2024-09-12
Bæredygtighed
Author
Ylva Dalerstedt
Segmentchef, fjerntransport

Som en del af sin ambition om at være CO2-neutral i 2050 opdaterede EU sine CO2 standarder for tunge lastbiler i maj 2024. De seneste ændringer er designet til at fremskynde tempoet i udviklingen af ​​lav- og nul-emissionskøretøjer og vil påvirke både producenter og lastbilejere.

EU's CO2 standarder blev oprindeligt indført i 2019, før de blev revideret i maj 2024, som en del af EU's Fit for 55 strategi for at reducere drivhusgasemissionerne med mindst 55 % inden 2030 (og i sidste ende opnå klimaneutralitet ved 2050).

 

Den væsentligste ændring af den reviderede standard er, at emissionsreduktionsmålet for tunge lastbiler i 2030 er blevet øget fra -30 % til -43 % (sammenlignet med 2019-niveauer).

 

Der er også indført nye mål, herunder en reduktion på 65 % i 2035 og 90 % i 2040. Det oprindelige mål om 15 % lavere emissioner i 2025 står fast. 

EU's nye CO2 reduktionsmål for tunge lastbiler

  • 2025: -15%
  • 2030: -43%
  • 2035: -65%
  • 2040: -90% 

VECTO, simuleringsværktøjet udviklet af EU til at kvantificere CO2 emissioner og brændstofforbrug, vil fortsat blive brugt til at beregne værdier og emissionsklasser for hvert køretøj. Det vil også blive brugt til at spore og måle fremskridt hen imod EU's CO2 mål.
 

Derudover vil de reviderede CO2-standarder nu gælde for et bredere udvalg af lastbiler, der omfatter konfigurationer 6x4 og 8x4 samt 4x2s mellem 7,4 og 16 ton. De vil også gælde for trailere på grund af den indvirkning, de har på et køretøjs brændstofforbrug.
 

"Formålet med disse ændringer er at accelerere CO2-reduktionen fra tunge køretøjer med 2050-målet for øje," siger Ylva Dalerstedt, Chef for fjerntransportsegmentet, Volvo Trucks.
 

"Den største påvirkning vil stadig være på lastbilproducenterne, som bliver nødt til at investere endnu mere i at udvikle teknologier med lav og nul emission. Og med disse ændringer vil trailerproducenter også blive påvirket."

Lastbilejere kan forvente at få en bredere vifte af muligheder, når de køber en ny lastbil, og flere muligheder for at reducere deres egen miljøpåvirkning."

Hvordan vil de nye standarder påvirke lastbilejere? 

EU's CO2-standarder er rettet mod lastbilproducenter, og som sådan vil det være deres ansvar at udvikle køretøjer med lav og nul emission for at nå de nye mål.
 

Den største påvirkning, lastbilejere vil opleve, vil være nye køretøjer med stadigt lavere CO2-fodaftryk og en bredere vifte af muligheder i forhold til til lastbiler med nul emissioner. Samtidig bliver lastbilproducenterne nødt til at udfase køretøjer og funktioner, der negativt påvirker CO2-fodaftrykket.
 

"Ikke kun vil nye drivlinjer øges, men konventionelle forbrændingsmotorer skal blive mere effektive, hvis producenterne skal nå de nye mål," siger Ylva. ”For kunderne vil det betyde lavere energiforbrug og økonomiske besparelser.” Det vil også hjælpe dem med at spare på skatter og vejafgifter knyttet til CO2-emissioner, mens gode VECTO-vurderinger kan øge et brugt køretøjs værdi."
 

Dette vil stille lastbilejere over for vigtige valg om, hvorvidt de vil fortsætte med at investere i konventionelle drivlinjer eller udforske nye teknologier såsom elbiler eller gasdrevne lastbiler.

Kan VECTO hjælpe virksomheder og lastbilejere med bæredygtighedsrapportering og CSRD-krav?

Mange virksomheder er i stigende grad forpligtet til at rapportere nøjagtigt om deres egne CO2 emissioner. I nogle tilfælde kommer disse krav fra deres egne kunder, men også fra regeringer og offentlige myndigheder.
 

EU's CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), som har været gældende siden januar 2023, betyder f.eks., at alle store virksomheder, der opererer i EU, er juridisk forpligtet til at rapportere deres bæredygtighedsresultater.
 

Men mens VECTO-vurderinger kan hjælpe med at guide virksomheder til at købe køretøjer med reduceret klimapåvirkning, kan værktøjet i sig selv ikke bidrage direkte til bæredygtighedsrapportering eller opfyldelse af CSRD-krav.
 

"VECTO er baseret på en kombination af simuleringer og målinger og er ikke et nøjagtigt CO2 fodaftryk," siger Ylva. "For det skal man tage højde for køretøjets faktiske kilometertal og brændstofforbrug. Og det skal bemærkes, at der er andre faktorer, der påvirker et køretøjs CO2-fodaftryk, såsom chaufføren og klimapåvirkningen fra energiproduktion. Disse faktorer er ikke dækket af VECTOs simuleringer."
 

Alternativt er der en række telematiske og digitale tjenester  tilgængelige, som nøjagtigt kan måle et køretøjs energiforbrug og CO2 emissioner i realtid.
 

Ved køb af en ny lastbil vil beregning af en livscyklusvurdering (LCA) hjælpe med at vise bilens fuldstændige klimapåvirkning, herunder emissioner fra lastbilens produktion og fra produktionen af ​​dens energikilde.   
 

Her kan du finde flere oplysninger om nogle af de ovennævnte emner, som du muligvis interesseret i:

VECTO kort fortalt

VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) blev lanceret i 2019 som en del af EU's oprindelige CO2-lovgivning. Dens formål er at simulere CO2 emissioner og brændstofforbrug for en given lastbilkombination, baseret på data input fra producenten. Fra januar 2019 skulle alle nye lastbiler, der sælges i EU med en totalvægt på over 3500 kg, have en certificeret CO2- og brændstofforbrugsdeklaration oprettet af VECTO.